اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست میراث فرهنگی کاشان:

مسگری کاشان ثبت ملی شد

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از ثبت مهارت مسگری کاشان در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.

مسگری کاشان ثبت ملی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، حسین یزدان‌مهر صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مهارت مسگری کاشان در هفتمین اجلاس سراسری شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار معنوی کشور که در استان سمنان و در شهرستان شاهرود برگزار شد به ثبت ملی رسید.

وی خاستگاه مس را سیلک کاشان ذکر و عنوان کرد: مس برای نخستین بار در هزاره پنجم قبل از میلاد مورد استفاده قرار گرفت که اقوام گذشته در آغاز هزاره چهارم قبل از میلاد پس از پیمودن مراحل آزمایشی موفق به ذوب کردن مس و استعمال انواع اشیا فلزی شدند.

به گفته وی، صنعت مسگری در تمام مراحل تاریخی با سایر صنایع درجه اول کاشان قابل مقایسه و هم‌روش و حتی در مواقع بحران شهر مزایا و شهرت جهانی خود را از دست نداده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان همچنین یادآور شد: جهانگردان مختلفی که کاشان را دیده‌اند کاشان را «شهر مسگرها» نامیده‌اند تا چند سال اخیر مسگری در کاشان یکی از مهم‌ترین و پر رونق‌ترین حرفه‌ای بوده که فرآورده‌های آن از سایر شهرها به مراتب جالب‌تر، محکم‌تر و بادوام‌تر بوده است.

یزدان‌مهر مسگری را یکی از مشاغل پررونق کاشان دانست و اضافه کرد: مسگرهای کاشان در قالب صنف «مسگری» در یکی از راسته‌های اصلی مجموعه بازار کاشان موسوم به بازار مسگرها که از دروازه دولت شروع و تا میدان سنگ یا مسجد میرعماد امتداد می‌یابد، متراکم بوده‌اند.

این مسئول در ادامه بیان داشت: مسگرها به ساخت اشیای مسی متعدد نظیر سینی، مجمعه، دوری یا بشقاب، کاسه، دیگ یا دیگچه، سردیگ، آبکش، کماجدان، لگن، تشت، طاس حمام، مشرفه یا مشربه، گلاب‌پاش، تنگ گلاب‌گیری، پارچ، قاشق، آبخوری، شمعدان، ابزار و ظروف و وسایل دیگر می‌پرداخته‌اند.

وی همچنین صنعت مسگری کاشان را در حکم یک عنصر فرهنگی بیانگر هویت فرهنگی مردم کاشان معرفی کرد و افزود: آئین جشن آبریزان مسگرهای کاشان که به جشن «لتوی latu» مسگرها معروف است و امروزه به فراموشی سپرده شده، مصداق تأثیر این صنعت در فرهنگ مردم کاشان را دارد.

یزدان مهر ثبت ملی این رویداد فرهنگی را گام مؤثری در معرفی و شناساندن صنایع دستی و هنرهای سنتی شهرستان کاشان ارزیابی و خاطر نشان کرد: فنون بومی و سنتی ساخت ظروف و ابزار آلات مسینه بیانگر ذوق، خلاقیت، ابتکار و چیرگی مسگرهای کاشانی است که ریشه در هویت و سابقه فرهنگی مردم منطقه دارد بنابراین حفظ و ثبت این حرفه و صنعت پررونق در فهرست میراث معنوی علاوه بر اینکه بر ماندگاری اثر تأثیرگذار است باعث معرفی نمونه‌ای از دانش و تکنولوژی بومی به نسل‌های آینده می‌شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور در پایان متذکر شد: این اداره تا کنون 12 اثر میراث معنوی کاشان را در فهرست آثار ملی به ثبت رسانیده است که از این 12 آثار میراث معنوی، دو اثر میراث فرهنگی ناملموس مهارت بافت فرش کاشان و آیین قالی‌شویان مشهد اردهال در فهرست میراث معنوی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

انتهای پیام/2406/ش40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول