اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون توانبخشی بهزیستی:

صدور کارت جدید معلولان استانداردسازی می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون توانبخشی بهزیستی از اجرای طرح کمیسیون‌های پزشکی تشخیص و تعیین شدت معلولیت در کشور خبر داد و گفت: در این طرح کارت جدید معلولان طبق استانداردهای بین‌المللی صادر می‌شود.

صدور کارت جدید معلولان استانداردسازی می‌شود

کیوان دواتگران در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی طبقه‌بندی بین‌المللی «عملکرد، ناتوانی و سلامت» در گفت‌وگو با خبرنگار فارش در رشت با اشاره به اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی اظهار کرد: به دنبال تجدید‌نظر در دستورالعمل و راهنمای کمیسیون‌های پزشکی تشخیص نوع و تعیین معلولیت، گیلان دومین استان کشور پس از یزد برای اجرای پایلوت این طرح است.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی کشور طبق قوانین بالادستی مکلف شده تا شدت و تعیین معلولیت را به درستی در برنامه کاری خود قرار دهد و بتواند دستورالعمل و راهنمای تخصصی را بر اساس طبقه‌بندی جهانی به منصه ظهور بگذارد.

این مسئول با بیان اینکه در گذشته کار کمیسیون پزشکی با استانداردهای بین‌المللی سازگاری نداشت، افزود: این کار موجب می‌شد تا در بحث شدت معلولیت پراکندگی و اعمال نظرهای سلیقه‌ای وجود داشته باشد.

وی ارائه خدمات بهزیستی به معلولان را مستلزم تشخیص درست معلولیت دانست و اذعان کرد: برای جلوگیری از اجحاف در حق معلولان، دستورالعمل و راهنمای کمیسیون‌های پزشکی طبق استانداردهای جهانی تدوین شد.

دواتگران اضافه کرد: این دستورالعمل و راهنما ماه گذشته تدوین شد و در حوزه توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در اختیار تمام اعضای کمیسیون‌های پزشکی کشور قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون‌های پزشکی خوب و فعالی در گیلان وجود دارد، تصریح کرد: همین مسئله ملاک گیلان برای انتخاب در اجرای طرح مذکور بوده است.

معاون توانبخشی بهزیستی با اشاره به اینکه بودجه لازم برای اعضای کمیسیون در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: بهزیستی گیلان مختار است طبق دستورالعمل از اعضای کمیسیون‌های پزشکی استفاده کند و آنها را راه بیندازد و موارد جدید صدور کارت معلولان بر اساس استانداردهای جدید و بین‌المللی است.

وی افزود: نظام طبقه‌بندی بین‌المللی عملکرد، ناتوانی و سلامت ICF تشخیص معلولیت و شدت آن به درستی و طبق استانداردها انجام می‌گیرد.

دواتگران فاز دوم این طرح را تجدیدنظر در کارت‌های معلولیت افرادی که در گذشته کارت گرفتند، دانست و گفت: کارت این افراد دوباره در کمیسیون‌های پزشکی بررسی و طبق کدینگ جدید کارت صادر می‌شود.

وی مزایای این طرح را کاهش حداقلی خطای تشخیص و شدت معلولیت نامید و یادآور شد: اجرای این طرح این امکان را می‌دهد که معلولان در هر جای دنیا طبق کد جدید شناخته ‌شوند؛ کدهایی که در سال‌های گذشته در بهزیستی می‌دادیم این امکان را نمی‌داد.

این مسئول از اجرای طرح کمیسیون‌های پزشکی تشخیص و تعیین شدت معلولیت‌ها از سال آینده در کل کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: تا سال 92 این طرح اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/2300/ز/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول