اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر آسایگاه شهید بهشتی:

محوریت تمام اقدامات آسایشگاه‌ها توانمند سازی معلولان ذهنی است

خبرگزاری فارس: مدیر آسایشگاه معلولان ذهنی بی‌سرپرست شهید بهشتی گفت: محوریت تمام اقداماتی که در آسایشگاه‌ها انجام می‌شود توانمندسازی معلولان به ویژه معلولان ذهنی است.

محوریت تمام اقدامات آسایشگاه‌ها توانمند سازی معلولان ذهنی است

محمد رضا عرب هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: معلولان ذهنی به سبب کم توانی‌هایی که به لحاظ هوشی دارند نسبت به دیگر معلولان مظلوم‌تر هستند.

وی با بیان اینکه در آسایشگاه شهید بهشتی حدود 190 معلول ذهنی پسر نگهداری می‌شود، تصریح کرد: گروهی که دراین مکان نگهداری می‌شوند غالبا بلاصاحب هستند و هیچ حمایتی برای نگهداری آنان از طرف والدین و یا اقوام وجود ندارد.

مدیر آسایشگاه معلولان ذهنی بی‌سرپرست شهید بهشتی خاطرنشان کرد: در این راستا توانمند‌سازی آنان برای زندگی مستقل در جامعه امری ضروری است.

عرب هاشمی با تاکید براینکه نگهداری معلولان بی‌سرپرست ذهنی هزینه‌ بیشتری نسبت به معلولان جسمی دارد، خاطرنشان کرد: شرایط مالی و اقتصادی نگهداری و فراهم آوردن امکانات ویژه برای نگهداری این افراد را سخت‌تر کرده است.

وی با اظهار ناراحتی از دیدگاه عمومی نسبت به معلولیت به ویژه معلولیت ذهنی اذعان کرد: باید در جامعه شعار معلولان حق زندگی دارند نهادینه شود.

مدیر آسایشگاه معلولان ذهنی بی‌سرپرست شهید بهشتی افزود: همچنین باید در نظر گرفت که برخی از این افراد توانایی‌هایی دارند و در صورت آموزش درست امکان توانمند شدن آنها وجود دارد.

عرب هاشمی خاطرنشان کرد: با یک نگاه ساده به عملکرد کاری معلولان ذهنی که آموزش دیده‌اند می‌توان دریافت که اگر اصول توانمند‌سازی و آموزش معلولان فراهم شود می‌توانند توانمندی‌های خود را به عرصه ظهور برسانند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال برخی از توان‌خواهانی که در این آسایشگاه زندگی می‌کنند موفق به اخذ دیپلم شده‌اند و در صورت فراهم شدن شرایط در مقاطع تحصیلی بعدی نیز ادامه تحصیل می‌دهند.

مدیر آسایشگاه معلولان ذهنی بی‌سرپرست شهید بهشتی با تاکید براینکه محوریت تمام فعالیت‌ها در راستای توانمندسازی کودکان معلول است متذکر شد: در این راستا در آسایشگاه معلولان ذهنی شهید بهشتی 6 کارگاه آموزشی وجود دارد.

عرب هاشمی گفت: این کارگاه‌ها شامل کارگاه ساقه‌کاری، حصیر بافی، اسکاچ‌سازی، خلاقیت، هویه‌کاری و بافندگی است.

وی تاکید کرد: از میان این تعداد کارگاه‌ها برخی از آنها محصولات کوچکی دارند که به فروش می‌رشد به عنوان مثال کارگاه بافندگی و حصیربافی محصولات اندکی دارد که به صورت داخلی به فروش می‌رسد.

مدیر آسایشگاه معلولان ذهنی بی‌سرپرست شهید بهشتی تصریح کرد: همچنین محصولات کارگاه تولید اسکاچ به تولید انبوه رسیده و به فروش می‌رسد.

عرب هاشمی در ارتباط با کیفیت محصولاتی که معلولان ذهنی تولید می‌کنند یادآور شد: کیفیت این محصولات بعضا از برخی محصولات داخل بازار بالاتر است.

وی ادامه داد: حتی معلولان ذهنی در برخی از موارد با استفاده از یک سری وسائل بلا استفاده مانند شمع وسائلی می‌سازند که قابلیت عرضه و فروش دارند.

مدیر آسایشگاه معلولان ذهنی بی‌سرپرست شهید بهشتی با اشاره به اهدافی که توانمندسازی‌ها دنبال می‌کنند خاطرنشان کرد: در واقع عمده‌ترین هدف این برنامه‌ها آوردن معلولان ذهنی در اجتماع است.

عربی هاشمی افزود: تنها در این صورت است که مهارت‌های این افراد پدیدار می‌شود و می‌توانند  به خودکفایی در زمینه‌های مختلف می‌رسند.

وی در ارتباط با افتخاراتی که در زمینه‌های مختلف در این مرکز کسب شده است اظهار کرد:برنامه‌های ورزشی در واقع برای پرکردن اوقات فراغت معلولان تدارک دیده شده است ولی کودکان در این زمینه‌های افتخارات زیادی را کسب کرده‌اند.

مدیر آسایشگاه معلولان ذهنی بی‌سرپرست شهید بهشتی اضافه کرد: به عنوان مثال سال گذشته کودکان این مرکز موفق به کسی مقام اول در رشته‌های ورزشی تنیس روی میز و دو و میدانی شدند.

عرب هاشمی افزود: همچنین این کودکان در رشته‌های فوتسال و شنا رتبه دوم در سطح کشور را کسب کردند.

 انتهای پیام/70010/ت40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول