اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیرکل کتابخانه‌های عمومی:

روند مطالعه به سمت فضای مجازی می‌رود/ نیاز به یک کارشناس آی‌.تی در هر شهر

خبرگزاری فارس: دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان این که امروزه فضای مطالعه به شدت به سمت فضای مجازی می‌رود، اظهار کرد: بنابراین در هر شهر یک کارشناس آی‌.تی نیاز است.

روند مطالعه به سمت فضای مجازی می‌رود/ نیاز به یک کارشناس آی‌.تی در هر شهر

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان، منصور واعظی در نشست با استادان و دانشجویان علم اطلاعات و دانش‌شناسی و کتابداران در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار کرد: این که برخی آمار می‌دهند که سرانه مطالعه در کشور دو دقیقه است با سنجش‌هایی که انجام شده قطعاً حرف غلطی است.

وی با بیان اینکه ما در کشوری هستیم که یک پیشینه بلند فرهنگی دارد، گفت: ما مردمی هستیم که به موضوع فرهنگی و کتاب به صورت جدی می‌پردازیم و در کشوری هستیم که دینی دارد که رسالت پیامبر آن با خواندن شروع می‌شود.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه انقلاب ما هم یک انقلاب فرهنگی است، افزود: در زمانی که همه انقلاب‌ها، انقلاب‌های کودتایی هستند امام راحل (ره) با یک کلام و محتوا و تغییر در بینش یک انقلاب را شکل داد و امروز آثار این انقلاب در جهان پیدا است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب این دهه را دهه پیشرفت و عدالت نامید، خاطرنشان کرد: امر پیشرفت تحقق پیدا نمی‌کند مگر این که ما یک جامعه و مردمی اهل مطالعه داشته باشیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه با خواندن است که توسعه و خلاقیت شکل می‌گیرد، ادامه داد: از 76 میلیون نفر جمعیت کشور جمعیت قابل توجهی بی‌سواد یا کم‌سواد هستند، البته کم‌‌سوادها هم باید اهل خواندن شوند.

وی بیان کرد: در هدف‌گذاری که در سند چشم‌انداز نهاد در سال 1404 انجام دادیم این است که 30 میلیون عضو در کتابخانه‌ها داشته باشیم.

*به ازای هر 100 ایرانی، 8 متر مربع فضا ایجاد می‌شود

واعظی با بیان اینکه ما هدف‌گذاری کردیم که به ازای هر 100 ایرانی هشت متر مربع فضا داشته باشیم، اظهار کرد: از نظر سرانه مطالعه جزو کشورهای پیشرفته هستیم.

وی همچنین عنوان کرد: این که برخی آمار می‌دهند که سرانه مطالعه در کشور دو دقیقه است با سنجش‌هایی که انجام شده قطعاً حرف غلطی است.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اضافه کرد: کشور ما از نظر مطالعه وضع مناسبی دارد چون وقتی کشورمان را با دیگر کشورها مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که فاصله زیادی با دیگر کشورها نداریم.

*در هر شهر یک کارشناس آی.‌تی نیاز است

وی همچنین با بیان اینکه در بحث کتاب و مطالعه باید هدف‌مان این باشد که در قله کتاب، کتابخوانی و مطالعه قرار بگیریم، گفت: هر ساله مطالعه به خصوص در جامعه اهل مطالعه و جوان در فضای مجازی نسبت به فضای کاغذی در حال افزایش است، این نشان دهنده این بوده که مطالعه در فضای مجازی امر بسیار مهمی است.

واعظی با بیان این که امروزه فضای مطالعه به شدت به سمت فضای مجازی می‌رود، اظهار کرد: بنابراین در هر شهر یک کارشناس آی‌.تی نیاز است.

*انتشار 20 کتاب در عرصه ملی و بین‌المللی

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز و مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ادامه افزود: با کمک دانشگاه شهید چمران توانسته‌ایم امتیاز قطب علمی در این گروه را بگیریم و این گروه به عنوان تنها قطب علمی اطلاعات و دانش شناسی در ایران شناخته شده است.

وی افزود: با همین مجموعه استادان، دانشجویان، مدیریت دانشکده و مدیریت دانشگاه تلاش می‌کنیم تا اثرگذاری خودمان را در جامعه داشته باشیم.

عبدالحسین فرج پهلو تصریح کرد: این گروه یک ارگان علمی به نام مجله مطالعات کتابداری و علم اطلاعات که به کمک معاونت پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز فعالیت می‌کند هم دارد.

وی با بیان اینکه این گروه حدود 20 کتاب منتشر و طرح‌های تحقیقاتی در عرصه ملی و بین‌المللی ارائه کرده است، اضافه کرد: ما این را آغازی برای دوره‌ای بهتر و طلایی‌تر از قبل در عرصه کتابداری می‌دانیم.

*دانشگاه شهید چمران اهواز از دانشگاه‌های موفق در چاپ و انتشار کتاب‌های علمی است

سپس معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: دانشگاه شهید چمران اهواز یکی از دانشگاه‌های موفق در چاپ و انتشار کتاب‌های علمی است.

خلیل رنجبر افزود: در هفته پژوهش که آذرماه امسال برگزار شد تقریبا تمام کتاب‌های آماده چاپی که داشتیم را چاپ کرده و اکنون هیچ کتابی در نوبت چاپ نداریم.

وی ادامه داد: روند کلی چاپ کتاب در دانشگاه به این شکل است که کتاب از لحاظ کیفی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و سپس به چاپ می‌رسد.

معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز اضافه کرد: به لحاظ سیاست کلی دانشگاه درباره کتابخانه و توسعه کتابداری تصمیم گرفته‌ایم که همه کتابخانه‌های دانشگاه‌های مختلف را در قالب یک کتابخانه مرکزی متمرکز کنیم که بخشی از این کار صورت گرفت و دانشکده علوم تربیتی و دیگر دانشکده‌ها این کار را انجام داده‌اند.

وی همچنین عنوان کرد: ادامه سیاست دانشگاه این است که حمایت کلی از این کتابخانه به عمل بیاورد و در همین راستا ما سالانه یک یا دو نمایشگاه را در این محل برپا می‌کنیم.

رنجبر خاطرنشان کرد: در هفته پژوهش سعی کرده‌ایم نمایشگاه کتابی را برپا کنیم که این اتفاق نیفتاد ولی سعی می‌کنیم اردیبهشت 92 نمایشگاه کتاب‌های دانشگاهی را برپا کنیم.

انتهای پیام/ 72001/ع/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول