اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آستانه سال نو

آیین سنتی نوروزی‏خوانی در فیروزکوه اجرا می‏شود

خبرگزاری فارس: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فیروزکوه از اجرای آیین باستانی و سنتی نوروزی‏خوانی در این شهر در ایام پایانی سال خبر داد.

آیین سنتی نوروزی‏خوانی در فیروزکوه اجرا می‏شود

بهزاد نجفی امروز در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق استان تهران اظهار داشت: نوروزی‏خوانی سنتی است که از دوران باستان به یادگار مانده و امروز نیز در بسیاری از شهرها و روستاها، مردم رسیدن بهار را با این سنت دیرینه به یکدیگر نوید می‏دهند.

وی گفت: نوروزی‏خوانی یکی از رسوم مردم مازندران است که در گذشته در شهرستان فیروزکوه نیز مرسوم بوده و قبل از فرا رسیدن سال نو، خبر از آمدن بهار می‏دهد.

نجفی خاطرنشان کرد: شعرهای سروده شده در این آیین، ترکیبی از اوصاف بهار، ائمه معصومین(ع) و شهدای دشت کربلاست که در نوروزی‏خوانی مورد استفاده قرار می‏گیرند.

وی تصریح کرد: شش نفر نوروزی‏خوان پیشکسوت شهرستان فیروزکوه، اجرای این آیین باستانی را در سطح منطقه بر عهده گرفته‏اند.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ نوروزی‏خوانان در قالب شعر و دعایی موزون و آهنگین که فی‏البداهه می‏سرایند، نام یک یک پسران هر خانه را می‏آورند و برای آنان آرزوی دامادی و خیر و برکت و برای بزرگ‏ترهای خانواده دعای خیر و سعادت زیارت کربلا، مشهد، سوریه و مکه را آرزو می‏کردند.

در این آیین، نوروزی‏خوانان سرانجام صاحبخانه را به دادن هدیه بیشتر ترغیب می‏کردند و برای صاحبخانه‏هایی که ناخن خشکی می‏کردند نیز شعرهای مناسب حال آنان می سرودند تا دلشان را به دست آورند.

انتهای پیام/2568/ت20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول