اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بی‌معنایی تأخیر در بازسازی دیوار گلزار سوم خرداد

از تخریب دیوار گلزار سوم خرداد تا ادعای مالکیت زمین

خبرگزاری فارس: چندی پیش دیوار گلزار سوم خرداد طی اقدامی شبانه مورد تخریب قرار گرفت ولی با وجود پیگیری‌های صورت گرفته علاوه بر آنکه اقدامی در خصوص بازسازی این دیوار صورت نگرفته بلکه حرف و حدیث‌های جدید به وجود آمده است.

از تخریب دیوار گلزار سوم خرداد تا ادعای مالکیت زمین

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، گلزارهایی در خاک و مرز این کشور وجود دارد که سند افتخار ملت هستند، از سمت حرم حضرت معصومه(س) که به سمت پاساژ الغدیر حرکت می‌کنید یکی از این اسناد مشاهده می‌شود که با نام شهدای فتح بزرگ خرمشهر(سوم خرداد) مزین شده است.

گلزارهای شهدا راه را بر انسان روشن کرده و مکان‌هایی مقدس و الهام‌بخش هستند که ناشی از بصیرت، انتخاب شایسته شهدا و معامله‌ای است که آنها با خدا کردند و سربلندی و عزت برای خود و جامعه اسلامی آفریدند.

در این گلزار مزار شهدایی از جمله عباس اکبرنیا مقدم فرزند حسن، محمدمهدی محمدی فرزند علی، علی صابری فرزند حبیب‌الله، ابوالفضل فخار قابل فرزند عبدالله، حسن بختیاری‌زاده فرزند رضا، مهدی زارع کم‌بین فرزند تقی، رضا منتظری فرزند صادق و... مشاهده می‌شود که در سن 15 تا 25 سالگی در منطقه عملیاتی بیت‌المقدس به شهادت رسیدند.

احداث گلزار سوم خرداد از سال 86 در فضایی با زیربنای هزار و 200 متر مربع و اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون تومان در سه طبقه آغاز شده و اواخر سال 90 بدون کاشی‌کاری به بهره‌برداری رسید و در طرح ساماندهی این گلزار مکانی برای برگزاری مراسم‌ها، ایجاد نگارخانه شهدا، برگزاری دروس حوزه، ساماندهی مزار شریف عالم جلیل القدر ابن قولویه و 60 شهید عملیات فتح خرمشهر در نظر گرفته شده است.

این گلزار به دلیل وجود مرقد مطهر عالم جلیل القدر شیخ محمد قولویه محدث نامدار شیعه و 60 پیکر پاک و مطهر شهدای فتح خرمشهر، از اهمیت زیادی برخوردار است.

تخریب شبانه دیوار گلزار سوم خرداد

پروژه گلزار سوم خرداد در دولت نهم آغاز شد و در مدت سه سال برای استفاده به بهره‌برداری رسید ولی هنوز داربست‌های آهنی برای کاشی‌کاری نمای بیرونی مرکز فرهنگی گلزار و آثاری از ساخت و ساز در این مکان به چشم می‌خورد. 28 دی امسال طی اقدامی شبانه برخی کسبه پاساژ الغدیر با نادیده گرفتن درز انقطاع بین مرکز فرهنگی گلزار سوم خرداد و این پاساژ به تراشیدن دیوار طولی این گلزار اقدام کردند و در اثر این اقدام بخشی از نمای داخلی گلزار ریزش کرد.

ابوالفضل جهانگیرزاده مدیر اجرایی هیئت دعای سمات والدین شهدای استان قم پایان حرف و حدیث‌های این اقدام را منوط به بازگرداندن موقعیت گلزار به شرایط پیشین دانست و خواستار عملیاتی کردن نظر معاون عمرانی استانداری شد.

هفت مغازه از پاساژ الغدیر در بخش پشتی دیوار گلزار سوم خرداد وجود دارد که از این تعداد صاحبان پنج مغازه طی اقدامی شبانه دیوار مرکز فرهنگی گلزار را تخریب کردند که با بررسی‌های صورت گرفته در اطراف محوطه گلزار مصالح دیوار تخریب شده قابل مشاهده بود.

  

تأخیر در بازسازی با وجود خطرات تهدیدکننده

بر اساس گفته‌های محمدقاسم پورامینی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم، معاون عمرانی استانداری بازدیدی از این مکان داشته و در نهایت به شهرداری قم ابلاغ شده که شرایط موجود به وضعیت اولیه پیشین بازگردد ولی هنوز جوابی دریافت نشده است.

نگهبان گلزار فردای این اقدام خودسرانه با مشاهده ریزش دیوار مرکز فرهنگی گلزار سوم خرداد، بنیاد شهید و امور ایثارگران استان را در جریان قرار می‌دهد که در ادامه پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام می‌شود.

جهانگیرزاده می‌گوید: اکنون مراسم دعای سمات با نگرانی در این مرکز فرهنگی برگزار می‌شود و خطر ریزش بخشی از سقف این گلزار، شرکت‌کنندگان این مراسم معنوی را تهدید می‌کند.

پورامینی تأخیر، تأمل و تأنی در این زمینه را مجاز نمی‌داند و می‌گوید: باید اقدام جدی و سریع در این خصوص صورت گیرد تا از تبعات سوء و خسارات جلوگیری شود.

علت تخریب دیوار مرکز فرهنگی گلزار سوم خرداد

هنوز یک سال از بهره‌برداری از سالن مرکز فرهنگی نمی‌گذرد که شاهد این واقعه هستیم ولی باید دید که مسئولان از این اقدام چه هدفی داشتند.

محمد حسن تویسرکانی رئیس هیئت مدیره مجتمع تجاری الغدیر می‌گوید: مغازه‌داران طلافروشی برای ایمن‌سازی و تقویت دیوارها به این اقدام پرداختند و هر یک از آنها دیوار مغازه خودشان را تخریب کردند و سپس مشاهده شده که گلزار پشت دیوار پاساژ را آجر نما کرده‌اند.

اصغر براتی کارشناس گلزارهای بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم در این خصوص می‌گوید: کذب بودن ادعایی که گلزار تنها دارای نما بوده را می‌توان با بررسی طبقه دوم و سوم، زیرزمین و دو مغازه دیگر اثبات کرد.

جهانگیرزاده هم در این خصوص خاطرنشان می‌کند: پاساژ الغدیر هفت سال پیش از گلزار احداث شده که در آن زمان دیوار پاساژ وجود داشته و بنیاد شهید و امور ایثارگران برای احداث این گلزار دیوار آنها را جا به جا نکرده است.

محمدتقی نادعلی مدیر سازمان توسعه و عمران تبدیل فضاهای آزاد پاساژ الغدیر به مغازه را از جمله اقداماتی ذکر می‌کند که درآمد حاصل از آنها برای پروژه‌های عمرانی مانند میدان امام خمینی(ره) با توجه به وضعیت خاص اعتبارات مصرف می‌شود.

وی می‌گوید: مغازه‌های طلافروشی باید استحکام خاص خود را داشته باشد تا بتوانند مجوزهای لازم را دریافت کنند که متأسفانه بر اثر بی‌دقتی برای تحقق‌بخشی به این اقدام بخشی از گلزار سوم خرداد تخریب شد.

به گفته نادعلی جلسه‌ای با مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مبنی بر اصلاح اقدام تخریبی صورت گرفته برگزار شده و قرار است کارشناسی‌های لازم در زمینه درز انقطاع صورت گیرد.

وی می‌گوید: بر اساس وعده داده شده بنا بود طی 48 ساعت وضعیت اصلاح شود تا از ریزش دیوار و تهدید جانی جلوگیری شود ولی اکنون حساسیت‌ها و عدم تفاهم در زمینه میزان درز انقطاع وجود دارد ولی به محض اجازه از سوی هیئت امنای مرکز فرهنگی گلزار اقدام بازسازی دیوار صورت می‌گیرد. 

نادعلی با وارد شدن به جزئیات می‌گوید: طرفین مدعی درز انقطاع هستند و حداقل پنج سانتی متر برای درز انقطاع نیاز است که این فاصله پیش از تخریب بیش از حد مجاز و به اندازه 30 سانتی متر بوده است.

اعتقاد وی این است که ابتدا دیوار گلزار احداث شود و سپس در زمینه درز انقطاع توافقات لازم صورت گیرد.

 

تویسرکانی معتقد است که وجود درز انقطاع قانونی بوده و بر اساس آیین‌نامه ملی ساختمان باید رعایت شود بر همین مبنا درز انقطاع برای یک ساختمان سه طبقه مجموعاً 10 تا 15 سانتی متر است.

ادعای مالکیت زمین مرکز فرهنگی گلزار سوم خرداد

با وجود نامه‌نگاری‌های صورت گرفته ولی هنوز مسئولان امر نسبت به بازسازی دیوار بی‌تفاوت بوده و عکس‌العملی در این خصوص نشان نداده است.

تویسرکانی با این وجود مدعی است که هنوز 21 متر مجموعه گلزار از سمت ضلع غربی به زمین پاساژ تجاوز کرده است.

براتی در این زمینه می‌گوید: ساختمان پاساژ 10 سال پیش ساخته شده ولی گلزار سه سال گذشته احداث شده و از سویی دیگر پیش از اینکه پاساژی وجود داشته باشد شهدا در این مکان در  سال 61 دفن شده‌اند.

وی این ادعا را بی‌اساس می‌داند و خواستار ارائه سند برای این ادعا شده و تصریح می‌کند: گلزار و مرکز فرهنگی آن با توافق شهرداری، استانداری و معاونت عمرانی استانداری احداث شده ولی اقدام شبانه آنها در خصوص تخریب دیوار گلزار نادرست و غیرقانونی است.

جهانگیرزاده هم می‌گوید: پیش از احداث پاساژ الغدیر این فضا در اختیار خانواده‌های شهدا بود تا وسائل نقلیه خود را در آن مکان پارک کنند و از سه سال گذشته سالن گلزار احداث شد و در اختیار هیئت دعای سمات والدین شهدا قرار گرفت.

جهانگیرزاده با اشاره به سخنی از امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه خانواده‌های شهدا تا همیشه تاریخ اولیای افتخار و تداعی افتخار هستند گفت: چه اصراری وجود دارد این مکان را خراب کنند پول این قدر ارزش دارد که خانواده شهدا از این اقدام ناراضی شوند. 

استاندار قم در بازدید از این گلزار خواستار پیگیری بیشتر در این خصوص شد ولی کماکان مشکلات موجود در این گلزار ادامه دارد که امید است با پیگیری‌های بیشتر و توافق طرفین برطرف شود و مرکز فرهنگی گلزار سوم خرداد به مکانی مناسب برای برگزاری برنامه‌های خانواده‌های شهدا تبدیل شود.

===============

گزارش از ایمن‌سادات موسوی‌نژاد

===============

انتهای پیام/78003/و40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول