اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

پیشگیری از جرم فرادستگاهی و فراقوه‌ای است

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال گفت: بسیاری از جرایم به سبب عدم اطلاع و آگاهی رخ داده و پیشگیری از جرم یک بحث فراقوه‌ای و فرادستگاهی است.

پیشگیری از جرم فرادستگاهی و فراقوه‌ای است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین مسعود اخوان‌فر در همایش بسیج حقوق‌دانان استان قزوین که با حضور سردار آبنوش در قزوین برگزار شد با تشریح مؤلفه‌های بسیج و بسیجی اظهار داشت: روحیه بسیجی همیشه و در همه حال کمک‌حال انقلاب بوده و در راستای پیشرفت این انقلاب همت گمارده است.

وی افزود: به طوری که از روزهای ابتدایی انقلاب که فتنه‌های تجزیه‌ طلبانه برخی از نقاط کشور را به خود معطوف کرده بود با همین روحیه بسیجی از میان برداشته شد و همچنین در دوران دفاع مقدس و تا کنون این روحیه بسیجی در خدمت انقلاب و نظام بوده است.

رئیس دانشگاه آزاد تهران شمال خاطر نشان کرد: در فتنه سال 88 که 169 استاد حقوق‌دان وکیل و بسیجی حقوق دان با بیانیه 14 بندی به دفاع از نظام و ولایت پرداختند پایه‌گذاری تشکیل بسیج حقوق‌دانان توسط خود حقوق‌دانان صورت گرفت.

اخوان فرد عنوان کرد:‌ بسیج همگام و همزاد انقلاب است و حرکتی نظام‌مند بوده که شجره طیبه صالحین نیز نظام‌بندی آن را ثابت می‌کند.

وی با تأکید بر این مطلب که شجره طیبه صالحین نباید ساده نگرسیته شود، تأکید کرد: شجره طیبه صالحین حرکتی مهم و اساسی است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نباید آن را ساده گرفت.

این مسئول ادامه داد:‌ حرکت در حلقه صالحین برگرفته از حرکت انبیاء و علماء می‌باشد که حرکتی هدفمند است و با توجه به مشاهدات در استان قزوین نیز توفیقات خوبی کسب کرده است.

اخوان‌فرد بسیج را پا در رکاب و همیشه آماده دانسته و یادآور شد: بسیج هرجا که به آن نیاز است حضور یافته و توانسته است همیشه در خدمت انقلاب و نظام باشد. اما بسیج حقوق‌دانان نیز در بسیاری از مسائل جاری روز با نگاهی حقوقی وارد شده و همین مسائل را در حلقه‌های صالحین تشریح کرده اند.

رئیس دانشگاه آزاد واحد تهران شمال ادامه داد: بعضی‌ها هنوز پی به ماهیت بسیج نبرده‌اند و این یکی دیگر از شگفتی‌ آفرینی‌های بسیج است که غرب را انگشت‌ به دهان گذاشته چرا که هر جا لازم باشد بسیج نیز حضور خواهد یافت.

وی با تأکید بر اهمیت فعالیت مستمر شجره طیبه صالحین در واحد خواهران اقشار بسیج اضافه کرد: حلقه‌های صالحین واحد خواهران زاهدان در سال 90 افتتاح شد و استان قزوین با توجه به مشاهدات و همچنین ظرفیت‌های بسیج حقوق دانان این استان این توانایی را دارد تا حلقه‌های صالحین بسیج خواهران را نیز بیش از پیش گسترش دهد.

این مسئول با تشریح برخی از حملات رسانه‌ای دشمنان و معاندان به نظام اسلامی و بسیج و به خصوص بسیج حقوق دانان عنوان کرد: رسانه‌های غربی نیز علیه اقشار بسیج و به خصوص بسیج حقوق‌دانان همراه و هم صدا شده‌اند و این مهم اهمیت و جایگاه بسیج حقوق‌دانان را می‌رساند که در تیررس مستقیم دشمنان قرار دارد.

رئیس دانشگاه آزاد واحد اسلامی تهران شمال کسب مستمر صلاحیت‌ها و خودسازی را در روند رو به رشد بسیج مؤثر دانست و تشریح کرد: سه عامل را باید هم‌گون و هم زمان کسب کرد که عبارتند از ارتقای بصیرت که نیاز آن در فتنه 88 مشخص شد. معرفت‌افزایی و اهمیت نیاز به احکام و ارتقای علمی و مباحث روز.

اخوان‌فرد یادآور شد: اگر مبنا را این سه بحث قرار دهیم حلقه‌های صالحین که امروز معنا و مفهوم خاصی پیدا کرده و با رشد صعودی در حرکت است بیش از پیش افزایش پیدا کرده و اثرگذاری آن نیز افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه بسیجی بی‌ترمز وجود ندارد و ترمز بسیجی همان تقوی است، خاطر نشان کرد: در مباحث هسته‌ای نیز همین روحیه بسیجی بود که کشور را به پیشرفت رساند و امروز ثمرات این پیشرفت را همه مشاهده می‌کنیم.

این مسئول در ادامه با بازخوانی فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص بسیج و بسیجی تأکید کرد: بسیج و روحیه بسیجی اگر در همه ابعاد و ریشه‌های دستگاه‌ها و ادارات گسترش یابد بی‌تردید دغدغه‌ها و مشکلات نیز از میان برداشته شده و کشور با سرعت بیشتری به سوی قله‌های پیشرفت حرکت می‌کند.

اخوان‌فرد که خود زمانی در انرژی هسته‌ای مسئولیت داشت، با بیان خاطره‌ای از شهید احمدی‌روشن بیان داشت: شهید مصطفی احمدی روشن از روز نخست با روحیه بسیجی وارد کار شد و همانند بسیجیان هشت سال دفاع مقدس چهره نورانیش نوید شهادتش را می‌داد به طوری که در هیچ عرصه‌ای خستگی به دل راه نداده و به دنبال شکوفا کردن ظرفیت‌ها بود.

رئیس دانشگاه آزاد واحد اسلامی تهران شمال در خصوص نقش بسیج حقوق‌دانان در مسائل روز و اهمیت این نقش بیان داشت: بسیج حقوق‌دانان می‌تواند در هر عرصه‌ای به صورت تخصصی وارد شود به طور مثال در راهبرد سال که تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است بسیج حقوق‌دانان می‌تواند با یافتن ضوابط و قوانین همسو با تولید ملی و همچنین قوانین مخالف با تولید ملی نقش خود را در این زمینه ایفا کند و همچنین در اقتصاد مقاومتی نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد.

اخوان‌فرد تأکید کرد: بسیج مانند آب زلال و شفافی است که همه جا می‌تواند حضور پیدا کند و این حضور منشأ اثر نیز باشد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت پیشگیری از جرایم تصریح کرد بحث پیشگیری از جرایم مطلبی مهم و ضروری است به طوری که به فرموده مقام معظم رهبری همه باید نقش خود را در این زمینه ایفا کنند چرا که پیشگیری از جرایم فراقوه‌ای و فرادستگاهی است.

این مسئول عنوان کرد: بسیاری از جرایم به علت عدم اطلاع و آگاهی مردم رخ می‌دهد و با همین مطلب بسیج حقوق‌دانان در قالب طرح در چند مدرسه حضور یافته و با ایجاد بهداشت حقوقی شاهد کاهش 30 درصدی جرایم بودیم و این مسئله نشان‌ دهنده اهمیت و ضرورت حضور بسیج حقوق‌دانان در مبحث مهم بهداشت حقوقی و پیشگیری از جرم است.

رئیس دانشگاه آزاد تهران شمال، نهادینه کردن نظم عمومی را همان تقوا دانست و عنوان کرد: در عرصه آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها نیز باید این نظم عمومی نهادینه شود و امیدواریم در آینده با ظرفیت‌هایی که دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و دیگر دانشگاه‌های این استان دارند بتوانیم در این زمینه همکاری‌های بیشتری را در استان قزوین شاهد باشیم.

اخوان‌فرد سه محور آموزش، پژوهش و مشاوره را مواردی دانست که هر حقوق‌دان باید برای ادامه راه به آن تکیه بزند و اضافه کرد: همه این مسائل در عرصه بسیج حقوق‌دانان عملی و قابل اجراست و در صورتی می‌توانیم به سمت نظام‌سازی مطلوب برای بسیج حقوق‌دانان حرکت کنیم که این سه مؤلفه را مد نظر قرار دهیم.

وی در ادامه و با تشریح بسیج و نقش بسیج حقوق‌دانان در جامعه مخاطب و به ویژه دانشگاه و مدارس به استانی شدن دانشگاه‌های آزاد کشور و تمرکز زدایی از آن ها اشاره و تأکید کرد: تحولی جدید در خصوص ساختار دانشگاه آزاد در حال رخ دادن است و با حضور هیئت ‌امنای این دانشگاه‌ها واحدهای دانشگاهی از منطقه‌ای به سمت استانی در حال تبدیل هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در ادامه در پرسش و پاسخ با اعضای اصلی و فعال بسیج حقوق‌دانان استان قزوین به مواردی همچون اهمیت فضای مجازی و رسانه‌ها از بعد حقوقی و همچنین تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب اشاره داشت و عنوان کرد: در بحث مذاکره با آمریکا ما از نظر حقوقی و شرعی تابع نظر ولایت هستیم.

وی همچنین به راه‌اندازی 30 گرایش حقوقی مصوب در دانشگاه علوم قضایی اشاره داشت و یادآور شد: دانشکده علوم قضایی که در گذشته دو رشته داشت امروز بیش از 30 گرایش حقوقی مصوب دارد که همه آن ها کارایی لازم را دارند و با نگرش از دغدغه تا بهبود در مورد کارایی رشته‌های حقوقی مسائل اساسی و مهمی آغاز شده است.

وی ادامه داد: سلسله‌ همایش‌های نقدی بر حقوق زن در غرب که در 25 استان کشور اجرا شده نیز از جمله این برنامه‌هاست که با تأثیرگذاری زیادی اجرا شد و نباید فکر کرد که نخبگان تنها آن هایی هستند که به کشورهای خارجی می‌روند بلکه نخبگان زیادی به صورت گمنام در کشور فعالیت می‌کنند.

اخوان‌فرد بزرگ ترین کارگروه زن و خانواده را در کشور با حضور متخصصان و بسیج حقوق‌دانان عنوان و تصریح کرد: ساماندهی سلسله‌ نشست‌های حقوق زن در غرب نیز از خدمات این کارگروه است.

این مسئول در ادامه قشر بسیج حقوق‌دانان را قشری متنوع دانست و عنوان کرد:‌این قشر باید خدمات و ظرفیت‌های خود را در سراسر جامعه افزایش دهند چرا که حقوق‌دانان بسیجی پیام‌آور انقلاب در بین این قشر هستند.

انتهای پیام/2667/خ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول