اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین:

پیوند نهال گردو راندمان تولید محصول را افزایش می‌دهد

خبرگزاری فارس: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: روش اصلاح درختان گردو با روش پیوند موجب افزایش راندمان و کیفیت محصول می‌‌شود.

پیوند نهال گردو راندمان تولید محصول را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، محمد پیله‌فروش اظهار داشت: ارتقای دانش فنی باغداران گردو، شناسایی درختان نخبه یا ژنوتیپ‌های برتر گردو در نقاط مختلف استان قزوین و اصلاح درختان گردو می‌تواند نقش مهمی در کیفیت این محصول داشته باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه بیشتر درختان گردو در سطح این استان و کشور به صورت بذری کشت می‌شوند و تنوع ژنتیکی بسیار بالایی دارند، مشکلات مختلفی از جمله حساسیت به آفات و بیماری‌ها، تنوع محصول و عدم یک نواختی وجود دارد.

پیله‌فروش ادامه داد: پیش از این در روش کشت بذری باغداران درختان نامرغوب را حذف کرده، که در روش پیوندی با آموزش اصلاح درختان گردو توسط پیوند سرشاخه‌کاری، این مشکل تا حدودی رفع می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به اهمیت و مزایای روش پیوند در نهال گردو اشاره کرد و گفت: با این روش درختان گردو قدیمی که نامرغوب و باید حذف شوند، تنها قسمت تاج این درختان هرس و با پیوند سرشاخه بعد از چند سال مجدداً به باردهی بر می‌گردند که این روش علاوه بر حفظ درخت موجب افزایش راندمان تولید می‌شود.

پیله‌فروش عنوان کرد: بهترین روش برای پیوند نهال گردو  هات کالوس است که در زمستان عملیات پیوند توسط دست یا دستگاه مخصوص پیوند امگا انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: درصد گیرایی در این پیوند بالای 80 تا 85 درصد است چرا که در زمستان پیوندی که زده می‌شود در بهار بعد از سازگاری با هوای محیط سریعاً  کشت می‌شود.

پیله‌فروش گفت: در روش پیوند باردهی محصول در سال نخست شروع و در سال‌های بعدی افزایش خواهد یافت.

این مسئول، حذف نهال بذری و تولید نهال پیوندی، احداث باغ مادری از درختان نخبه و ارقام تجاری (داخلی ـ خارجی)، ایجاد باغات مادری برای تهیه پیوندک مورد نیاز نهالستان‌ها، احداث باغات تجاری با ارقام خوب مطرح دنیا را از جمله برنامه‌های این سازمان در تولید نهال گردو ذکر کرد.

وی اظهار امیدواری کرد با استفاده از روش‌های نوین و ارایه آموزش به باغداران و کشاورزان گام‌های مؤثر در راستای رشد و شکوفایی کشاورزی برداشته شود.

انتهای پیام/77002/ن/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول