اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران خبر داد

ثبت 4 رشته شغلی در لیست آثار ملی

خبرگزاری فارس: قائم مقام و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: 4 رشته شغلی در حال فراموشی به عنوان آثار فرهنگی ناملموس در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

ثبت 4 رشته شغلی در لیست آثار ملی

سیف‌الله فرزانه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری اظهار داشت: چینی بندزنی، لحاف‌دوزی، پتو بافی و پالان دوزی به عنوان 4 رشته شغلی در خطر در لیست آثار ملی ایران ثبت شد.

وی افزود: همراه با این آثار فرهنگی مراسم آیینی سنتی تیرما سیزده شو نیز به عنوان یکی از آداب و رسوم اصیل مازنی و البته پرطرفدار نیز به ثبت ملی رسیده است تا تضمین کننده دوام و بقای هر چه بیشتر این آیین در سال‌های آینده باشیم.

فرزانه خاطر نشان کرد: حوزه میراث فرهنگی ناملموس بسیار گسترده است و تمام مقولاتی را که به فرهنگ ناملموس مربوط می‌شود چون سنن شفاهی، هنرهای اجرایی، آیین، آداب و رسوم، دانش سنتی و صنعتگری سنتی را شامل می‌شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر 652 اثر تاریخی، 11 اثر طبیعی و 35 اثر فرهنگی ناملموس استان در لیست آثار ملی کشور و باغ تاریخی عباس‌آباد نیز در لیست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و مقدمات ثبت جهانی اثر طبیعی دماوند نیز در حال پیگیری است.

انتهای پیام/86003/ع20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول