اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شادی عید زیر امواج سونامی چشم و هم‌چشمی‌

خبرگزاری فارس: از دیرباز نو کردن خانه و کاشانه در شب عید مرسوم بوده اما متأسفانه این رسم به یادگار مانده این روزها جای خود را به خریدهای غیرضروری از البسه گرفته تا مبلمان و خانه داده است.

شادی عید زیر امواج سونامی چشم و هم‌چشمی‌

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، روزها و شب‌های انتهایی اسفندماه هر سال رنگ و بویی دیگر دارد، این روزها گرچه ظاهرا در فصل زمستان قرار داریم اما فضایی بهاری بر منطقه حاکم بوده و خانواده‌های ایرانی به سنت هر ساله در تدارک برنامه‌های عید نوروز هستند.

مردم با خرید لباس و حتی وسایل نو، به هر نحوی گرد و غبار از وسایل کهنه می‌زدایند و به استقبال بهار و فصل نو می‌روند؛ خیابان‌های شهرها پرترافیک‌تر از همیشه و مملو از آدم‌هایی است که در جست‌ و جوی کیف و کفش و لباس هستند.

ماهی‌های قرمز در سطل‌ها، آکواریوم‌ها و ظرف‌های شیشه‌ای، کاسه‌های لبریز از سمنو، سنبل، نرگس، لاله و سبزه‌های نو رسته همه و همه حال و هوای شهر را تغییر داده‌اند.

از نگاه تحلیلی، یکی از سنت‌ها و رسوم متداول ایرانیان در این روزها خرید‌های شب عید است که تبدیل به جزیی جدی از فرهنگ سال نو شده است، یکی ‌از مهمترین ویژگی‌های این ایام ولع سیری ناپذیر برای خرید است، همین روزهاست که جیب‌ها خالی می‌شود و دست‌ها پر از بسته‌های خرید!

گرچه این سنت اجتماعی اصالتا دارای نکات مثبت فراوانی است اما متاسفانه دچار آسیب‌هایی جدی در حوزه اجتماعی شده است.

تنوع طلبی یک واقعیت انکارناپذیر است که اشتیاق به داشته‌های بیشتر و متمایزتر شدن را به همراه دارد تا جایی که گاهی از خریدهای ضروری فراتر رفته و در صورت عدم مهار آن به تجمل‌گرایی، چشم و هم‌چشمی، فخرفروشی و خریدهای غیرضروری همچنین تعویض وسایل کاملا نو و سالم با وسایل جدید می‌رسد.

از گذشته‌ها نیز در کشورمان مرسوم بوده که مردم نزدیک عید، خانه‌های خود را نو و آراسته می‌کردند و به جای کنار گذاشتن وسایل قدیمی و به زحمت افتادن و صرف هزینه‌های هنگفت برای خرید کالاهای جدید، به تمیزی و پاکیزگی فرش‌ها، دیوارها و حیاط خانه اکتفا می‌کردند، اما متأسفانه این رسم پسندیده در حال حاضر جای خود را به خریدهای اضافه و غیرضروری از لباس و کیف و کفش گرفته تا پرده و مبل و حتی تعویض کابینت‌های آشپزخانه داده است.

برخی مردم به بهانه سال جدید با همه یا اکثر وسایل سال گذشته خود خداحافظی می‌کنند و با صرف هزینه‌های بسیار و حتی دریافت قرض‌ها و وام‌های سنگین بعضا از روی چشم و هم‌چشمی هم که شده اقدام به تعویض وسایل منزل می‌کنند؛ عادتی غلط که بسیاری را از لذت‌های شب عید محروم کرده و موجب شده است که علاوه بر ترافیکی بسیار سنگین که در معابر ایجاد می‌کند، غم و غصه اهل خانه را برای تهیه و خرید لوازم نو و گران قیمت چند برابر سازد.

در حالی که می‌توان این روزهای آخر اسفند را به گونه‌ای دلچسب و خوشایند سپری کرد؛ با نزدیک شدن به پایان سال کم‌کم عطر و بوی بهار به مشام می‌رسد و با شروع فصل بهار و نو شدن طبیعت زیبای خداوندی، می‌شود تنها با تغییراتی در محیط منزل، رویش و شور و نشاط طبیعت را به خانه‌ها نیز منتقل کرد؛ البته نه به تصور غلط برخی که صرفا با خرید اجناس و لوازم لوکس و تعویض وسایل و اسراف در خرید کیف و کفش و لباس می‌توان این شادی و رویش را به خانه آورد، بلکه با جابه جایی لوازم موجود و خرید چند گلدان زیبا و طبیعی می‌توان علاوه بر بهاری کردن فضا در تجدید روحیه و شادابی اهالی خانه نیز تأثیری بسیار گذاشت.

در این زمینه اظهارات فرهاد مجیدزاده، کارشناس مسائل اجتماعی شنیدنی‌ست...

وی با اشاره به مطلب فوق در خصوص اساسی‌ترین نکاتی که خانواده‌ها باید به هنگام خرید شب عید به آن توجه کنند، اظهار کرد: تقریبا همه افراد جامعه برحسب نیاز خود قبل از شروع سال جدید به خرید لباس و پوشاک، خرید لوازم منزل و تعویض وسایل کهنه و قدیمی و خرید وسایل نو می‌پردازند، اما خانواده‌ها باید توجه کنند که تهیه لباس نو و وسایل منزل نباید دغدغه‌ای شود که روان انسان را تحت تأثیر قرار دهد و انسان را به تکلف و زحمت بیندازد.

این کارشناس مسائل اجتماعی تصریح کرد: خرید وسایل عید و لباس باید بر اساس بضاعت و توان سرپرست خانواده انجام بگیرد و اعضای خانواده با توجه به اصول تربیتی و اخلاقی موجود در خانواده، توجه داشته باشند که اعصاب و روان اعضای خانواده نباید تحت تأثیر فشارهای بیش از حد اقتصادی قرار گیرد؛ زیرا در این صورت بهپوشی و نوپوشی و پاکیزه‌پوشی جای خود را به فخر فروشی و مصرف گرایی و خودنمایی می‌دهد.

وی اضافه کرد: در سبد هزینه‌های خانواده، لباس باید سهم نسبتاً خوبی داشته باشد و اگر در هزینه‌های خانوار، کالاهای فرهنگی جای خود را پیدا کند، طبعاً تجمل گرایی، اشرافی‌گری و چشم و هم‌چشمی هم دور می‌شود.

مجیدزاده خاطرنشان کرد: چشم‌ و‌هم‌چشمی انسان را دچار کاستی و تنزل فکری می‌کند و به جای مسابقه دانایی و علم افزایی و مفید بودن، مسابقه خودنمایی در جامعه رونق می‌گیرد که متأسفانه باید گفت این پدیده در جامعه قابل رؤیت است.

وی ادامه داد: مدل‌های روزانه، رواج مزون‌های آن چنانی، خریدهای هنگفت و تعویض هر ساله وسایل منزل بسیاری از افراد را از اصل آیین خرید شب عید دور کرده است و به جای اینکه این خریدها شادی را برای خانواده به ارمغان بیاورد، مشکل زندگی قسطی در خانواده‌ها را تشدید کرده است.

این کارشناس مسائل اجتماعی همچنین تصریح کرد: همه این مسائل نیازمند نگاه عمیق فرهنگی برای نهادینه کردن بینشی عمیق درباره آحاد جامعه است تا افراد بتوانند درعین بهره‌وری و استفاده از هوای عطرآگین بهار و همزمان با تحول طبیعت، دچار تحول درونی شوند، خرید نباید به دغدغه اساسی خانواده تبدیل شود.

وی بیان کرد: تجربه ثابت کرده است بسیاری از افراد با در نظر گرفتن امکانات اقتصادی و دوری از چشم و هم‌چشمی و نگاه نکردن به لباس و وسایل نو به عنوان ابزاری برای فخرفروشی و خودنمایی، توانسته‌اند خرید شب عید را تبدیل به شادمانی کنند. مجیدزاده در پایان اظهار کرد: بهار فصل اعتدال است و لازم است که انسان هم با پیروی از طبیعت در همه ابعاد زندگی به اعتدال روی آورد.

======

علی دایلی

======

انتهای پیام/72001/ع40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول