اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل مدیریت بحران گلستان:

خشکسالی همواره گلستان را تهدید می‌کند

خبرگزاری فارس: مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان گفت: خشکسالی به عنوان یکی از بلایای طبیعی همواره این استان شمالی را تهدید می‎کند.

خشکسالی همواره گلستان را تهدید می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، قاسم سمیعی صبح امروز در نشست بررسی وضعیت خشکسالی استان طی پنج سال اخیر اظهار داشت: اگر چه به نظر می‎رسد  بارندگی‎های امسال در کاهش اثرات خشکسالی موثر باشد، اما در واقع به دلیل پراکندگی بارش، اقلیم چندگانه و فقر منابع زیرزمینی استان این مشکل همچنان به قوت خود باقی است.

وی با تاکید بر تهیه گزارش و مستندات از خشکسالی‎های پنج سال اخیر تصریح کرد: دستگاه‎های مرتبط استان باید سریعاً نسبت به تهیه این مستندات اقدام کنند و آن را برای جمع‎بندی ارائه دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان گفت: عدم ارائه مستندات کافی و به موقع دستگاه‎های متولی خشکسالی موجب می‎شود که این استان در ردیف استان‎های متضرر از خشکسالی قرار نگیرد و کشاورزان نیز از این بابت متضرر شوند.

این مسئول با اشاره به نوع کشت گونه‎های گیاهی در زراعت استان یادآور شد: گونه‎های گیاهی بر دوگونه هستند گونه‎های مناطق خشک (زیروفیدها) و مناطق آبی (هیگروفیدها) که به توجه به نوع آب و هوای معتدل از زمانی دوره گونه‎های مناطق آبی در این استان کشت می‎شود.

سمیعی ابراز داشت: همین نوع کاشت، آسیب‎پذیری کشاورزی استان را در مقابل خشکسالی‎های متوالی این چند سال دو چندان کرده است.

وی یادآور شد: این روند نگران‎کننده در حالی حادث می‎شود که این وضعیت در استان‎های خشک و بیابانی با توجه به نوع کاشت و سازگاری گونه‎های گیاهی آنان با محیط کمتر به چشم می‎آید اگر چه به زراعت آنان نیز خسارت وارد می‎شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به مصوبات این جلسه افزود: مقرر شد هواشناسی استان تراز بارندگی ماهانه پنج سال اخیر استان را جمع‎بندی و گزارش دهد.

این مسئول ادامه داد: طبق مصوبه آب منطقه‎ای استان باید افت میزان آبدهی سرچشمه‎ها، رودها و آب‎های زیرزمین استان را جمع‎بندی و جهاد کشاورزی استان نیز خسارت‎های وارده بر محصولات کشاورزی را جمع‎بندی و به طور مستند ارائه کند.

سمیعی در پایان خاطرنشان کرد: مقرر شد بانک کشاورزی استان نیز تفکیکی از لیست کشاورزان دریافت‎کننده تسهیلات بانکی را جمع‎بندی و ارسال کند.

انتهای پیام/2307/ن40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول