اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نگاهی به زندگی مرحوم خواجه رزمنده پرشور دفاع مقدس

همه رزمندگان جذب خوش‌اخلاقی «حاج‌حسن» می‌شدند

خبرگزاری فارس: جانشین سپاه ثارالله استان کرمان گفت: خوش اخلاقی یکی از ویژگی‌های مرحوم حسن خواجه بود موجب جذب همه دوستان و رزمندگان می‌شد و به عنوان یک دوست مورد توجه همه قرار گرفته بود.

همه رزمندگان جذب خوش‌اخلاقی «حاج‌حسن» می‌شدند

سیدمرتضی موسوی امروز در گفت‌گو با خبرنگار فارس در کهنوج با تشریح گوشه‌ای از زندگانی فرمانده پیشکسوت دفاع مقدس اظهار داشت: زنده‌یاد حسن خواجه در خانواده‌ای مذهبی در کهنوج متولد و دوران تحصیل خود را در این شهرستان گذراند و اواخر دوران دبیرستان وی با دوران انقلاب همزمان شد که حضور پررنگی را در صحنه‌های مختلف انقلاب داشت.

وی تصریح کرد: با پیروزی انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی وی وارد بسیج شد و بعد از طی دوره آمادگی بسیج به جبهه اعزام و در نخستین سفری که به جبهه می‌رفت در مسیر اهواز با سانحه تصادف مواجه و حدود چند ماه بر اثر عارضه تصادف در بیمارستان بستری و بعد از بهبودی عازم جبهه شد.

موسوی ابراز داشت: نخستین باری که بعد از بهبودی تصادف وارد جبهه شد، سال 61 بود که لشکر در منطقه دشت‌عباس آماده عملیات بود و خواجه خودش را به لشکریان اسلام رساند.

وی با بیان اینکه در همین اعزام اول به دلیل اشتیاق و علاقه زیادی که به ولایت و بسیج داشت، سبب شد در جبهه باقی بماند، یعنی اعزام اول، آخرین اعزام این مرد بزرگ بود و تا پایان دفاع مقدس در جبهه ماند.

موسوی اذعان داشت: مرحوم خواجه ابتدا در گردان‌های رزم حضور داشت و بعد از مدتی با تشویق بعضی از دوستان به توپخانه لشکر آمد و در آنجا در قسمت‌های مختلفی مسئولیت داشت و خدمت می‌کرد.

*رزمندگان همه جذب خوش‌اخلاقی خواجه می‌شدند

وی بیان داشت: حسن خواجه نهایتا مسئولیت ستاد تیپ توپخانه را برعهده گرفت و همه هماهنگی‌ها و بیشتر امورات پشتیبانی، سازماندهی و آماده‌سازی رده‌های اجرایی توپخانه را انجام می‌داد و تا پایان جنگ هم در توپخانه لشکر حضور داشت.

موسوی با بیان اینکه اخلاق خوش یکی از خصوصیات مرحوم حسن خواجه بود، افزود: روی خوش و خوش اخلاقی وی موجب جذب همه دوستان و رزمندگان و همکاران بود که سبب شده بود به عنوان یک دوست بسیار باارزش مورد توجه همه قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: صبوری و تحمل بسیار بالای خواجه سبب شده بود که سنگ صبوری باشد برای دیگر دوستان و دیگران را به مقاومت تشویق می‌کرد و به طور کلی یک وزنه‌ای بود در تیپ توپخانه لشکر و کارهای سخت و کارهایی که دیگران شاید اکراه داشتند از انجام دادن آنها به دلیل سختی و فشار، وی با روی باز و گشاده می‌پذیرفت.

بعد از پایان جنگ موسوی افزود: با خاتمه جنگ لشکر از اهواز منتقل شد به استان کرمان و ماموریت برقراری امنیت جنوب شرق به لشکر واگذار و قرارگاهی در جنوب شرق با عنوان قرارگاه قدس سپاه برای برقراری امنیت تشکیل شد.

وی گفت: این قرارگاه برای اینکه بهتر بتواند برنامه‌های عملیاتی خود را اجرا کند لازم شد که در زاهدان مستقر شود و زنده‌یاد خواجه از نیروهای پیش‌روی قرارگاه بود که در زاهدان حضور پیدا کرد و تشکیل قرارگاه را سر و سامان داد.

جانشین سپاه ثارالله استان کرمان اظهار داشت: مدت 9 سال حضور خواجه در منطقه جنوب شرق یکی دیگر از خدمات وی در این نظام مقدس است که با روحیه باز و بدون کوچک‌ترین مشکلی عهده‌دار بود و نقش بارز خود را در این دوره هم به خوبی ایفا کرد.

موسوی اظهار داشت: زنده‌یاد خواجه بعد از پایان ماموریت امنیتی در جنوب شرق در تیپ بم به عنوان مسئول بازرسی تیپ یک که مسئولیت حساسی است در یگان مشغول به خدمت شد.

موسوی بیان داشت: زنده‌یاد خواجه نیرویی بسیار ساده‌زیستی بود و همیشه در برنامه‌ریزی‌ها تدابیر خیلی خوبی داشت و به خوبی مسائل و مشکلات را تجزیه و تحلیل می‌کرد و برای فرماندهان خودش مشاور امین و خوبی بود و از شایستگی‌های وی همین بس که با مشاوره‌های صحیح و درست کمترین خطا و اشتباهی در تصمیمات فرماندهان به وجود نمی‌آمد.

وی تصریح کرد: در کرمان نیز حدود دو سال به عنوان مسئول هماهنگ کننده لشکر عملیات‌های ثارالله مشغول به فعالیت شده بود و منشاء اثرات و کارهای بسیار خوبی بود.

موسوی گفت: از دست دادن حسن خواجه ضایعه‌ای بسیار بزرگ است که قطعا جایگزینی برای وی با این خصوصیات وجود ندارد.

*مرحوم خواجه ساده‌زیست و خوش اخلاق بود

موسی رزاق‌پور همرزم مرحوم خواجه نیز به خبرنگار فارس گفت: آخرین باری که وی را دیدم دو ماه پیش در خانه آن مرحوم بود، دیدم کنار تختخواب من سجاده را پهن کرده و خیلی آرام نماز شب می‌خواند.

وی افزود: مرحوم خواجه همیشه زیارت عاشورا را به همراه داشت و آخرین باری که به منزل ما آمد زیارت عاشورایش یادگاری در خانه ما ماند.

رزاق‌پور با بیان اینکه ساده زیستی، مهربانی و خوش‌اخلاقی از ویژگی‌های شخصیتی وی بود، اظهار داشت: 19 آبان سال 61 به همراه مرحوم خواجه و تعدادی دیگر به جبهه اعزام شدیم و حرفی که هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم این است که مرحوم خواجه همیشه می‌گفت، پوتین‌هایم را در نمی‌آورم تا زمانی که از کار بیفتم و حتی اگر بازنشست هم باشم باز یک رزمنده‌ هستم.

فرمانده پیشکسوت، رزمنده و پاسدار پرشور سال‌های دفاع مقدس برادر حاج‌حسن خواجه علمدار رزمندگان ولایت‌مدار شهرستان کهنوج به همراه فرزندش در آستانه تاسوعای حسینی دعوت حضرت دوست را لبیک گفت و پروانه‌وار به دیار باقی شتافت.

انتهای پیام/80010/ت40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول