اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی:

مشهد در دوره قاجاریه کتابی به نام خود ندارد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی گفت: مشهد در دوره قاجاریه کتابی به نام خود ندارد و تمامی کتاب‌های نگاشته شده تحت تاثیر حرم‌ امام‌رضا(ع) و خراسان بوده است.

مشهد در دوره قاجاریه کتابی به نام خود ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ابوالفضل حسن‌آبادی ظهر امروز در نشست بررسی آسیب‌شناسانه پژوهش‌های تاریخی مشهد در تالار شهید رجایی دانشکده ادبیات دانشگاه دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: مشهد فاقد تاریخ محلی قدیمی است و پیوستگی تاریخی شهرهای مانند نیشابور و اصفهان در این شهر دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: آغاز تاریخ محلی‌نگاری در مشهد با دو کتاب تحفه‌الرضویه در سال 1281 و فردوس‌التواریخ در سال 1301 بوده است.

حسن‌آبادی عنوان کرد: کتاب مطلع‌الشمس به لحاظ تاریخ‌نگاری و نگاه نویسنده از مهمترین کتاب‌های تاریخی مشهد در دوره قاجاریه محسوب می‌شود.

رئیس اداره اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی عنوان کرد: تاریخ جغرافیای مشهد اثر صدرالدین لاهیجی در سال 1330 نخستین کتابی بود که تاریخ مشهد را در این دوره به نگارش در آورد. حوادث اواخر دوره قاجاریه مانند مشروطیت و توپ‌بندی حرم مطهر امام‌رضا(ع) تاثیر مستقیمی بر محلی‌نگاری تاریخی در مشهد داشته است.

حسن‌آبادی خاطرنشان کرد: تعداد بسیاری از کتاب‌هایی که در ارتباط با تاریخ مشهد به نگارش درآمده‌اند را کتاب‌های موضوعی تشکیل می‌دهند.

رئیس اداره اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی ادامه داد: از مهمترین کتاب‌های موضوعی نگاشته شده در دوره قاجاریه می‌توان به تاریخ انقلاب خراسان نوشته تجلی سبزواری در سال 1327 و کتاب‌های حدیقه‌الرضویه و انقلاب طوس با محوریت حرم‌ مطهر رضوی اشاره کرد.

وی در ادامه گفت: ادیب هروی مورخ نبوده اما به سبب 40 سال خدمت در دستگاه حرم مطهر امام‌رضا(ع)، کتاب‌هایی در ارتباط با حرم و زیارت نوشته است اما هیچگاه خود را مورخ ندانسته است.

حسن‌آبادی در ادامه تاکید کرد: از مهمترین کتاب‌هایی که اطلاعات محلی و اجتماعی با ارزشی دارند و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، سرشماری‌ها هستند.

رئیس اداره اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی افزود: در دوره قاجاریه دو سرشماری در سال‌های 1282 به صورت ناقص و 1295 تکمیل شده توسط زین‌العابدین میرزایی انجام شده است.

وی اظهار کرد: حدود 60 سفرنامه خارجی در دوره قاجاریه در ارتباط با مشهد نگاشته شده که اطلاعات با ارزشی را در خود دارند و تاکنون به بسیاری از آنها پرداخته نشده است.

حسن‌آبادی یادآور شد:‌ از مهمترین سفرنامه‌های داخلی می‌توان به زاد‌المسافر، ناصرالدین‌شاه و حکیم‌الملک اشاره کرد.

انتهای پیام/70018/خ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول