اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی کرمان:

36 درمانگاه گیاه پزشکی در کرمان فعالیت دارند

خبرگزاری فارس: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: در حال حاضر 36 درمانگاه گیاه پزشکی در سطح استان کرمان فعالیت دارند.

36 درمانگاه گیاه پزشکی در کرمان فعالیت دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، ناصر طاهری پیش از ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: مدیریت حفظ نباتات 39 کارمند فنی و تخصصی در سطح استان دارد که 12 نفر آنها دارای مدرک فوق‌لیسانس، 25 نفر لیسانس و دو نفر پایین‌تر از لیسانس هستند که 16 نفر در مدیریت حفظ نباتات در ستاد مرکزی استان کرمان فعالیت دارند.  

وی ابراز داشت: رسالت اصلی حفظ نباتات کمک به کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز و به طور کلی عوامل خسارت‌زا و استقرار توسعه شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی در سطح استان کرمان است. 

طاهری عنوان کرد: شبکه مراقبت و پیش‌آگاهی ما به این صورت هستند که کارشناسان ما در سطح شهرستان‌ها، مزارع و باغات را به صورت ویژه پایش می‌کنند و ‌اگر عامل بیماری، آفت یا علف هرزی باشد، اطلاع‌رسانی می‌کنند و از طریق برنامه‌های حفظ نباتات در شهرستان‌ها و استان پیگیری برای کمک به کشاورزان انجام می‌شود.

وی بیان داشت: افزایش سطح مبارزه بیولوژیک و غیر‌شیمیایی‌ علیه آفات و بیماری‌ها یکی دیگر از رسالت‌های حفظ نباتات است و جلوگیری از ورود آفات و بیماری‌های قرنطینه داخلی و خارجی، اعمال موازین بهداشتی برای تولید نهال سالم و نهالستان‌ها و در مجموع کمک برای فنی به کشاورزان است.

طاهری گفت: در حال حاضر 36 درمانگاه گیاه پزشکی در سطح استان کرمان فعال هستند که خدمات فنی و تخصصی به کشاورزان ارائه می‌دهند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان تصریح کرد: بر اساس آمار کمیته بین‌المللی گیاه پزشکی و حفظ نباتات در سال یک هزار و 998 میانگین خسارت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در سطح دنیا‌ حدود 41.2 درصد بوده است، یعنی این میزان محصولات کشاورزی بر اثر حمله آفات‌، بیماری‌ها و علف‌های هرز از بین می‌رود.

طاهری افزود: 607 نوع عامل خسارت‌زای گیاهی مهم ‌فعالیت گیاهی و تولیدی، اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از 40 نوع بلایای طبیعی که در دنیا به ثبت رسیده، حدود 30 درصد در کشور ما وجود دارد و هر ساله سرمازدگی یکی از بلایای طبیعی است که خسارات زیادی به مزارع و باغات استان کرمان تحمیل می‌کند.

وی بیان داشت: در سال 75 ترکیب سموم ثبت شده کشور شامل 29 درصد سموم پرخطر، 50 درصد با خطر متوسط و 21 درصد جزو سموم کم خطر بودند، اما در سال جاری هشت درصد جزو سموم پرخطر، 27 درصد با خطر متوسط و 65 درصد جزو سموم کم خطر هستند.

طاهری عنوان کرد: اهم برنامه‌های ما در سطح استان در حفظ نباتات کاهش مصرف سموم است و با تدوین طرح مبارزه تلفیقی با آفات و بیماری‌ها در سطح استان کرمان قرار است بعد از اجرایی برنامه پنج ساله حداقل 25 درصد باغات و مزارع استان را زیر پوشش مبارزه تلفیقی قرار دهیم.

انتهای پیام/80018/غ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول