اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره بررسی بیماری‌های دام کرمان خبر داد

کاهش 45 درصدی کانون‌ بیماری هاری در کرمان

خبرگزاری فارس: رئیس اداره بررسی و مراقبت از بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: از ابتدای سال جاری پنج کانون بیماری هاری در استان کرمان شناسایی شده که در مقایسه با سال گذشته 45 درصد کاهش دارد.

کاهش 45 درصدی کانون‌ بیماری هاری در کرمان

صدیقه کاظمی‌نیا امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان با بیان اینکه بیماری هاری یک بیماری ویروسی مهلک و مشترک بین انسان و دام است، اظهار داشت: اهمیت بیماری هاری در غیرقابل درمان و کشنده بودن آن است.

وی افزود: اشکال در بلع، حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه، دردهای شکمی ‌و اسهال،‌ تنگی نفس،‌ سرفه خشک، نگرانی و ترس،‌ تحریک‌پذیری، بی‌قراری،‌ انقباضات عضلانی،‌ خشونت و رفتار تهاجمی، هیجان مفرط و آبریزش بیش از حد از دهان و ترس از آب از مهم‌ترین علائم بیماری هاری است.

کاظمی‌نیا با اشاره به وسعت، پراکندگی و شرایط اقلیمی استان کرمان و وجود منابع و مخازن متعدد بیماری هاری در حیات وحش تصریح کرد: استان کرمان از جمله استان‌های در معرض خطر شیوع و گسترش این بیماری محسوب می‌شود.

وی بیان داشت: با توجه به غیرقابل درمان بودن این بیماری، پیشگیری از ورود بیماری هاری به جمعیت دام‌های اهلی و جامعه انسانی بسیار مهم و حساس است.

کاظمی‌نیا افزود: واکسیناسیون سگ‌های گله، فعال‌سازی کمیته اتلاف سگ‌های ولگرد، فرهنگ‌سازی، ترویج و ارائه آموزش‌های لازم برای شناخت بیماری و نحوه کنترل و پیش‌گیری از آن مهم‌ترین اقدامات پیش‌گیرانه در راستای مبارزه با این بیماری مهلک است.

رئیس اداره بررسی و مراقبت از بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: دامداران باید ضمن واکسیناسیون سگ‌های گله با بهسازی اماکن دامی از ورود حیوانات وحشی به دامداری‌ها جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه در 9 ماهه ابتدای سال جاری تعداد کانون‌های بیماری هاری در سطح استان کرمان کاهش داشته است، بیان داشت: از ابتدای سال جاری پنج کانون بیماری هاری در این استان شناسایی شده که در مقایسه با سال گذشته 45 درصد کاهش داشته است.

کاظمی‌نیا خاطرنشان کرد: دامداران برای آشنایی بیشتر با بیماری هاری و راه‌های پیشگیری از آن باید در کلاس‌های آموزشی که به صورت دوره‌ای توسط دامپزشکی برگزار می‌شود، شرکت کنند.

انتهای پیام/2446/خ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول