اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده ارشد ارتش در شمال شرق کشور در گفتگوی تفصیلی با فارس -1

فعالیت نیروهای نظامی کشورهای فرامنطقه‌ای در رصد کامل ارتش ایران قرار دارد

خبرگزاری فارس: فرمانده ارشد ارتش جمهوری اسلامی در شمال شرق کشور گفت: رصد کامل ارتش نسبت به فعالیت‌های نظامی نیروهای فرامنطقه‌ای کشورهای همسایه صورت می‌گیرد.

فعالیت نیروهای نظامی کشورهای فرامنطقه‌ای در رصد کامل ارتش ایران قرار دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سرتیپ دوم امیرمحمد کاظم تارخ پس از طی تحصیلات عالی در دانشگاه افسری و حضور مکرر در میادین نبرد سرانجام در سال 1362 فارغ‌التحصیل و در تیپ 55 هوابرد اختصاص و به همراه این تیپ قهرمان در عملیات‌های گوناگون آفندی و پدافندی شرکت نموده و در مشاغل فرمانده دسته فرمانده گروهان افسر عملیات و آموزش،‌افسر امور هوایی،‌ معاون گردان هوابرد در دوران جنگ تحمیلی خدمت نموده و با حضور در تمامی مناطق عملیاتی از شمال‌غرب تا فاو به همراه رزمندگان دلاور این یگان ماموریت‌های واگذاری را اجرا کرده و سه مرحله مجروح گردیدم،‌ به علت فعالیت‌های چشمگیر به چند سال ارشدیت نائل و تا پایان سال 1371 در مناطق عملیاتی بودم.

با پشت سر گذاشتن مشاغل فرمانده گروهانی، گردانی، افسر آموزش تیپ 55 هوابرد بالاخره در سال 1373 با درجه سرتیپ دومی به فرماندهی این یگان استراتژیک را عهده‌دار بودم و با این تیپ در رزمایش‌های بزرگ زهد -1 در جنوب، رزمایش بزرگ ولایت و مانور عظیم ذوالفقار در کوشک قم شرکت و در راستای افزایش آمادگی رزمی در نیل به اجرای آموزش‌های ذاتی این یگان تلاش و با اجرای پروژه ققنوس ساخت انواع چتر نجات را در این تیپ آغاز که تولیدات انبوه در همان سال‌ها انجام و هم‌اکنون نیز ادامه دارد.

در سال 1377 به علت الزامات خدمتی به لشکر 30 پیاده گرگان منتقل و به عنوان جانشین لشگر در ماموریت مراقبت از مرز تا سال 1379 انجام وظیفه و پس از مراقبت از منطقه جنوب به منطقه سرزمینی از گرگان جهت طی دانشکده فرماندهی و ستاد به تهران اعزام شدم.

پس از اخذ کارشناسی ارشد علوم دفاعی از دانشکده یاد شده به عنوان جانشین قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب ارتش به ارومیه اعزام و سه سال و نیم این مسئولیت را عهده‌دار بودم.

در شهریور ماه 1381 به عنوان فرمانده لشکر 77 منصوب و به مشهد اعزام شدم و خدمت در لشکر امام رضا افتخاری بزرگ است. از آن تاریخ شروع و بالاخره در مهرماه 1390 پس از 6 سال و اندی فرماندهی این لشکر به فرماندهی قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نزاجا اختصاص یافتیم و مشغول به انجام گردیدم. در طول تصدی فرماندهی لشکر77 پیروز ثامن‌الائمه به انجام فعالیت‌های گوناگون این لشکر رتبه یکم نیروی زمینی را در بسیاری از مؤلفه‌ها عهده‌دار بوده و پروژه‌ طاها 77 از جمله افتخارات لشکر در طی آن دوران بود که هم‌اکنون تولید انبوه آن در یگان‌های نیروی زمینی کاربرد دارد.

از بدو ورود به قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق با اجرای رزمایش عالم آل محمد(عج)،‌ جعفر طیار 2، مدافعات آسمان ولایت پیوسته سربازی خود را در ارتش امام زمان(عج) ادامه می‌دهم.

یاد همه دلاورمردان عرصه بزرگ جهاد و شهادت را گرامی می داریم و به ارواح طیبه آنها درود می‌فرستیم.

پاسخ جمهوری اسلامی به تهاجمات و تهدیدات غرب و رژیم صهیونیستی، توضیحاتی پیرامون رزمایش‌های زمینی، دریایی و هوایی ارتش در منطقه شمال شرق و جنوب شرق کشور، امضای قانون مقابله با نفوذ ایران در آمریکای لاتین و استقرار سپر موشکی ناتو در ترکیه از جمله محورهایی است که در گفت‌وگوی یک ساعته با امیر سرتیپ دوم محمد کاظم تارخ فرمانده ارشد ارتش جمهوری اسلامی در شمال شرق کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در شمال شرق در میان گذاشتیم.

فارس: ضمن عرض سلام و تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار خبرگزاری‌ فارس خراسان‌رضوی قرار دادید، در ابتدا به عنوان سوال نخست توضیحاتی را در مورد قرارگاه عملیاتی شمال‌شرق کشور بفرمایید؟

تارخ: قرارگاه منطقه‌ای نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در شمال‌شرق کشور مانند سایر قرارگاه‌های منطقه‌ای مسئولیت هدایت، نظارت و کنترل یگان‌های نیروی زمینی را در منطقه شمال‌شرق شامل استان‌های خراسان بزرگ، گلستان، مازندران و سمنان بر عهده دارد.

همچنین این قرارگاه به عنوان فرماندهی ارشد نظامی ارتش در شمال‌شرق و مناطق پیش گفته مسئولیت هدایت، هماهنگی و کنترل یگان‌های ارتش در این منطقه را نیز عهده‌دار است، تا با انجام ماموریت‌های تعیین شده امنیت منطقه را به همراه سایر نیروهای مسلح فراهم کند.

فارس: در ارتباط با تعداد شهدای قرارگاه عملیاتی ارتش در شمال‌شرق کشور توضیحاتی را ارائه بفرمایید؟

تارخ: ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های دفاع‌مقدس و قبل و بعد از آن با تقدیم 49 هزار و 850 شهید والامقام که در کربلاهای ایران‌زمین آرمیده‌اند در بیعت جانانه خود با اسلام و ولایت ذره‌ای کوتاهی نکرده است. یگان‌های تحت کنترل این قرارگاه شامل لشکرها و تیپ‌های یگان‌های رزمی و پشتیبانی رزمی در طول سالیان جنگ و بعد از آن در مصاف با دشمنان ایران‌زمین شهدای گرانقدری را تقدیم کرده‌ است به عنوان مثال لشگر 77 ثامن‌الائمه(ع) با تقدیم 5 هزار و 245 شهید، 16 هزار جانباز و بیش از 2 هزار و 500 آزاده کارنامه باشکوهی دارد.

فارس: بفرمایید که آیا قرارگاه عملیاتی شمال‌شرق فعالیت نیروهای فرامنطقه‌ای و پایگاه‌های نظامی را در کشورهای همسایه رصد می‌کند؟

تارخ: نیروهای فرامنطقه‌ای که امروز در کشور همسایه حضور دارند قبل از اینکه عامل باشند منفعلند به این معنا که از حضور چندین ساله خود در کشور همسایه نه‌تنها نفعی نبرده‌اند بلکه روزبه‌روز در ضرر و زیان ناشی از بیگانه‌ستیزی مردم و نیروهای نظامی کشور همسایه باطلاق هولناکی برای بیگانگان ایجاد کرده است و ما این موضوع را به خوبی می‌دانیم و فعالیت‌های آنها را رصد می‌کنیم،‌ آمد و شد‌ها، رفت‌ و آمدها،‌ پروازها همه و همه در زیر نگاه تیزبین مدافعان این سرزمین خدایی در ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

فارس: پس پایگاه‌های نظامی کشورهای فرامنطقه‌ای در کشورهای همسایه در رصد کامل نیروهای این قرارگاه است؟

تارخ: قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق بر مبنای وظایف و ماموریت‌های ابلاغی از سوی مراتب فرماندهی تمام فعالیت نیروهای بیگانه را در فراسوی مرزها کنترل می‌کند و کاملا بر ارضا مسلط است به‌گونه‌ای که منطقه شمال‌شرق کشور کمترین مشکل امنیتی را دارا است و امروزه ارتش جمهوری اسلامی ایران،‌ سپاه پاسداران،‌نیروهای انتظامی در بحث تولید امنیت سر از پا نمی‌شناسند بطوریکه دشمن قادر به اجرای هیچگونه اقدام مذبوحانه‌ نیست چرا که اقتدار نیروهای سه‌گانه زمینی، هوایی و دریایی و قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا ارتش در اوج آمادگی قرار داشته و اجرای رزمایش‌های مکرر نشان‌دهنده اوج آمادگی مدافعان وطن در ایران اسلامی است.

فارس: آیا در چند سال اخیر تجاوزی به کشور به صورت هوایی یا زمینی صورت گرفته است؟

تارخ: ما تاکنون شاهد هیچ گونه تجاوز زمینی نبوده و تنها تجاوز هوایی‌های بدون سرنشین را داشتیم البته بعد از شکار و سرنگونی پهپاد RQ-170 دیگر تجاوز هوایی نیز صورت نگرفته است.

فارس: در مورد رزمایش مدافعان آسمان ولایت چهار توضیحاتی را ارائه کرده و ارزیابی خودتان را در مورد این رزمایش بفرمایید؟

تارخ: رزمایش مدافعان آسمان ولایت چهار که توسط قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء برگزار شد به‌گونه‌ای اعلام آمادگی بود اعلام حضوری برای کسانی که در سر فکر خالی می‌پرورانند این رزمایش در 9 استان شرقی کشور با اهداف مشخص برگزار شد و حراست و حفاظت از فضای جمهوری اسلامی ایران در تمرینات سامانه‌های پدافند بیش از پیش صورت پذیرفت.

فارس: آیا رزمایشی را در ماه‌های پایانی سال و یا در سال 92 در منطقه شمال‌شرق کشور خواهیم داشت؟

تارخ: در ماه‌های پایانی سال جاری خیر اما در سال آینده برابر برنامه سالانه رزمایش خواهیم داشت که توسط نیروهای ارتش به اجرا در خواهد آمد.

فارس: آیا رزمایش مشترکی در سال آینده با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار می‌شود؟

تارخ: نیروهای مسلح همواره در راستای حفظ آمادگی خود رزمایش‌هایی را انجام می‌دهند و در منطقه جنوب کشور و آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس و دریای عمان رزمایش نیروهای دریایی ارتش و سپاه برگزار می‌کنند و در پایان پائیز سال جاری رزمایش متحرک هوایی ارتش در منطقه غرب توسط نیروی زمینی به اجرا درآمد و یگان‌های هوابرد و هوانیروز در آن نقش مهمی ایفا کردند که همچنین عناصری از سپاه در این رزمایش حضور پیدا کردند که قطعا در آینده این روند ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند.

------------------------------------------------

 سیدعلی میررضوی/مصطفی آزاددوست

----------------------------------------------

انتهای پیام/2558/خ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول