اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان خبر داد

ارتقای سرانه‌های کتابخوانی خوزستان تا پایان سال‌ جاری

خبرگزاری فارس: مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان از رسیدن این استان به شاخص‌های مطلوب سرانه کتابخوانی خبر داد و گفت: تا پایان سال ‌جاری سرانه‌های کتابخوانی خوزستان ارتقا می‌یابد.

ارتقای سرانه‌های کتابخوانی خوزستان تا پایان سال‌ جاری

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، لفته منصوری در پنجمین جلسه شورای اداری اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در شهرستان خرمشهر گفت: تفاوت نهاد کتابخانه‌های عمومی با دیگر سازمان‌ها در ماهیت برنامه‌ریزی است یعنی یکی از ویژگی‌های این سازمان این است که این نهاد، برنامه محور بوده و تمام فعالیت‌ها و کارهای آن بر اساس برنامه‌ریزی مدون بنیان گذاشته شده است.

وی افزود: از آنجاییکه ما با یک سازمان برنامه‌محور مواجه هستیم، دو جریان برنامه‌ریزی مکمل را در نهاد دنبال می‌کنیم؛ این دو جریان یکی افزایش کمیت‌ها و دیگری ارتقاء کیفیت‌ها است و در راستای این دو جریان، کار مشخص است و برای همه فعالیت‌ها شاخص هدف و معیار ارزیابی تعریف شده و نقطه آغاز و پایان راه ما در نهاد روشن است. 

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان ادامه داد: از آنجاییکه شاخص‌ها تعریف شده است به طور طبیعی برای حرکت در سطح کل استان و حتی شهرستان‌ها  نقشه راه وجود دارد که بر اساس آن ما حرکت می‌کنیم و به جلو خواهیم رفت، البته این نقشه راه هم در بعد کمیت‌ها و هم در بعد کیفیت‌ها وجود داشته و این دو مقوله باید در کنار هم اتفاق بیافتد.

وی گفت: در زمینه‌ افزایش کمیت‌ها که ما تکلیف خودمان را در تک تک شهرستان‌ها روشن کردیم که در کجا قرار داریم و باید به کجا برسیم، در زمینه‌های زیربنا، عضو، کتاب، جلسات انجمن، مصوبات انجمن، کیفیت مصوبات انجمن و نیم درصد شهرداری‌ها شاخص‌های هدف و ارزیابی عملکرد مشخص و توانمندی‌های شهرستان‌ها به تفکیک استخراج شده و در یک تفاهمنامه نوشته شد که در نخستین همایش ارتقای شاخص‌های کتابخانه‌های عمومی خوزستان راهکارهای لازم برای انجام تفاهمنامه‌ها ارائه شد.

منصوری بیان کرد: این تفاهم‌نامه‌ها توسط مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی، مدیر کل آموزش و پرورش و فرمانداران هر شهرستان و با نظارت حضرت آیت‌الله موسوی جزایری نماینده محترم ولی فقیه در استان و استاندار محترم خوزستان امضاء شد که هدف نهایی آن افزایش شاخص‌های کمی کتابخانه‌های عمومی است.

وی اظهار کرد: این ابتکار خوزستان در کشور به عنوان نمونه ملی و یک طرح الگو انتخاب شده است و از مدیر کل خواسته شد که این طرح را به عنوان پایلوت به نهاد کشور ارائه کند تا این تجربه موفق مورد استفاده سایر استان‌ها قرار بگیرد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان خاطرنشان کرد: خوشبختانه این طرح در بیست و نهمین گردهمایی مدیران کل کتابخانه‌های عمومی کشور در دی ماه سال‌ جاری در اجلاس تهران ارائه شد.

وی تصریح کرد: اما در بحث کیفیت‌ها که باید در کنار افزایش کمیت‌ها اعمال شده و بسیار هم مهم است، ارتقای سطح کتابخانه‌های عمومی در استان در حدی که کمک به هدف نهایی نهاد کتابخانه‌های عمومی در استان که همان ارتقای سطح مطالعه مفید است، کمک می‌کند.

منصوری افزود: البته مسئول ارتقای مطالعه مفید تنها نهاد کتابخانه‌های عمومی نبوده و طبق فرموده مقام معظم رهبری کلیه دستگاه‌های اجرایی استان در این امر درگیر هستند.

وی بیان کرد: بر این اساس منابع انسانی، بودجه و اعتبارات، تجهیزات، فضاها، سخت‌افزارها و نرم‌افزارها، همه ذیل کیفیت‌گرایی کتابخانه‌ها قرار می‌گیرند.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان افزود: سلسله مراتب مدیریت از کتابدار، مسئول کتابخانه، رئیس شهرستان تا مدیرکل در نمره نهایی کیفیت یک کتابخانه سهیم هستند و در این سیستم همه مسئول بوده و باید پاسخگو باشند و نمی‌توانند مشکلات را به فرادست یا فرودست خود ارجاع داده و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند. 

انتهای پیام/72006/آ/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول