اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان بازرسی سیستان و بلوچستان:

ایجاد بانک داده‌های ژنتیکی در سیستان و بلوچستان امری ضروری است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان بازرسی سیستان و بلوچستان گفت: به منظور پیشگیری از وقوع جرم، ایجاد بانک داده‌های ژنتیکی در سیستان و بلوچستان امری ضروری است.

ایجاد بانک داده‌های ژنتیکی در سیستان و بلوچستان امری ضروری است

محمدرضا میرزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: استفاده از داده‌های ژنتیکی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم از همه اقدامات مرتبط در خصوص پیشگیری از جرم برجسته‌تر است زیرا برخی از مجرمان با مهاجرت از یک منطقه از کشور به منطقه‌ای دیگر از دست قانون فرار می‌کنند و گاه تا هنگام دستگیری مجرم امکان شناسایی هویت لکه‌های آثار به جا مانده در صحنه‌های جرم مقدور نیست.

میرزاده افزود: با داشتن پروفایل ژنتیکی مجرم از قبل در بانک داده‌ها، شناسایی هویت نمونه‌های صحنه جرم قبل از دستگیری مجرم امکان‌پذیر شده و با این مزیت دستگیری مجرم قبل از تکرار جرم مقدور می‌شود و هزینه‌های مترتب بر کشف جرم و شناسایی مجرمین بدون داشتن بانک داده‌های ژنتیکی به مراتب بیشتر است و تشکیل بانک صرفه‌جویی اقتصادی قابل توجهی را در پی دارد.

رئیس سازمان بازرسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: از سویی شناسایی به موقع مجرم و اقدام به دستگیری آن باعث جلب اعتماد مردم به سیستم‌های مرتبط با اقدامات انتظامی و امنیتی می‌شود و با مشروعیت نظام ارتباط زیادی پیدا می‌کند.

میرزاده خاطرنشان کرد: ایجاد این بانک تشخیص هویت ژنتیکی در حوادث غیر مترقبه و بزرگ را در اجساد مجهول‌الهویه که گاه از جنبه‌های امنیتی واجد امنیت و ارزش است امروزه تنها با داشتن نمونه‌های پدر و مادر و یا وابستگان درجه اول و مقایسه تایپ DNA نمونه بستگان احتمالی، شناخت هویت آن امکان‌پذیر می‌شود این در صورتی است که با داشتن بانک داده‌های ژنتیکی، دیگر نیاز به نمونه‌های والدین نبوده و در صورت بروز حادثه بین خود فرد با نمونه‌های بانک امکان‌پذیر است و روند شناسایی هویت آنها با سرعت بیشتر و هزینه کمتری صورت می‌گیرد.

وی در ادامه به مزایای استفاده از داده‌های ژنتیکی در پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط خاص استان سیستان و بلوچستان که واجد جرائم امنیتی و جرائم خشن است اجرای این طرح می‌تواند از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد و اجرایی شدن جزء (1) بند (ز) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور ظرفیت مناسبی برای هدف مذکور یعنی تشکیل بانک داده‌های ژنتیکی یا شناسنامه هویت پنتیکی است.

رئیس سازمان بازرسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تاکنون 40 کشور از جمله امارات متحده عربی و دبی اقدام به تشکیل بانک داده‌های پنتیکی کرده‌اند که موجب کاهش هزینه‌های امنیتی و پیشگیری از وقوع جرم و شناسایی به هنگام مجرمان و جلوگیری از تکرار جرم توسط مجرمان شده است.

انتهای پیام/75005/ح30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول