اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره میراث فرهنگی گناباد:

4 آیین و اثر معنوی گناباد به ثبت ملی رسید

خبرگزاری فارس: رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گناباد گفت: 4 آیین و اثر معنوی گناباد به ثبت ملی رسید.

4 آیین و اثر معنوی گناباد به ثبت ملی رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از گناباد، امان‌الله نوروزی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حفظ و احیاء آئین‌های عاشورایی و آثار معنوی یکی از دغدغه‌های سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری می‌باشد.

وی اظهار کرد: مراسم نخل گردانی قصبه شهر، نخل گردانی روستای ریاب، مراسم محرم سنو و بازی بومی محلی گال بازی روستای سنو در هفتمین جلسه شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.

نوروزی افزود: در سال جاری علاوه بر آثار ذکر شده نخل گردانی و شبیه‌خوانی نوقاب و مراسم محرم روستای رهن و فنون سفالگری مند گناباد، نیز در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

وی در مورد فنون سفالگری مند گناباد اظهار کرد: بررسی‌ها و مطالعات باستان‌شناسی نشان می‌دهد که این هنر حداقل از هزاره سوم قبل از میلاد در منطقه رواج داشته است. در میان صنایع دستی شهرستان گناباد سفال‌سازی در مند از اعتبار و پیشینه‌ای باستانی برخوردار است.

این مقام مسئول تصریح کرد: سفال‌های پراکنده بر سطح محوطه باستانی و لایه تمدنی حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی شاهدی بر این مدعاست که در نوع و نقش سفال‌های مند گناباد نوعی همبستگی فرهنگی و هنری با سفال‌هایی که در این مکان ساخته می‌شود باید به بدل‌چینی و سفال‌رسی اشاره کرد.

وی افزود: شیره‌گیری انگور بجستان و جشن سده در جزین بجستان از دیگر آداب و آیین‌های ثبت شده در هفتمین جلسه شورای سیاست‌گذاری ثبت میراث معنوی در کشور است.

نوروزی در پایان اظهار امیدواری کرد که با همکاری انجمن‌های میراث فرهنگی آئین‌ها و آثار معنوی دیگر نقاط شهرستان نیز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسد.

انتهای پیام/70008/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول