اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر ‌ارشاد مطرح کرد

توجه شاعران به چرایی واقعه عاشورا / عاشورا رکن کعبه است

خبرگزاری فارس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ‌شاعران باید تنها ‌به چگونگی قیام عاشورا توجه نکنند بلکه به چرایی این واقعه نیز مبادرت ورزند.

توجه شاعران به چرایی واقعه عاشورا / عاشورا رکن کعبه است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سیدمحمد حسینی ظهر امروز در نخستین همایش ملی شعر عاشورایی خطبه‎های نور در تالار فخرالدین اسعد گرگانی در گرگان اظهار داشت: خوشبختانه هنرمندان، نویسندگان و شاعران در صحنه هستند و متناسب با موضوعات، ارادت خویش را به ساحت انبیاء، اولیا و ائمه اطهار اظهار می‌کنند و روز به روز این مهم کیفیت و رونق بیشتری پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: انتظار و توقعی به‌جاست که از نخبگان جامعه و اهل قلم بخواهیم بیشتر در این مسیر ارزشمند گام بردارند و در این راستا به ویژه به مضامین عالی توجه داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه عاشورا رکن کعبه است خاطرنشان کرد: فرهنگ عاشورا هدیه اسلام به بشریت و تاریخ است که اگر بتوانیم این موهبت را به دنیا ارائه دهیم افراد زیادی مجذوب آن خواهند شد.

حسینی با تاکید بر اینکه باید به تمامی ابعاد و آثار قیام اباعبدالله‌الحسین (ع) پرداخته شود متذکر شد: قیام‎های مختار، زید، حسین ابن علی، سادات موسوی از وقایعی هستند که متاثر از حادثه عاشوراست که باید به این موارد نیز پرداخته شود.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران نیز متاثر از قیام عاشوراست یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران با روحیه شهادت‎طلبی و تکیه بر این فرهنگ به پیروزی رسیده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه عاشورا چشمه عواطف است خاطرنشان کرد: سوژه‎ها و موضوعات ارزشمندی در این حماسه وجود دارد که می‎تواند دستمایه شاعران باشد لذا از شاعران این توقع وجود دارد که با اهتمام بیشتری به این موضوعات اهتمام ورزند.

حسینی ابراز امیدواری کرد: خوشبختانه فیلم‎ها، نمایش‎نامه‎ها، تئاتر و هنرهای تجسمی که در کشور در حال انجام است برگرفته از اشعار عرفانی و تاثیرگذار است که امیدواریم روز به روز گام‎های بزرگ‎تری در این راستا برداشته شود لذا اگر بتوانیم امام حسین (ع) را به دنیا معرفی کنیم قطعاً فراگیر خواهد شد.

وی بیان داشت: اگر می‎بینیم در بلاد اسلامی تحولی انجام می‎شود برخاسته از رویکرد عاشوراست ولی اگر ملت‎ها بی‎تفاوت باشند نمی‌توان انتظار داشت که قیامی صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه قیام امام حسین از روی هوای نفس یا قدرت‎طلبی نبوده است خاطرنشان کرد: امام سیاستمداری نیست که به هر شیوه و ابزاری افراد را دور خود جمع کند بلکه از روز اول به افراد خویش فرمودند اینجا جای خون دادن و جانبازی است و کسانی که این‌چنین هستند می‎توانند در این مسیر حرکت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه خطبه‎های امام حسین همگی نشان از عزت است اظهار داشت: ائمه (ع)، قرآن ناطق و مفسر قرآن هستند که این رویکرد آنها در شعار هیهات من‌الذله نیز نمایان است و معنای دیگر این شعار، عزت‎طلبی است و مسلمانان باید همواره عزیز باشند.

حسینی در پایان گفت: حرکتی که در سطح کشور از سوی شاعران صورت گرفته بسیار خوب است هرچند در گذشته نیز شاعرانی این کار را انجام می‌دادند اما به طور منسجم نبوده، شاعران باید توجه داشته باشند که تنها به چگونگی قیام عاشورا توجه نکنند بلکه به چرایی این واقعه نیز مبادرت ورزند.

انتهای پیام/‌2307/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول