اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول محرومیت‌زدایی و مردمیاری قرارگاه قدس:

رشد و توسعه کشاورزی مستلزم بهره‌مندی از تمامی امکانات است

خبرگزاری فارس: مسئول محرومیت‌زدایی و مردمیاری قرارگاه قدس جنوب شرق گفت: برای رسیدن به توسعه و رشد کشاورزی باید از تمامی امکانات نهایت استفاده شود.

رشد و توسعه کشاورزی مستلزم بهره‌مندی از تمامی امکانات است

حسن منصوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: طرح احداث استخرهای پرورش ماهی خاکی 500 مترمربعی یکی از اقدامات مهم قرارگاه قدس جنوب شرق در راستای توسعه بخش کشاورزی است.

وی افزود: پرورش و تولید حدود 1000 کیلوگرم ماهی در این نوع استخرها، کاهش هزینه‌های ساخت و ساز، ایجاد اشتغال و کمک به معیشت مردم روستایی، تأمین پروتئین سفید به عنوان غذای سلامتی، کاهش هزینه‌های تولید با توجه به اینکه غذای ماهیان استخر از طریق خود مزرعه کشاورزی تأمین می‌شود، بیمه یک تا سه نفر از طریق این استخرها و افزایش درآمد روستاییان از مهم‌ترین اهداف و مزایای اجرای این طرح است.

مسئول محرومیت‌زدایی و مردمیاری قرارگاه قدس جنوب شرق بیان داشت: استفاده صحیح از منابع کشاورزی که شامل آب و خاک است یکی از راه‌های رشد این بخش است.

منصوری اضافه کرد: کشور ما در ارتباط با زمین و نیروی انسانی ماهر و نهاده‌ها، محدودیت کمتری دارد و آنچه کشاورزی ما را در تنگنا و محدودیت قرار داده است مسئله کم‌آبی است.

وی ادامه داد: در استان‌های کویری راندمان آبیاری از 35 درصد تجاوز نمی‌کند و بقیه آب به نحوی از دسترس خارج می‌شود یکی از راه‌های آبیاری در این مناطق، احداث استخر و ذخیره‌ کردن آب‌های استحصالی است.

مسئول محرومیت‌زدایی و مردمیاری قرارگاه قدس جنوب شرق گفت: استفاده دو منظوره از استخرهای ذخیره آب کشاورزی دارای مزایای زیادی است.

منصوری افزود: در استان‌های کویری به دلیل محدودیت آب و خرده مالکی، مقدار آب و زمین موجود، نیاز درآمدی کشاورزان را کفایت نمی‌کند بنابراین یک خانواده کشاورز علاوه بر فعالیت‌های زراعی و باغی باید فعالیت‌های دیگری از قبیل پرورش ماهی داشته باشد تا درآمد جدیدی کسب کند.

وی ادامه داد: با انجام پرورش ماهی در این استخرها بخشی از نیاز پروتئین جامعه شهری و روستایی تأمین می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت تغذیه‌ای آنها داشته باشد.

مسئول محرومیت‌زدایی و مردمیاری قرارگاه قدس جنوب شرق بیان کرد: به علت محدودیت آب در منطقه  سیستان و با توجه به اینکه آب مورد نیاز بخش کشاورزی عمدتا از طریق ایجاد چاهک‌های کشاورزی تأمین می‌شود و آبدهی اکثر چاهک‌ها کمتر از دو لیتر در ثانیه می‌باشد این میزان آب در هنگام آبیاری به علت تأخیر زمانی و سرعت کند باعث می‌شود که با نفوذ بیش از حد آب در خاک سطح کمتری از زمین آبیاری ‌شود.

منصوری تصریح کرد: در صورتی که بتوان با ذخیره کردن 12 ساعت آب در استخرها، در 12 ساعت دیگر دبی آب را دو برابر کنیم، پیشرفت آب در مزرعه حداقل به سه برابر افزایش خواهد یافت.

وی گفت: به دلیل وجود بیش از حد بی‌کربنات در بعضی از آب‌ها، ریشه گیاهانی که با این آب‌ها آبیاری می‌شوند دچار حالت خفگی می‌شود و این مسئله مانع انجام فعالیت ریشه می‌شود با ذخیره کردن آب در استخر مقداری از گاز دی‌اکسید کربن خارج شده و بی‌کربنات موجود در آب به کربنات تبدیل شده و آب با کیفیت بهتر به مزرعه وارد می‌شود.

مسئول محرومیت‌زدایی و مردمیاری قرارگاه قدس جنوب شرق بیان داشت: احداث استخرها و پرورش ماهی در آن باعث می‌شود که مواد آلی بیشتر و بهتری به گیاهان برسد.

منصوری یادآور شد: امروزه مهم‌ترین مشکل خاک‌های مناطق کویری کمبود کربن آلی خاک است در کشورهای اروپایی میزان کربن آلی خاک بیش از سه درصد است ولی در استان‌های کویری این میزان کمتر از 0.4 درصد می‌باشد که این مسئله باعث عدم جذب و همچنین شستشوی سریع عناصر دیگر می‌شود.

وی گفت: با پرورش ماهی در استخرهای کشاورزی و آبیاری با این آب، کربن آلی بیشتری به صورت دائم به مزارع می‌رسد.

مسئول محرومیت‌زدایی و مردمیاری قرارگاه قدس جنوب شرق ادامه داد: اثرات مثبت پرورش ماهی در غنی شدن آب استخرها برای کشاورزی (زراعت و باغبانی) نیز از موارد دیگر مزایای این طرح است.

منصوری بیان کرد: مسلماً پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی اثرات مفیدی در بهبود کیفیت محصولات زراعی دارد،‌ چون کشاورز از آب غنی شده استخر برای زراعت استفاده می‌کند.

وی اضافه کرد: ماهی در مدت زمان پرورش در استخر فضولات زیادی را دفع می‌کند از طرفی بعضی از استخرهای بزرگ ذخیره آب کشاورزی به منظور تقویت تولیدات طبیعی قابل کوددهی هستند که این فرآیندها باعث می‌شود که آب استخر سرشار از مواد معدنی و آلی شود.

مسئول محرومیت‌زدایی و مردمیاری قرارگاه قدس جنوب شرق بیان کرد: تعویض آب استخر باعث می‌شود که مواد محلول در آب به مصرف زراعت رسیده و همچنین تهویه و تصفیه محیط استخر را برای فراهم کردن شرایط زیستی بهتر برای ماهی به همراه داشته باشد موضوع مهم‌تر اینکه محلول بودن مواد آلی و معدنی در آب استخر باعث می‌شود که قدرت تأثیرگذاری و سرعت جذب آنها در گیاهان افزایش یابد.

منصوری بیان داشت: کود استحصالی از پرورش ماهی و معلق ماندن آن در آب باعث می‌شود که مواد کلوئیدی بیشتری در خاک ایجاد شده، در نتیجه خاصیت نگهداری آب در خاک بیشتر می‌شود این مسئله به ویژه در زمین‌هایی‌ که بافت خاک آن شنی‌تر است بهتر خودنمایی می‌کند ضمن اینکه نگهداری بیشتر آب در خاک باعث می‌شود که تنش خشکی کمتری به گیاهان وارد شده و عملکردها افزایش یابد.

وی گفت: آب استخرهایی که پرورش ماهی در آنها انجام می‌شود دارای PH مناسب است، در مناطق مرکزی ایران به دلیل بالا بودن PH آب و خاک، جذب عناصر ریزمغذی کمتر است و گیاهان با فقر مواد معدنی به خصوص آهن، روی و مس مواجه می‌شوند که تعدیل PH باعث جذب بهتر این مواد می‌شود.

مسئول محرومیت‌زدایی و مردمیاری قرارگاه قدس جنوب شرق با بیان اینکه با پرورش ماهی در استخرها فعالیت میکروارگانیسم‌ها در خاک زیادتر می‌شود افزود: با توجه به کود حاصله در آب استخرها و وارد شدن آن در زمین میکروارگانیسم‌ها بهتر رشد می‌کنند و با رشد آنها تثبیت ازت در خاک بیشتر شده و عناصر دیگری مانند فروپتاسیم آزاده شده و بهتر جذب ریشه گیاه می‌شود.

منصوری بیان کرد: برای ریشه دوانی بهتر گیاهان باید خاک از حالت سفتی خارج شود و با مواد آلی موجود در آب این گونه استخرها ترکیب می‌شود و در نهایت بافت خاک بهتر می‌شود.

انتهای پیام/75002/ح40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول