اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست میراث فرهنگی کاشان خبر داد

شناسایی 1500 اثر تاریخی واجد ارزش در کاشان

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از شناسایی بیش از یک‌ هزار و 500 اثر تاریخی واجد ارزش در این شهرستان خبر داد.

شناسایی 1500 اثر تاریخی واجد ارزش در کاشان

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، حسین یزدان‌مهر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از این تعداد آثار شناسایی شده تا کنون، 311 بنای تاریخی شهرستان کاشان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 وی افزود: از مجموع این آثار، 17 کاروانسرا، قلعه و تیمچه، 31 مسجد، 37 بقعه متبرکه، 89 خانه، 20 تپه و محوطه باستانی، 28 آب‌انبار،17 کاروانسرا، هفت حمام، دو کارگاه رنگرزی و 77 اثر از سایر بناهای شهرستان کاشان به ثبت رسیده است.

از این میان باغ تاریخی فین کاشان در فهرست یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان همچنین از ثبت سه اثر تاریخی کاشان در فهرست آثار ملی کشور در ماه جاری خبر داد و گفت: خانه نادر، عصارخانه عصار و خانه محتشم سه اثری است که در جلسه ثبت آثار و ابنیه تاریخی در بهمن ماه 1391 که در تهران برگزار شد در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

یزدان‌مهر در مورد قدمت آثار به ثبت رسیده ابراز داشت: این بنای کم‌نظیر باقی مانده عصارخانه دوره قاجار و قبل از آن است و به نوعی جلوه‌گاه دانش بومی در استحصال دانه‌های روغنی است.

 وی افزود: قدمت خانه نادر هم به اواسط دوره قاجار برگشته و خانه محتشم هم منسوب به محتشم کاشانی شاعر و مرثیه‌سرای نامی ایران در عصر صفویه است. 

انتهای پیام/2406/ج20/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول