اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل مدیریت بحران گلستان خبر داد

وقوع 20 زلزله در گلستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان گفت: طی سال‎های 1388 تا 1391، 20 زلزله در مناطق مختلف استان روی داده است.

وقوع 20 زلزله در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، قاسم سمیعی بعدازظهر امروز در آیین اختتامیه دوره آموزشی مدیریت ستادی بحران بلایای طبیعی در شهرستان گرگان در محل اداره آموزش فنی و حرفه‎ای این شهر اظهار داشت: میزان مقیاس شدت این زلزله‎ها تا 1/4 درجه ریشتر هم بوده است

وی تصریح کرد: سوابق تاریخی زلزله در استان نشان می‎دهد این منطقه از مناطق مستعد برای وقوع زلزله‎های شدید بوده و وقوع این پدیده طبیعی در استان حتمی و اجتناب‌ناپذیر است، اما زمان آن مشخص نیست.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان خاطرنشان کرد: این تهدید دائمی وظیفه ما را در پرداختن به موضوع پیشگیری برای کاهش اثرات این پدیده طبیعی دوچندان می‎کند.

ضرورت توجه به نظارت شدید بر اجرای مقررات نظام مهندسی ساختمان

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به اهمیت مقاوم‎سازی بناهای احداثی به ویژه اماکن مسکونی اضافه کرد: مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز، نظارت شدید بر اجرای مقررات نظام مهندسی ساختمان از جمله موضوعاتی است که مسئولان مرتبط باید آن را مورد توجه قرار دهند.

سمیعی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه میلیاردها تومان در بحث مقاوم‎سازی از سوی دولت هزینه شده و تلاش‎های بسیار ارزشمندی انجام گرفته اما متاسفانه به دلیل فقدان  فرهنگ درست این مشکل نه تنها در این استان بلکه در کل کشور هنوز وجود دارد و نیازمند نگاه ویژه و جدی‎تری است.

عدم توجه به مقاوم‎سازی علت خسارت شدید زلزله اخیر ورزقان

وی ادامه داد: ‌در زلزله اخیر ورزقان با وجود زمان نه چندان بد حادثه، به دلیل عدم توجه مردم این مناطق به بهسازی و مقاوم‎سازی اماکن مسکونی، شاهد بیشترین خسارت جانی و مالی از این ناحیه بوده‎ایم که خود گویای اهمیت توجه به موضوع مقاوم‌سازی و بهسازی بافت‎های فرسوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان ابراز داشت: در استان گام‎های مناسبی از سوی دستگاه‎های اجرایی متولی در حوزه مقاوم‎سازی به وی‍ژه ساخت و سازهای روستایی انجام گرفته، اما همچنان موضوع بافت‎های فرسوده از دغدغه‎هایی است که شهرهای بزرگ استان با آن روبه‎رو هستند و نیازمند کار بیشتری در این عرصه هستیم.

زلزله و سیل تنها دغدغه‎های استان در زمینه بلایای طبیعی نیستند

سمیعی با بیان اینکه زلزله و سیل تنها دغدغه‎های استان در زمینه بلایای طبیعی نیستند یادآور شد: ساختار شهر گرگان و برخی از نقاط استان به گونه‎ای است که سالیانه لغزش‎های متعددی در نقاط شهری و روستایی اتفاق می‎افتد و خساراتی را متوجه مردم استان می‎سازد.

وی ادامه داد: وقوع 840 لغزش طی سال‎های اخیر نشان می‎دهد که بی‎توجهی به ساخت و ساز اصولی چه آسیب‎هایی را می‎تواند به امنیت خاطر شهروندان وارد کند.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به وجود رودخانه‎های متعدد در استان بیان داشت: ‌بسیاری از این رودخانه‎ها سالیان سال است که حتی یک قطره آب از آن عبور نمی‎کند، اما آیا این بدان معنی است که حریم قانونی آنها رعایت نشود.

بازتاب بی‎توجهی انسان به سرشت طبیعت و عدم رعایت حریم این رودخانه‎ها جبران‌ناپذیر است

سمیعی اضافه کرد: طبیعت طی سالیان سال راه خود را برای عبور مواهب طبیعی از جمله سیلاب باز کرده و به دلایل جوی اکنون این رودخانه‎ها بدون آب مانده، اما بی‎شک در دوره بازگشت 50 یا 100 ساله همانند برخی رودخانه دوباره شاهد راه افتادن سیل در این شریان‎ها خواهیم بود.

وی گفت: بازتاب بی‎توجهی انسان به سرشت طبیعت و عدم رعایت حریم این رودخانه‎ها سرنوشتی را برای شهرها رقم‎ زده که با منابع مالی هنگفت نیز قابل جبران نیست.

وی با تشکر از تمام عوامل اجرایی دوره آموزشی مدیریت بحران در شهرستان گرگان بر تداوم این دوره برای دهیاری‎های استان تاکید کرد.

دوره آموزشی مدیریت ستادی بلایای طبیعی شهرستان گرگان در محل اداره فنی و حرفه‎ای گرگان آغاز شد و پس از چهار روز به پایان رسید.

انتهای پیام/2307/ن40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول