اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر شیلات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد

بیشترین مصرف ماهی در گچساران و یاسوج

خبرگزاری فارس: مدیر شیلات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال 77 سرانه مصرف ماهی در این استان 350 گرم بوده ولی اکنون این سرانه مصرف ماهی به چهار و نیم کیلوگرم رسیده که مردم گچساران و یاسوج بیشترین مصرف را دارند.

بیشترین مصرف ماهی در گچساران و یاسوج

محمود اسدی در حاشیه ستاد تنظیم بازار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در استان کهگیلویه و بویراحمد 157 مزرعه فعال تولید ماهی وجود دارد که امسال پیش‌بینی می‌شود تولید ماهی در کهگیلویه و بویراحمد به بیش از 10 هزار تن برسد.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بخش بسیار کمی از تولید ماهی در این استان مصرف داخلی دارد، افزود: تنها هزار و 650 تن از ماهی تولیدی ما در درون خود استان مصرف می‌شود که نشان از مصرف کم ماهی در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی با اشاره به این که فروش ماهی در استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت خرده‌فروشی است نه ساماندهی و برنامه‌ریزی شده، افزود: قیمت ماهی در این استان تابع نظام عرضه و تقاضا است و هر وقت تقاضا بیش تر باشد خود به خود قیمت هم افزایش می‌یابد.

اسدی ابراز داشت: قیمت ماهی را اتحادیه ماهیان سردآبی کشور برای عمده‌فروشی 10 هزار تومان و برای خورده فروشی 12 هزار تومان مشخص کرده ولی در این استان به قیمت پایین‌تر فروخته می‌شود و متوسط قیمت هفت‌هزار و 200 تومان برآورد شده است.

این مسئول در کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در بخش بچه ماهی، خوراک غذایی ماهی و تخم‌ریزی کاملا وابسته هستیم که این موارد از دلایل افزایش قیمت ماهی در این استان است.

* مردم گچساران و یاسوج بیش ترین مصرف ماهی را دارند

اسدی ادامه داد: عدم وجود نقدینگی مناسب مزرعه‌داران ماهی نیز موجب شده که خوراک و اقلام غذایی را به صورت نسیه بخرند و بدون شک فروشنده درصدی را روی جنس خود می‌کشد و این افزایش قیمت اقلام غذایی و خوراک موردنیاز ماهی موجب گران‌تر شدن ماهی در کهگیلویه و بویراحمد شده است.

وی نوسانات قیمتی مواد اولیه، بچه ماهی و غذای رشد ماهی را بسیار بالا دانست و گفت این اقلام به روز تغییر می‌کنند.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه اداره شیلات در این استان از سال 77 به صورت رسمی شروع به فعالیت کرده، عنوان کرد: در سال 77 سرانه مصرف ماهی در کهگیلویه و بویراحمد 350 گرم بوده ولی اکنون این سرانه مصرف ماهی به چهار و نیم کیلوگرم رسیده است.

وی بیان کرد: در یاسوج و گچساران بیشترین مصرف ماهی را داریم که مصرف ماهی در این 2 شهرستان از متوسط استانی بیشتر است ولی در برخی شهرستان‌ها کمتر است که متوسط سرانه مصرف ماهی در این استان چهار و نیم کیلوگرم است.

اسدی با بیان اینکه به دست آوردن این آمار در سرانه مصرف ماهی کاملا تقریبی است، گفت: روی این موضوع کار علمی نشده است.

* سال 91 حتی قادر به آموزش یک نفر هم نیستیم

مدیر شیلات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از صحبت‌هایش به کمبود اعتبار در این اداره اشاره کرد و یادآور شد: علی‌رغم آنکه در سال گذشته با همکاری بسیار خوب سازمان فنی و حرفه‌ای آموزش‌های خوبی به مزرعه‌داران و تولیدکنندگان صورت گرفته ولی متأسفانه امسال به علت نبود پول قادر به آموزش حتی یک نفر هم نیستیم و می‌توانم بگویم در سال 91 آمار ما در آموزش تولیدکنندگان صفر است.

به گزارش فارس در حالی که مصرف ماهی از نیازهای مهم سبد غذایی در بحث سلامت است و از سوی دیگر گوشت قرمز و گوشت مرغ قیمت بسیار بالایی دارند و برخی ایام سال نیز شاهد کمبود آن‌ها در بازار هستیم، جا دارد همه مدیران برای گرایش بیشتر مردم به مصرف بیشتر ماهی و تقاضای کمتر برای خرید و مصرف مرغ تلاش کنند ولی متأسفانه افزایش قیمت ماهی در ماه‌های اخیر مانع این مهم خواهد شد.

انتهای پیام/82005/ق40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول