اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت امنای انجمن خرمای کرمان:

قیمت خرما جوابگوی سرمایه‌گذاری در این بخش نیست

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت امنای انجمن خرمای استان کرمان گفت: خرما نیاز به سرمایه‌گذاری و زمان دارد اما قیمت آن هرگز جوابگوی این سرمایه‌گذاری نیست به همین دلیل باید در راستای توسعه صادرات اقلامی را که بازار بیشتری دارد، تولید کرد.

قیمت خرما جوابگوی سرمایه‌گذاری در این بخش نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، مهدی ایرانی‌کرمانی در نشست بررسی مشکلات خرمای منطقه جنوب کرمان در این شهرستان اظهار داشت: رسالت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران که از نمایندگان این اتاق‌ها در سراسر کشور تشکیل شده، رشد و توسعه اقتصادی کشور است.

وی با تأکید بر اینکه این توسعه جز با تعامل با دستگاه‌های دولتی محقق نمی‌شود، افزود: اتاق بازرگانی طی چند سال گذشته در راستای تعامل با مقامات دولتی برای رفع موانع از جمله تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار به موفقیت‌هایی دست یافته است.

ایرانی‌کرمانی با بیان اینکه تصویب این قانون کمک بسیاری به پیشرفت فعالیت‌های بخش خصوصی و برداشتن موانع کرده است، تصریح کرد: با تعامل تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران خرمای منطقه جنوب کرمان تلاش می‌کنیم تا مشکلات موجود برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه تشکل‌ها توجه مقامات دولتی و بانک‌ها را جلب می‌کنند، ابراز داشت: بیش از شش سال است که انجمن خرمای استان کرمان پس از تلاش‌های زیاد تأسیس شده است که می‌طلبد در این راستا کشاورزان حضور فعالی در این انجمن داشته باشند.

ایرانی‌کرمانی همکاری مقامات دولتی را در سطح استان کرمان خوب توصیف و عنوان کرد: البته این به معنای آن نیست که به نقطه مطلوب دست یافته بلکه در راستای شرایط مطلوب گام برداشته‌ایم.

تلاش برای روند معکوس مصرف و صادرات خرما

رئیس هیئت امنای انجمن خرمای استان کرمان گفت: با توجه به اینکه حدود 90 درصد خرما در کشور مصرف شده و تنها 10 درصد آن صادر می‌شود باید تلاش کنیم تا این روند معکوس شود بنابراین باید در این راستا گام برداشت.

ایرانی‌کرمانی خرما را محصولی دانست که نیاز به سرمایه‌گذاری و زمان زیادی دارد و بیان داشت: قیمت خرما هرگز جوابگوی این مشقت و سرمایه‌گذاری نیست به همین دلیل باید در راستای توسعه صادرات خرما اقلامی را که بازار بیشتری دارد، تولید کرد.

وی ایران را بزرگترین تولیدکننده خرما در دنیا خواند و اذعان داشت: برای این امر تشکل صادراتی نیاز است که با همکاری دولت و بانک‌ها محقق می‌شود اما بنگاه‌های اقتصادی توان انجام این کار را ندارند بلکه یک تشکل بزرگ، توانمند و کاردان صادراتی باید ایجاد شود.

بیشترین استحصال غیرمجاز آب در جنوب کرمان

ایرانی‌کرمانی با بیان اینکه بیشترین استحصال آب به صورت غیرقانونی در جنوب کرمان انجام گرفته است، خاطرنشان کرد: ما در اقلیمی زندگی می‌کنیم که برداشت محصول به ازای هر هکتار مهم نیست، بلکه برداشت به میزان متر مکعب آب اهمیت دارد.

وی با تأکید بر اینکه در پی استحصال غیرمجاز دیگر سفره‌های زیرزمینی آب وجود ندارد بلکه رگه‌های آب ایجاد می‌شود، اظهار داشت: وجود چند هزار چاه غیرمجاز در استان کرمان نشان‌دهنده این است که دولت به تنهایی توان مقابله با این بی‌قانونی‌ها را ندارد.

ایرانی‌کرمانی تصریح کرد: به همین دلیل همکاری کشاورزان و باغداران ضروری است و دولت نیز از آن استقبال می‌کند تا وضعیت وخیمی که در منطقه دشت کرمان، زنگی‌آباد، زرند و انار پیش آمده در شهرستان‌های بم و جیرفت نیز رخ دهد.

وی افزود: با ظرفیتی که در شهرستان جیرفت وجود دارد، کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمان می‌تواند در ایجاد سایر تشکل‌ها از جمله تولیدکنندگان گلخانه‌ای، محصولات خارج از فصل و تشکل صادراتی کمک کند.

انتهای پیام/80001/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول