اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور بین‎الملل حوزه‌های علمیه اعلام کرد

هزینه چند میلیون ‌دلاری آمریکا برای ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی

خبرگزاری فارس: معاون امور بین‎الملل حوزه‌های علمیه با بیان اینکه میلیون‌ها دلار از سوی آمریکا برای ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی هزینه می‌شود گفت: تلاش برای وحدت اسلامی مصداقی از عبادت است و کار سیاسی محسوب نمی‌شود.

هزینه چند میلیون ‌دلاری آمریکا برای ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی صبح امروز در همایش رسول مهر در جمع علما و روحانیون شیعه و سنی استان‎های خراسان در اردوگاه مازندران مشهد با اشاره به آیه 52 سوره مؤمنون و با بیان اینکه مهم آیات الهی است که بر وحدت تأکید دارند، اظهار داشت: تلاش برای وحدت اسلامی مصداقی از عبادت است و کار سیاسی محسوب نمی‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از صفات قرآن کریم حکمت است، گفت: خداوند در آیات مختلف بر توحید رب تاکید دارد و خطاب به امت اسلام می‌گوید که رب واحد، امت واحد می‌طلبد؛ بنابراین همانطور که مربی واحد است، مربوب هم واحد است، زیرا امکان ندارد رب واحد چند مربوب متفاوت تربیت کند.

معاون امور بین‏الملل حوزه‌های علمیه افزود: با توجه به این امر، وحدت اندیشه‌ای باید در میان امت باشد که با آن، تجلی وحدت ربوبی ایجاد نمایند.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی خطاب به علما و روحانیون شیعی و سنی گفت: مخالفت یا ترک وحدت ترک عبادت و خلاف تقواست.

وی با تأکید بر اینکه همه علمای اسلامی بر وحدت تاکید دارند، ضمن طرح این سئوال که چرا با این وجود، هنوز برخی از علمای شیعه و سنی بر این امر اهتمام نمی‎ورزند، پاسخ داد: داشتن اندیشه تکفیری، یکی از این امور است که باید از بین برود.

معاون امور بین‎الملل حوزه‌های علمیه تاکید کرد: با توجه به اینکه خواندن شهادتین گواه بر مسلمانی است، حتی وهابیون هم مسلمان محسوب می‌شوند، اما منحرف شده و باید آنان را نسبت به غفلت خود راهنمایی کرد و آگاهی داد.

وی بزرگنمایی و مشاهده فاصله زیاد بین مذهب خود با سایرین را یکی دیگر از عواملی دانست که برخی افراد به این دلیل از وحدت روی گردان هستند و در توضیح آن گفت: این افراد از کثرت مشترکات اطلاعی ندارند و نمی‌دانند که چه میزان زیادی اشتراک میان مذاهب اسلامی وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی افزود: به هر حال در درون هر مذهبی اختلاف آرا وجود دارد و بر همین اساس اختلافاتی بین نظرات شیعه و سنی هست اما مشترکات آنان فراوان‎تر است.

وی غرض از وحدت را با یکدیگر بودن دانست و افزود: برخی از افراد تند و ضد وحدت، تصور می‌کنند که با این کار باید از مواضع مذهبی خود صرف نظر کنند؛ در حالی که وحدت با کوتاه آمدن از این مواضع حاصل نمی‌شود، بلکه همزیستی پیروان اسلام همراه با عمل به مبانی و عقاید خود تعریف وحدت است.

معاون امور بین‎الملل حوزه‌های علمیه، گفت‎وگو و تبیین عقاید و فقه یکدیگر را بی‌اشکال برشمرد و با اشاره به عصبانیت از رفتارهای تند افراد مذهب مخالف به عنوان یکی دیگر از عوامل دوری از وحدت، ابراز داشت: افراد جاهل و تندرو در طرفین هستند اما نباید کار غلط آنان را به دیگران تسری داد.

وی با بیان اینکه نمی‏شود با جاهل وحدت کرد، بلکه عقلا باید بر این امر اهتمام ورزند، گفت: تعصب منفی و تحجر و عدم تمایل به کسب اطلاعات علمی و بهره‌گیری از دانش دیگران یکی دیگر از عواملی است که برخی افراد به آن خاطر از وحدت روی گردان شده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی توضیح داد: استفاده از کتاب‌های مذاهب مختلف و بهره‌گیری از دانش یکدیگر از اموری است که باید بهره برد.

وی یادآور شد: هر ساله برای ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی، میلیون‌ها دلار از سوی آمریکا هزینه می‌شود.

انتهای پیام/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول