اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار سیستان و بلوچستان:

توسعه علمی کشور با زیرساخت‌های فنی و علمی دانشگاه شتاب گرفته است

خبرگزاری فارس: استاندار سیستان و بلوچستان گفت: توسعه علمی کشور با فراهم آوردن زیرساخت‌های فنی و علمی دانشگاه‌ها شتاب چشمگیری پیدا کرده است.

توسعه علمی کشور با زیرساخت‌های فنی و علمی دانشگاه شتاب گرفته است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، حاتم نارویی در دیدار با جمعی از کارکنان دانشگاه زابل اظهار داشت: توسعه علمی کشور با رهنمودهای حکیمانه و راهبردی مقام معظم رهبری و سرمایه‌گذاری دولت به ویژه دولت‌های نهم و دهم با فراهم آوردن زیرساخت‌ها و تجهیزات فنی ـ علمی و ساختاری دانشگاه‌ها شتاب چشمگیری پیدا کرده است.

وی افزود: امروزه ثمره شیرین توجه ویژه مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و به‌طور ویژه مقام معظم رهبری به توسعه علمی با پیشرفت‌های چشمگیر تولید علم و فناوری در کشور نصیب مردم مؤمن و انقلابی ایران شده است.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان با بیان اینکه دانشگاه‌ها به عنوان یکی از نهادهای فرهنگساز و بسترساز برای توسعه فرهنگی تعریف می‌شوند تصریح کرد: دانشگاه امروز باید با اولویت فرهنگی بتواند اثر چشمگیری در جامعه بگذارد.

نارویی ایجاد پژوهشگاه را در مجموعه دانشگاهی مهم دانست و بیان کرد: دانشگاه‌ها در راستای تحقق اهداف خود باید استفاده از شیوه‌های نوین پژوهشی را به عنوان یک رویکرد اساسی در دستور کار قرار دهند.

وی پژوهش را زمینه‎ساز رشد و توسعه پایدار جامعه عنوان کرد و افزود: هر جامعه‎ای برای ایجاد تغییرات جدی، گذر از وضعیت نامطلوب و رسیدن به وضعیت مطلوب و ایده‎آل و همچنین بهسازی کارها نیازمند تحقیقات و مطالعات پژوهشی است.

استاندار سیستان و بلوچستان از سیستان به عنوان منطقه‌ای با ظرفیت‌ها و استعدادهای بالا در زمینه کشاورزی، صنعت، انرژی‌های نو یاد کرد و گفت: دانشگاه می‌تواند با استفاده از توان علمی اساتید و دانشجویان در زمینه مکانیزه کردن تولیدات کشاورزی، دام و طیور، همچنین استفاده از انرژی باد و خورشید گامی مؤثر برای ارائه خدمات به مردم بردارد.

احداث نیروگاه آفتابی در دانشگاه زابل

رئیس دانشگاه زابل نیز در ادامه این دیدار با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 11 هزار دانشجو در دانشگاه زابل مشغول فراگیری علم هستند اظهار داشت: دانشگاه زابل دارای هفت دانشکده و چهار پژوهشکده است که تقریباً همه رشته‌های دانشگاهی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

محمود اوکاتی صادق به ایجاد پژوهشگاه در دانشگاه زابل با هدف انجام کارهای مطالعاتی و پژوهشی اشاره کرد و افزود: کار پژوهش و مطالعه بخش کشاورزی، تالاب هامون و زیست فناوری جزئی از اهداف ایجاد این پژوهشگاه بوده است.

وی با بیان اینکه در بخش زیست فناوری دانشگاه زابل در منطقه جنوب شرق کشور پیشرو است گفت: گیاهان، اصلی‌ترین و مهم‌ترین منابع تجدید شونده جهان هستند که علاوه بر تأمین غذای آدمی و حیوانات، نیازهای غیرتغذیه‌ای، شیمیایی و صنعتی هم توسط آنها برطرف می‌شود.

رئیس دانشگاه زابل گفت: به همین دلیل، کاربرد روش‌های مهندسی ژنتیک و زیست فناوری برای افزایش کمی و کیفی محصولات از یک سو و کاهش هزینه‌ها و زمان تولید از سوی دیگر، استفاده از این روش‌ها در شاخه‌های گوناگون کشاورزی را بسیار ارزشمند کرده است.

اوکاتی به اجرای طرح ژنراتور 10 کیلووات در زابل اشاره کرد و بیان داشت: احداث توربین بادی در زابل برای تولید برق می‌تواند گامی مؤثر در زمینه استفاده از انرژی‌های نو در منطقه باشد.

وی از استفاده از انرژی خورشید و تولید برق نیز خبر داد و افزود: احداث نیروگاه آفتابی برای تولید برق با ظرفیت 3 کیلووات در دستور کار دانشگاه قرار دارد.

رئیس دانشگاه زابل تصریح کرد: دانشگاه زابل در زمینه فعالیت‌های فرهنگی در طی دو سال اخیر رتبه اول کشوری را به دست آورده است.

اوکاتی از پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه زابل اعلام آمادگی کرد و گفت: پذیرش دانشجوی خارجی، همچنین اعزام اساتید دانشگاه به کشورهای خارجی می‌تواند زمینه‌ساز تعامل دانشگاه‌ها و استفاده از تجربیات یکدیگر در زمینه‌های گوناگون باشد.

انتهای پیام/75002/ح40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول