اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در همایش توجیهی دیوان عدالت اداری کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

بی‌طرفی دادگستری و دیوان عدالت در رسیدگی به دعاوی‌

خبرگزاری فارس: رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد از بی‌طرفی دادگستری و دیوان عدالت در رسیدگی به دعاوی خبر داد و گفت: غیر حضوری بودن دال بر بی‌عدالتی نیست جلسات دیوان دال بر عدالتی نیست.

بی‌طرفی دادگستری و دیوان عدالت در رسیدگی به دعاوی‌

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، علی جمادی ظهر امروز در همایش توجیهی دیوان عدالت ‌اداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: مراجع رسیدگی به دعاوی و مشکلات مردم حدود 100 سال پیش تشکیل شده با این وجود به دلیل شرایط استبدادی تا زمان انقلاب این نهاد هیچ‌گونه فعالیتی نداشته است.

مدیرکل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: به موجب اصل 173 قانون اساسی، تشکیلات دیوان عدالت اداری برای رسیدگی به تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به سازمان‌های دولتی فعالیت می‌کند.

این مسئول قضایی اظهار داشت: رسیدگی به پرونده‌ها در دیوان عدالت اداری مهم تلقی می‌شود و در ادارات دولتی باید دعاوی را اساس کار قرار دهند به دلیل حساسیت موضوع قاضی رسیدگی کننده باید حداقل 15 سال سابقه کار قضایی داشته باشد و هر شعبه با یک رئیس و دو مستشار باید پرونده‌ها را با رأی برابر رسیدگی نمایند و رای صادر می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: افرادی که دارای مدرک دکترا هستند باید حداقل دارای 10 سال سابقه کار باشند در این مرکز سعی می‌شود از افرادی که دارای مدرک حقوقی و زیر مجموعه حقوق بوده خدمت‌ کنند.

جمادی تصریح کرد: دیوان عدالت اداری به عنوان یک مرجع رسیدگی شکایات مردم به ادارات راه‌اندازی شده از این رو این نهاد و دستگاه قضایی بی‌طرف بوده و در رسیدگی‌های دیوان اصل بر مستندات شاکی است و چون رسیدگی به صورت غیر حضوری بررسی می‌شود نباید ذهن افراد متوجه نابرابری‌ها شود.

این مسئول ارشد قضایی گفت: صلاحیت دیوان عدالت اداری در ماده 13 مطرح شده که به منظور رسیدگی به شکایات و تظلمات و شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی است.

وی بیان کرد: دیوان عدالت ‌اداری به عنوان مرجعی جهت شکایات مردم به دستگاه‌های دولتی بوده و رسیدگی در این مرکز به صورت غیر حضوری بوده و باید اقدامات لازم جهت آشنایی مردم و نحوه خدمات آن در جامعه صورت پذیرد.

جمادی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در دیوان عدالت ‌اداری نیاز به حضور طرفین دعوا نبوده ولی شعبه دیوان می‌تواند طرفین دعوا را دعوت کند و در زمانی که نیاز به انجام تحقیقات و اقدام خاصی باشد این نهاد به صورت عملی وارد خواهد شد.

انتهای پیام/82011‌/ش30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول