اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌و‌گو با مسئولان و کارشناسان قرآنی تأکید شد

رنگ قرآنی به خانه‌هایمان بدهیم / تبیین منزلت قرآن برای کودکان

خبرگزاری فارس: توجه به فرهنگ‏های غیرقرآنی ما را از فرهنگ قرآنی دور می‏کند و باید تلاش کنیم رنگ قرآنی به خود، جامعه و خانه خود بدهیم و دستورات و آموزه‏های آن را در زندگی روزمره خود اجرا کنیم.

رنگ قرآنی به خانه‌هایمان بدهیم / تبیین منزلت قرآن برای کودکان

به گزارش خبرگزاری فارس از کهنوج، قرآن کتابی است که همواره برای مردم دلیل و برهان ارائه می‌کند، کتابی که بیش از یک‌ میلیارد نفر از جمعیت جهان شیفته آن شده‌اند، باید این واقعیت را پذیرفت که بی‏توجهی به قرآن یکی از آسیب‏های مهم در کشور است.

توجه به فرهنگ‏های غیرقرآنی ما را از فرهنگ قرآنی دور می‏کند و باید تلاش کنیم رنگ قرآنی به خود، جامعه و خانه خود بدهیم و دستورات و آموزه‏های آن را در زندگی روزمره خود اجرا کنیم.

امروز مشکلاتی که برای مردم و دولت‌ها به وجود می‌آید به این دلیل است که از این کتاب آسمانی که در اختیار دارند، بهره نمی‌برند در حالی که با استفاده از دستورات قرآن از گمراهی و ذلت نجات می‌یابند.

به نظر می‌رسد، بی‌توجهی به قرآن و این خودفروختگی تعدادی از حاکمان بلاد اسلامی در روند اهانت بعضی از یهودیان و کشیشان و حمایت دولت‌مردان آنان در مورد اهانت به قرآن کریم و ساحت مقدس نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص) که در چند سال اخیر شاهد آن بودیم، بی‌تأثیر نباشد. 

* مؤسسات قرآنی نقش اساسی در روند ترویج قرآن ایفا می‌کنند

در ایران تعداد زیادی مؤسسه قرآنی از سوی مردم تأسیس شده که در زمینه امور قرآنی فعالیت می‌کنند، مؤسساتی که در راستای پیشبرد اهداف مقدس قرآنی و تربیت نسل حاضر و آینده تلاش می‌کنند که در شهرستان کهنوج یکی از شهرستان‌های استان کرمان نیز مؤسسات قرآنی توانسته‌اند نقش اساسی در روند ترویج قرآن در این منطقه ایفا کنند.

جیلانژاد علیمرادی مسئول جامعةالقرآن واحد شهرستان کهنوج در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کهنوج اظهار داشت: قرآن کتاب قانون خدا در بین مردم است نه در بین مسلمانان و هر کس به قوانین و راهنمایی‌های آن عمل کند، قطعا رستگار است.

وی افزود: جامعة‌القران کریم واحد کهنوج در سال 1382 آغاز به کار کرده و در دو واحد خواهران و خردسالان فعالیت می‌کند و از زمان تأسیس تاکنون 5 هزار نفر موفق به گرفتن گواهینامه از این نهاد شده‌اند.

علیمرادی با بیان اینکه  قرآن کتابی است برای انتخاب بهترین زندگی که سعادت جاودانه در پرتو آن تحقق می‌یابد، اذعان داشت: از زمان آغاز فعالیت این واحد تا امروز 15 نفر از خواهران حافظ کل قرآن کریم شده‌اند.

* قرآن کتابی کامل از هر نظر و برای هر قشر است

حجت‌الاسلام مسلم پورجمالی رئیس اداره تبلیغات اسلامی کهنوج نیز به خبرنگار فارس گفت: قرآن چراغ راه زندگی انسان و کتاب قانون زندگی بشری است، اگر به آن عمل کنیم راهگشای ما است.

وی افزود: به عنوان نمونه در قرآن آمده است، «یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقیکم» اگر مردم جهان، زرمندان و زورمندان، سیاسیون و حاکمان قدرت و ... فقط  به همین یک آیه عمل  می‌کردند، بسیاری از جنگ‌های ویران‌گر و خانمان‌سوز از قبیل جنگ جهانی اول و دوم اتفاق نمی‌افتاد.

پورجمالی با بیان اینکه قرآن کتابی کامل از هر نظر و برای هر قشر است، اذعان داشت: قرآن بیش از یک‌هزار سال قبل به گردش زمین، عمل فتوسنتز گیاهان، تکامل موجودات زنده و... اشاره می‌کند که البته همه این موارد بعد از گذشت این همه سال و کشف علمی آن‌ها گاهی ساده به نظر می‌رسد اما اینکه قرآن بیش از یک‌هزار سال پیش به این مطالب اشاره دارد، جای تأمل است.

* برگزاری طرح ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی در کهنوج

وی تصریح کرد: تکیه به قرآن، خواندن و عمل به آن مایه آرامش و پیشرفت مادی و معنوی در زندگی انسان است، اما جای تأسف دارد که قرآن در این عصر مهجور شده و برای قرائت سر قبر مردگان، بالای سر محتضر، بالای طاقچه خانه عروس و داماد و راهی کردن مسافر از آن استفاده می‌کنیم و غافل از اینکه قرآن کتابی برای زندگان است.

پورجمالی اظهار داشت: آموزش قرآن برای پسران به سن تکلیف رسیده بالای 15 سال در سطح شهرستان و روستاهای اطراف از طریق مؤسسات قرآنی، خانه‌های قرآنی و هسته‌های فرهنگی انجام می‌شود که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به دارالقران اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کهنوج در رشته مورد نظر با توجه به سطح معلومات قرانی خود ثبت‌نام کنند.

وی در مورد برنامه‌های قرآنی اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان بیان داشت: برنامه‌های قرآنی متنوع و برای سنین مختلف برگزار می‌شود، بعضی از طرح‌ها مانند ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی در تمام طول سال در حال برگزاری است اما بعضی از طرح‌ها هم به‌شکل فصلی و به‌ویژه از ظرفیت تعطیلات تابستانی استفاده می‌شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کهنوج گفت: به دلیل نداشتن مربی مسلط و حافظ کل و تا حدود زیادی عدم انگیزه در بین پسران، جوانان و نوجوانان حافظ کل قرآن سنین بالای 15 سال در کهنوج وجود ندارد و این در حالی است که در بخش خواهران 15 نفر حافظ کل قران کریم در این شهرستان وجود دارد.

* والدین به مباحث دینی و قرآنی فرزندان کمتر توجه می‌کنند

رضا دانشور یکی از معلمان با سابقه قرآن که حدود 20 سال تدریس و آموزش قرآن در مدارس شهرستان کهنوج را برعهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: والدین به مباحث دینی و قرآنی فرزندان کمتر توجه می‌کنند و بیشتر تأکید آن‌ها بر تکالیف دیگر درس‌ها است.

وی افزود: شایسته است، والدین منزلت قرآن را در خانواده به ویژه برای کودکان تبیین کنند که این امر تأثیر شگرفی در دوران کودکی در روحیه و حالات او ایجاد می‌کند و به منظور تحقق اهداف برنامه درسی آموزش قرآن باید از تلفیق شیوه‌های مختلف آموزشی مانند حس بینایی و شنوایی، روش نوشتاری، داستان‌گویی، نمایشی و.. استفاده کرد.

دانشور تصریح کرد: توجه به قرآن و مأنوس کردن دل فرزندان خود در دوران کودکی به قرآن سبب نزول برکات، عمر نیک، روزی حلال، دفع بلا، هدایت به صراط مستقیم، فزونی نعمت و هزاران حسنه دیگر می‌شود.

* مهجوریت قرآن به دلیل مأنوس نبودن با آن است

رفیعه وزیری یکی از مربیان و حافظ کل قرآن کریم در کهنوج نیز به خبرنگار فارس گفت: توجه به فرهنگ آموزش قرآن در کشور یک نیاز اساسی است، زیرا  بسیاری از رفتار و حتی افکار را از فرهنگ دینی و مذهبی، ادبیات و عرفان خود به دست می‌آوریم.

وی افزود: بی‌توجهی به فرهنگ‌سازی در امر آموزش و یادگیری سبب می‌شود که تعلیم و تربیت از عمق لازم برخوردار نباشد و به مرور کارکرد خود را از دست بدهد.

وزیری با بیان اینکه واقعیت این است که مردم ما با اینکه خود را مدافع و جان‌نثار قرآن می‌دانند اما کمتر به قرآن توجه دارند، اذعان داشت: علت مهجوریت قرآن در جامعه این نیست که افراد با قواعد روخوانی و روان‌خوانی آشنا نیستند بلکه اشکال در این است که اصولا افراد با قرآن مأنوس نیستند و باید برای این مسئله فکری کرد.

وی تصریح کرد: امروز با وجود تبلیغات وسیعی که در کشورهای غربی علیه اسلام و مسلمانان وجود دارد، روز به روز بر تعداد کسانی که با تحقیق درباره قرآن به دین اسلام روی می‌آورند، افزوده می‌شود.

باید در نظر داشت اکنون که دشمنان اسلام به تهاجم فرهنگی روی آورده و برای گسترش و تثبیت فرهنگ هوسرانی، مادی و ... در همه ابعاد زندگی بشر برنامه‌ریزی کرده‌اند باید فرهنگ قرآن خواندن و استفاده از دستورات قرآن را در کشور به خوبی ترویج دهیم تا بتوانیم در اشاعه آن به خارج از ممالک اسلامی نیز موفق شویم.

باید تمام نهادهای فرهنگی کشور این تفکر را در میان اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان القاء کنند که قرآن فقط برای مجالس ترحیم، سفره عقد و عروسی و خواندن و کسب ثواب نیست بلکه قرآن کتاب زندگی است. 

.................................

گزارش از ابوطالب دانشور

.................................

انتهای پیام/80008/غ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول