اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خبر داد

فرآوری و بسته‌بندی 67.8 درصد محصولات کشاورزی فارس در استان

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در حال حاضر 67.8 درصد از محصولات کشاورزی فارس در خود استان وارد صنعت فرآوری و بسته‌بندی می‌شوند.

فرآوری و بسته‌بندی 67.8 درصد محصولات کشاورزی فارس در استان

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مهرزاد خرد اظهار داشت: صنایع تبدیلی زمینه مناسب برای توسعه بخش کشاورزی را فراهم آورده و به افزایش تولیدات، بهره‌وری، ایجاد فرصت‌های شغلی، تامین نیازهای اساسی، پیوند با دیگر بخش‌های اقتصادی و کاهش نابرابری‌های منطقه‌ای منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از مصادیق یکپارچگی توسعه کشاورزی هم‌پیوندی درونی واحدهای تولیدی است، افزود: این صنایع از یک سو ارزش افزوده محصولات اولیه بخش را ارتقا می‌دهد و از سوی دیگر محصولاتی به بازار ارائه می‌کند که با استفاده از تکنولوژی مدرن به دست آمده‌اند و در نتیجه دارای تنوع کیفیت و عمر ماندگاری بالاتری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس خاطرنشان کرد: این سازمان در چند سال گذشته اهتمام ویژه‌ای در توسعه صنایع تبدیلی داشته به طوری که در حال حاضر 993 جواز تاسیس با ظرفیت جذب 5.7 میلیون تن از محصولات کشاورزی و ایجاد اشتغال دائمی معادل 13 هزار و 228 نفر صادر شده است.

خرد ادامه داد: از این تعداد جواز صادره تاکنون 400 طرح به تولید رسیده‌اند که طرح‌های به تولید رسیده قابلیت جذب 2.7 میلیون تن از محصولات کشاورزی را دارا هستند و این طرح‌ها اشتغال دائمی معادل 5 هزار و 282 نفر ایجاد می‌کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: با اهتمام ویژه سازمان جهاد کشاورزی فارس در راستای توسعه صنایع تبدیلی با احتساب واحدهای به بهره‌برداری رسیده سازمان صنعت و معدن و تجارت، در حال حاضر  67.8 درصد از محصولات کشاورزی این استان وارد صنعت فرآوری و بسته‌بندی می‌شوند.

خرد در تشریح وضعیت موجود صنایع تبدیلی ابراز داشت: یکی از افتخارات بخش کشاورزی فارس علاوه بر خودکفایی در تولید خوراک دام و طیور، پوشش منطقه جنوب و شرق کشور است، به طوری که حجم عمده‌ای از خوراک دام و طیور این مناطق توسط واحدهای صنعتی مستقر در این استان تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: با نوآوری‌های صورت گرفته در فرمولاسیون‌های خوراک دام و طیور، محصولات این استان هم از نظر کیفیت از جایگاه مناسبی برخوردار هستند و هم قیمت تمام شده با حفظ کیفیت کاهش یافته و در نتیجه استفاده از آن را مقرون به صرفه‌تر کرده است.

وی با بیان اینکه در زیرمجموعه صنایع دام و طیور  نیز پیشرفت‌های چشمگیری حاصل شده است ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر اینکه تمام شیر تولیدی فارس توسط واحدهای فرآورده‌های لبنی خود این استان جذب و فرآوری می‌شوند، این واحدها بخشی از شیر مورد نیاز خود را نیز از استان‌های همجوار تامین می‌کنند.

خرد بیان داشت: در زمینه کشتار سایر پرندگان از جمله شترمرغ نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و یک واحد صنعتی مختص کشتار و فرآوری شترمرغ در این استان در حال راه‌اندازی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در بخشی دیگر از سخنان خود بیشترین تمرکز سازمان جهاد کشاورزی فارس در استراتژی توسعه صنایع تبدیلی این استان را گسترش صنایع بسته‌بندی و فرآوری محصولات باغی عنوان کرد و ادامه داد: در چند سال اخیر واحدهای درجه‌بندی و بسته‌بندی مرکبات در شهرستان‌های مرکبات‌خیز این استان به ویژه شهرستان جهرم توسعه فراوانی یافته‌اند، به طوری که حجم بالایی از مرکبات این شهرستان‌ها به صورت درجه‌بندی و بسته‌بندی شده عرضه می‌شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای توسعه این واحدها در شهرستان‌هایی که محصولات باغی عمده به ویژه سیب تولید می‌کنند نیز صورت گرفته است و در سپیدان در آینده نزدیک شاهد به بهره‌برداری رسیدن این واحدها می‌شویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین از راه‌اندازی دو واحد بسیار مدرن فرآوری مرکبات از تولید کنسانتره تا اسانس و پکتین خبر داد و گفت: با به بهره‌برداری رسیدن این واحدها بخش عمده‌ای از مشکلات فرآوری مرکبات این استان مرتفع می‌شود.

خرد در تشریح وضعیت خشکبار تولیدی فارس بیان داشت: یکی دیگر از اقدامات بسیار خوبی که در این استان صورت گرفته توسعه ترمینال‌های ضبط پسته در شهرستان‌های پسته‌خیز این استان و ارائه یک الگوی ساخت به این ترمینال‌هاست.

وی افزود: در سال‌های گذشته پسته تولیدی این استان برای ضبط و فرآوری به استان کرمان منتقل می‌شد که با توجه به مسیر و حساسیت بالای پسته، افلاتوکسین محصول به شدت افزایش می‌یافت که با توسعه ترمینال‌ها در مجاورت باغات پسته محصول در حداقل زمان ممکن ضبط و در نتیجه محصولی با کیفیت بسیار بالا به بازار عرضه می‌شود.

انتهای پیام/2448/و/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول