اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست دامپزشکی نرماشیر عنوان کرد

ایمن‌سازی دام‌های‌ نرماشیر به بیماری آبله‌

خبرگزاری فارس: سرپرست شبکه دامپزشکی‌ نرماشیر از اجرای عملیات واکسیناسیون آبله به منظور ایمن‌سازی جمعیت گوسفند و بز این شهرستان خبر داد.

ایمن‌سازی دام‌های‌ نرماشیر به بیماری آبله‌

عباس سرحدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نرماشیر با اشاره به ایمن‌سازی دام‌های‌ نرماشیر نسبت به بیماری آبله‌ اظهار داشت‌: تا‌کنون 58 هزار و 370 راس گوسفند و 50 هزار و 280 راس بز توسط اکیپ‌های واکسیناسیون بخش دولتی نرماشیر واکسن دریافت کرده‌اند.

سرحدی با اشاره به اینکه آبله بیماری ویروسی حادی است که بسیاری از حیوانات‌ به غیر از سگ‌سانان‌ را آلوده می‌کند، تصریح کرد: آبله گوسفند و بز بیماری‌های ویروسی بسیار واگیردار در نشخوارکنندگان کوچک است که به طور مشخص ضایعات پراکنده‌ای در پوست و مخاطات ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیماری آبله از دو طریق مستقیم و غیر ‌مستقیم منتقل می‌شود، بیان داشت: ویروس عامل بیماری اغلب به وسیله روش تنفسی در زمان تماس نزدیک بین حیوانات بیمار و سالم منتقل می‌شود، اما از طریق غشاهای مخاطی یا خراش‌های پوستی نیز می‌توانند وارد شود.

سرپرست شبکه دامپزشکی نرماشیر با بیان اینکه ویروس‌ها بیشتر در بزاق‌، ترشحات چشم و بینی‌، شیر، ادرار‌، مدفوع و همچنین در ضایعات پوست و دلمه‌های آن یافت می‌شود، گفت‌: زخم‌های روی غشاهای مخاطی مهم‌ترین منبع ویروس هستند و انتقال داخل رحمی می‌تواند رخ دهد و در آن شرایط بره‌ها با ضایعات پیشرفته متولد می‌شوند.

سرحدی در مورد انتقال غیر‌ مستقیم به وسیله وسایل و خوراک آلوده و دیگر اشیا‌ ابراز داشت: ‌ویروس‌های آبله گوسفندی و بزی می‌توانند از طریق کود و وسایل آلوده منتقل شوند و تا شش ماه در اصطبل‌های گوسفندان آلوده به صورت عفونت‌زا باقی بمانند. 

وی به نشانه‌های بیماری نیز اشاره کرد و افزود‌: در حیوانات مبتلا ابتدا تب بالا برای مدت زمان کوتاه رخ داده و به دنبال آن طی یک تا پنج روز ضایعات پوستی تشکیل می‌شود.

سرحدی خاطرنشان کرد: زیان‌های اقتصادی ناشی از بیماری در اثر کاهش تولید شیر‌، آسیب به کیفیت پوست و پشم و دیگر تولیدات‌، سقط‌، کاهش وزن‌، حساس شدن دام به عفونت‌های تنفسی و هجوم حشرات و تلفات قابل ملاحظه است. 

سرپرست شبکه دامپزشکی نرماشیر با بیان اینکه شرایط مدیریتی در بروز بیماری بسیار تاثیر‌گذار است، افزود: رعایت نکاتی از جمله مبارزه با بیماری‌های انگلی، تغذیه مناسب، کاهش تراکم زیاد و نگهداری اصولی و صحیح تا حد زیادی در جلوگیری از وقوع بیماری موثر است.

‌سرحدی به راه‌های پیشگیری از بیماری اشاره کرد و گفت: به منظور جلوگیری از وقوع و انتشار بیماری باید واکسیناسیون منظم انجام گیرد‌، حیوانات جدید هم باید حداقل 21 روز قبل از ورود به گله قرنطینه شوند.

وی اذعان داشت: گله‌های آلوده و حیوانات بیمار باید حداقل تا 45 روز بعد از بهبود علائم بالینی بیماری از سایر دام‌ها جدا شده و از انتقال دام‌ها از مناطق آلوده به مناطق عاری از بیماری ممانعت به عمل آید.

انتهای پیام/80026/ی30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول