اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد خبر داد

خریداری سالانه 18 میلیارد تومان تازه‌های کتاب/ اجرای طرح همیار کتاب از سال آینده

خبرگزاری فارس: سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سالانه 18 میلیارد تومان تازه‌های کتاب خریداری و در اختیار کتابخانه‌های سراسر کشور قرار می‌گیرد.

خریداری سالانه 18 میلیارد تومان تازه‌های کتاب/ اجرای طرح همیار کتاب از سال آینده

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، علی اسماعیلی در آیین اختتامیه نمایشگاه کتاب استانی جنوب کرمان در این شهرستان اظهار داشت: اسلام پرچم‌دار کتاب و کتابخوانی و معجزه آخرین پیامبر (ص) و قرآن کریم سرآمد همه کتاب‌های عالم است.

وی با بیان اینکه از سه جهت باید به کتاب و کتابخوانی اهمیت بدهیم، افزود: یکی به دلیل اهمیت و توجهی که اسلام به فرهنگ کتاب و کتابخوانی، دانش و علم داشته است، دوم اینکه پیشینه فرهنگی و تاریخی ایرانیان و شمار کتابخانه‌های ایران قبل و بعد از اسلام نشانگر این است که ایرانیان برای کتاب و کتابخوانی اهمیت ویژه‌ای قائل بوده‌اند.

اسماعیلی با بیان اینکه کتاب والاترین اثر فرهنگی است و هیچ چیز جای آن را نمی‌گیرد، تصریح کرد: در جهان 4 میلیون و 500 هزار نسخه کتاب خطی وجود دارد که یک سوم آن مربوط به ایران است.

این مسئول خاطر نشان کرد: سرانه مطالعه کتاب در ایران 17 دقیقه و 47 ثانیه است و رتبه خیلی نامطلوبی نداریم، اما این آمار با فرهنگ دینی ما و تراز نظام اسلامی همخوانی ندارد، راه حل این است که با کتاب مأنوس شویم و این زمانی اتفاق می‌افتد که کتاب و مطالعه را به عنوان یک نیاز اساسی و درونی حفظ کنیم و کتاب برای ما دغدغه شود.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه همان‌طور که به تغذیه فرزندان اهمیت می‌دهیم به کتاب هم اهمیت دهیم و کتاب را جزو سبد کالای خانواده قرار دهیم، گفت: از سال 1357 تاکنون 233 نمایشگاه کتاب استانی در کشور برگزار شده که 133 نمایشگاه آن در دولت نهم و دهم برگزار شده و در این نمایشگاه‌ها 765 هزار عنوان کتاب در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.

اسماعیلی با بیان اینکه 12 میلیون نفر در کشور از نمایشگاه‌های استانی کتاب بازدید کردند، بیان داشت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب 13 تا 23 اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می‌شود، سالانه 4 هزار ناشر در نمایشگاه بین‌المللی حضور پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه امروز گردش مالی صنعت چاپ کتاب 800 میلیون دلار است و بسیاری از کشورهای پیشرفته در صنعت چاپ اول یا جزو 10 رتبه نخست دنیا هستند و به این صنعت توجه داشته‌اند، افزود: از 69 هزار عنوان کتاب 92 درصد سهم نشر متعلق به سه استان تهران، قم و خراسان رضوی است و سهم 28 استان دیگر کشور کمتر از هشت درصد است.

این مسئول با اشاره به اینکه استان کرمان از این هشت درصد رتبه 18 را دارد که باید تلاش شود این سهم افزایش یابد، عنوان کرد: در نمایشگاه‌های کتاب استانی سعی شده کتاب‌ها با 40 درصد تخفیف ارائه شود.

اسماعیلی با بیان اینکه باید فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور احیا شود، یادآور شد: 31 ایستگاه مطالعه در کشور راه‌اندازی شده که علاقمندان می‌توانند کتاب را از یک ایستگاه کتاب بگیرند و به هر ایستگاهی تحویل دهند.

سرپرست معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: سالانه 18 میلیارد تومان تازه‌های کتاب خریداری و در اختیار کتابخانه‌های سراسر کشور قرار می‌گیرد، 2 هزار و 800 باب کتابخانه در کشور داریم که یک‌هزار باب آن در دولت نهم و دهم ایجاد شده است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های کاربردی و تخصصی کتاب اذعان داشت: هدف از برگزاری نمایشگاه‌های کتاب ایجاد فضایی برای ارائه آخرین دستاوردهای نشر ناشران و نویسندگان است تا محققان هم با آخرین دستاوردها آشنا شوند و این نمایشگاه‌ها پل ارتباطی بین نویسنده و ناشر هستند.

این مسئول با بیان اینکه طرح همیار کتاب از ابتدای سال آینده اجرا می‌شود، گفت: هر زمان دریافتیم رمز برطرف کردن نیازها کتاب است، کتاب در جامعه نهادینه می‌شود، جشنواره‌های نوقلمان، کتاب سال، کتاب فصل، جایزه جهانی، کتاب نقد و گام اول همه در راستای ترویج و تقویت فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

انتهای پیام/80002/ن40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول