اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان مطرح کرد

توزیع 500 هزار اصله نهال در همدان

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی همدان از توزیع 500 هزار اصله نهال در طول هفته منابع طبیعی در همدان خبر داد.

توزیع 500 هزار اصله نهال در همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان محمدرضا همتی در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران اظهار داشت: وظیفه اصلی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری حفظ، احیا، اصلاح و بهره‌برداری از منابع طبیعی است.

وی ادامه داد: موضوع منابع طبیعی از الزامات زندگی آدمی است و انسان برای تأمین نیازهایش به طبیعت وابسته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان خاطرنشان کرد:‌ آب، خاک و پوشش گیاهی سه عنصر اساسی است که به عنوان مرتع در منابع طبیعی و در دشت‌ها نیز در بحث کشاورزی مطرح است.

وی تصریح کرد: پوشش گیاهی در سطح مراتع یکی از شاخص‌های اساسی در مدیریت آب و خاک است که تأثیر مهمی در جلوگیری از سیلاب و فرسایش و افزایش آب سفره‌های زیرزمینی دارد.

همتی با اشاره به تأثیر پوشش گیاهی در تولید اکسیژن و پالایش هوا از ذرات گرد و غبار و گازهای گلخانه‌ای عنوان کرد: طبیعت به عنوان مأمن گیاهی و جانوری به شمار می‌رود که این امر از کارکردهای مهم زیست‌محیطی منابع طبیعی است.

وی اضافه کرد:‌ با توجه به اینکه انسان امروزی به دنبال آرامش است؛ طبیعت نقش مهمی در تأمین آرامش روح و روان انسان دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با بیان اینکه گونه‌های گیاهی از ذخایر ژنتیکی مهم محسوب می‌شوند، افزود: هشت هزار گونه گیاهی در ایران شناسایی شده که حدود 700 گونه از بین رفته و حدود 300 تا 400 گونه نیز تحت حمایت هستند.

وی با اشاره به اهمیت منابع طبیعی یادآور شد:‌ امروزه بحث پوشش گیاهی و سرانه فضای سبز و جنگل یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع در دنیا به شمار می‌رود که سرانه فضای سبز در دنیا بیش از شش هزار متر به ازای هر نفر و در ایران کمتر از دو هزار متر است و این رقم در استان همدان کمی بیشتر از 200 متر است.

همتی متذکر شد: اگر ما بخواهیم در سطح کشور معادل سرانه جنگل و فضای سبز داشته باشیم باید 14.2 میلیون هکتار را به 42 میلیون هکتار افزایش دهیم که رقم بالایی است و جز با برنامه‌های بلندمدت و مشارکت آحاد مردم انجام نمی‌شود.

وی ابراز داشت: از دلایل کم بودن جنگل در فلات ایران بحث خشکسالی و بارش کم و شرایط اقلیمی است که اگر بخواهیم در سرانه جنگل و فضای سبز به رقم جهانی برسیم، باید از فرصت‌ها استفاده کرده و فضای سبز را ایجاد کنیم و مردم را تشویق کنیم تا یاری‌گر ما باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با اشاره به بحث ریزگردها و ذرات گرد و غبار اذعان داشت:‌ چند کنوانسیون از قبیل کنوانسیون‌های تغییرات اقلیم، بیابان‌‌زدایی، کاهش اثرات گرد و غبار، محیط زیست و... در سطح بین‌المللی مطرح هستند که ایران نیز جزو کشورهای عضو این کنوانسیون‌ها است.

وی تأکید کرد: توسعه فضای سبز و بالا بردن سطح زیرکشت از مهم‌ترین اقداماتی است که تأثیر بسزایی در کاهش اثرات گرد و غبار و ریزگردها دارد.

همتی با بیان اینکه در حال حاضر ما از مراتع بیشتر برای تولید علوفه استفاده می‌کنیم، بیان داشت: منابع طبیعی کارکردهای مختلفی دارد، به طوری که ارزش زیست محیطی آن 80 درصد و اقتصادی آن کمتر از 20 درصد است که ما باید به سمت استفاده از کارکرد زیست محیطی منابع طبیعی برویم و برای این امر توسعه و تولید گیاهان دارویی و صنعتی را در برنامه قرار دهیم.

*منابع طبیعی قبل از اینکه کار دولتی و اجرایی باشد، کاری مشارکتی است

وی ادامه داد: حفظ ذخایر ژنتیکی موجود، حفظ منظر و جاذبه‌های طبیعی، جلوگیری از سیل و رسوب و فرسایش نیز از جمله کارکردهای زیست‌محیطی منابع طبیعی است که ارزش آنها به مراتب بیش از کارکردهای اقتصادی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار داشت:‌ ظرفیت مراتع ما حدود 600 هزار واحد دامی است؛ در صورتی که اکنون بیش از دو میلیون نفر ار واحد دامی استفاده می‌کنند و هرچه دام غیرمجاز ما بیشتر باشد، نتایج خوبی درپی ندارد.

وی با اشاره به هفته منابع طبیعی خاطرنشان کرد:‌ یکی از اهداف برگزاری هفته منابع طبیعی این است که مردم را به مشارکت در پروژه‌های توسعه فضای سبز و حفظ جنگل و مراتع موجود تشویق و ترغیب کنیم.

همتی گفت:‌ مقوله منابع طبیعی قبل از اینکه کار دولتی و اجرایی باشد، کاری مردمی، عمومی و مشارکتی است و هدف از گرامیداشت هفته منابع طبیعی نیز ایجاد روحیه تعامل و همکاری و ادای دین برای حفظ و توسعه منابع طبیعی است.

وی با اشاره به اهمیت بحث فرهنگسازی در زمینه حفظ و توسعه منابع طبیعی تصریح کرد: در راستای فرموده مقام معظم رهبری که فرمودند «فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود» طی هر سال برابر با 15 اسفند روز درختکاری یک هفته منابع طبیعی با هدف فرهنگ‌سازی و تحقق شعار مقام معظم رهبری برگزار می‌کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ابراز داشت:‌ با توجه به نامگذاری هفته منابع طبیعی، امسال نیز با شعار «منابع طبیعی سرمایه ملی» این گرامیداشت برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های مختلف طی هفته منابع طبیعی در سطح استان تأکید کرد: در نخستین روز از هفته منابع طبیعی، جشن درختکاری را در برنامه داریم که با نواختن زنگ طبیعت در مدارس آغاز می‌شود و از بهره‌برداران نمونه نیز تجلیل خواهد شد.

همتی با اشاره به روزشمار هفته منابع طبیعی یادآور شد: روز دوم به عنوان «منابع طبیعی، آموزش و پژوهش» نامگذاری شده که طی این روز نیز از مقالات برتر و نمونه تجلیل می‌شود.

وی افزود: 17 اسفند نیز با نام «منابع طبیعی، همیاران، سازمان‌های مردم نهاد و پیشکسوتان»، 18 اسفند با نام «منابع طبیعی، آموزه‌های دینی، مشارکت مردم» و 19 اسفند با نام «منابع طبیعی، بسیج سازندگی و جوامع محلی» نامگذاری شده که در این روز در سطح 70 پایگاه مقاومت برنامه نهال‌کاری و توسعه فضای سبز را خواهیم داشت.

* توزیع 500 هزار اصله نهال در طول هفته منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با اشاره به توزیع 500 هزار اصله نهال در طول هفته منابع طبیعی عنوان کرد: از دیگر برنامه‌های ما که با همکاری باغ موزه دفاع مقدس صورت می‌گیرد، درختکاری به یاد سرداران شهید استان است.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد امسال اذعان داشت: وسعت اراضی استان 905 هزار هکتار است که 822 هزار هکتار آن مرتع و حدود 42 هزار هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت و اراضی جنگلی و 26 هزار هکتار نیز اراضی شور بیابانی و بدون پوشش است.

همتی ادامه داد:‌ در بخش جنگل نیز نگهداری و حفاظت از چهار هزار و 300 هکتار جنگل دست‌کاشت، تهیه و تولید 500 هزار اصله، نگهداری و قرق جنگل احیا شده 104 هکتار و 20 هکتار غنی‌سازی جنگل‌های طبیعی از جمله اقدامات ما در این زمینه بوده است.

وی بیان داشت: از دیگر اقدامات ما طی امسال هفت هزار و 58 هکتار ممیزی مراتع در سطح، نظارت بر اجرای طرح‌های مرتع‌داری 244 هزار هکتار، مدیریت و کنترل چرا به میزان 822 هزار هکتار و 25 مورد نیز مرمت چشمه بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش آبخیزداری یادآور شد:‌ در این راستا نیز 873 هکتار اجرای عملیات آبخیزداری و هفت هزار و 527 هکتار مطالعه تفضیلی صورت گرفته است.

وی با اشاره به تشکیل 714 فقره پرونده‌های تخریب و تصرف در دادگستری افزود:‌ 686 هکتار نیز رفع تصرف از اراضی صورت گرفته که ارزش ریالی آن شش میلیارد و 800 میلیون تومان برآورد می‌شود.

همتی ابراز داشت:‌ در بحث اداره حقوقی نیز 876 فقره رأی به نفع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و 47 فقره علیه این اداره صادر شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در بحث حفاظت تأکید کرد:‌ نظارت بر فعالیت معادن 220 فقره و موافقت با فعالیت معادن نیز 121 فقره در 153 هکتار از اقدامات اجرایی اداره‌کل منابع طبیعی به شمار می‌رود.

* استعدادیابی ‌20 هزار هکتار از اراضی برای توسعه بخش کشاورزی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: 22 هکتار توسعه زراعت چوب از دیگر اقدامات اجرایی ما بوده که در حال حاضر این مهم به بیش از سه هزار و 400 هکتار رسیده است.

وی ادامه داد: در بخش ممیزی اراضی حدود 792 هکتار اخذ سند، 95 هزار هکتار اصلاح و بازنگری اجرای مقررات و 10 هزار هکتار نیز با اوقاف مشکل داشتیم که توافق صورت گرفته است.

همتی با اشاره به واگذاری 27 هزار و 300 هکتار توسط اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تصریح کرد: ‌20 هزار هکتار از اراضی نیز برای توسعه بخش کشاورزی استعدادیابی شده است.

وی با اشاره به مشکلات عمده و چالش‌های این اداره بیان داشت:‌ دام مازاد در سطح مراتع که بیش از 3.2 برابر است، منشأ بودن پروانه‌‌های چرا، تخریب مراتع با اهداف مختلف برای فعالیت معدنی و اجرای پروژه‌ها و شخم زدن مراتع در دامنه‌ها و شیب‌های بیشتر از 15 درصد از مشکلات منابع طبیعی محسوب می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: تعادل دام و مرتع با برنامه‌های مشارکتی، اجرای طرح‌های مرتع‌داری در عرصه‌ها با مشارکت مردم، تشویق مرتع‌داران به اصلاح پروانه‌ها و اقتصادی کردن اندازه مرتع از برنامه‌های در دست اقدام است.

وی با اشاره به سرشماری دام‌ها در طول سال بیان داشت:‌ در راستای مدیریت چرا و کنترل کوچ، 15 اکیپ در ایام عید و زمان ورود عشایر برای کنترل و برخورد با دامداران غیرمجاز و حذف آنان در سطح استان مستقر می‌شوند.

همتی در پایان مهم‌ترین اقدام را در حفظ و احیای منابع طبیعی فرهنگسازی در این راستا خواند و ادامه داد: باید در این زمینه از ظرفیت رسانه‌ها برای بیان نقاط قوت و ضعف و آگاهی مردم استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام/89006/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول