اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی:

44 آیین سوگواری اباعبدالله‌الحسین (ع) در فهرست میراث ملی به ثبت رسید

خبرگزاری فارس: معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: 44 آیین سوگواری اباعبدالله‌الحسین (ع) در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

44 آیین سوگواری اباعبدالله‌الحسین (ع) در فهرست میراث ملی به ثبت رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد مسعود علویان‌صدر ‌‌در مراسم رونمایی از ثبت ملی 10 آئین عاشورایی خراسان‌رضوی در تالار نور مشهد اظهار کرد: رونمایی از 10 آئین عاشورایی که به عنوان بخشی از ارزش‌های دینی و اسلامی کشور محسوب می‌شود، سبب احیای ارزش‌ها و مفاهیم دینی در بین جامعه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اندیشه‌های عاشورایی باید در تمام بسترهای جامعه حضور داشته باشد، ادامه داد: در سه قرن اخیر پیشرفت تکنولوژی روزبه‌روز افزایش داشته است اما در ایران آئین‌های عاشورایی جایگاه خود را از دست نداده است و به بیراهه نرفته است.

علویان صدر افزود: تاکنون تعداد 44 آیین سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده که این امر نشان‌دهنده توجه ویژه سازمان میراث فرهنگی به حفظ سنت‌های حسینی و عاشورایی و بصیرت‌افزایی در زمینه فرهنگ عاشورایی است.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطر نشان کرد: اندیشه‌های عاشورایی نقطه عطف جریان‌های مرکزی نه تنها در ایران بلکه در کل جهان هستند و این نگرش‌های عمده سبب تغییرات و تحولات خاصی در جامعه می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به آثار ثبت ‌شده بیان کرد: آثاری که ثبت ملی میراث فرهنگی شده‌اند شامل تعزیه‌خوانی، نخل‌برداری و نخل‌گردانی، علم‌گردانی، سینه‌زنی، برپایی تکیه‌های عزاداری و شله مشهدی است که این آیین‌ها به دلیل ویژگی‌های خاص منطقه‌ای و بومی انتخاب شده‌اند.

علویان صدر عنوان کرد: شأن خاص مراسم تعزیه‌خوانی امام حسین(ع)و ماه محرم و صفر سنت دیرینه حسینی است که مردم ایران برای آن ارزش بسیاری برخوردارند و امیدواریم بتوانیم آن را در قالب پرونده ثبت جهانی به مردم دنیا معرفی کنیم.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: زندگی ایرانیان بر پایه ارزش‌ها و میراث معنوی بنا شده که توجه مجامع جهانی را به خود معطوف کرده است و این میراث معنوی در روح، جان و زندگی ایرانیان نفوذ کرده است.

وی گفت: عزاداری امام حسین(ع) و ائمه اطهار (ع) باید به شکل سنتی برگزار شود تا در تمام طول تاریخ جاودانه بماند، این آئین‌ها می‌تواند به عنوان دایرة‌المعارف قیام عاشورایی به مردم جهان معرفی شود و هدایت‌کننده جریان هویت‌سازی مسلمانان باشد.

انتهای پیام/70018/ش30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول