اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر سابق امور خارجه:

انتخابات ریاست جمهوری سال 88 بی‌بدیل‌ترین انتخابات بود

خبرگزاری فارس: وزیر سابق امور خارجه کشور گفت: ویژگی شاخص دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری، بی‌بدیل بودن آن در مقایسه با دوره‌های قبلی انتخابات به لحاظ کمی و پرشور بودن به لحاظ کیفیت آن است.

انتخابات ریاست جمهوری سال 88 بی‌بدیل‌ترین انتخابات بود

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان منوچهر متکی صبح امروز در آیین گرامیداشت حماسه پرشور و بزرگ نهم دی ماه که در سمنان برگزار شد، اظهار داشت: آنچه در سال 88 اتفاق افتاد در شکل و ظاهر حادثه‌ همانند سایر انتخاباتی بود که در 9 دوره قبل از آن با حضور و مشارکت حداکثری مردم در کشورمان اتفاق افتاده بود.

وی افزود: ویژگی برجسته و شاخص دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری، بی‌بدیل بودن آن در مقایسه با دوره‌های قبلی انتخابات به لحاظ کمی و پرشور بودن به لحاظ کیفیت آن است.

وزیر سابق امور خارجه کشور بیان کرد: نشاط حضور مردم ایران در انتخابات سال 88 به سرعت مرزهای کشور را درنوردید و همگان شاهد رکورد جدید ملت ایران بودند.

متکی ضمن نگاه مقایسه‌ای به هم‏زمانی انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و انتخابات پارلمان اروپا گفت: انتخابات سال 88 هم‏زمان با انتخابات پارلمان اروپا در حدود 27 کشور بود که در آن کشورها، همچون ایران مردم به پای صندوق‌های رأی رفتند.

وی ادامه داد: در سال 88 انتخابات ایران با حضور 85 درصدی یعنی حدود 40 میلیون نفر از مردم ایران مواجه بود؛ اما در انتخابات پارلمان اروپا حضور مردم کمتر از 25 درصد بود.

وزیر امور خارجه در دولت نهم خاطرنشان کرد: در برخی کشورهای اروپایی اسامی رأی‏دهندگان ثبت می‌شد و حضور نیافتن در انتخابات آن کشورها جریمه‌های نقدی به دنبال داشت در حالی که در کشور ما هیچ کدام از این مسائل وجود ندارد و هر کس در هر جایی بر اساس اختیار و انتخاب خود در انتخابات حضور یافت.

متکی با بیان اینکه نامزدهای انتخاباتی و مردم دو مولفه اساسی انتخابات هستند، بیان کرد: رهنمودهای مقام معظم رهبری چراغ هدایت و ترغیب‌کننده عموم مردم برای مشارکت سیاسی در تعیین سرنوشت کشور در طول دوران زعامتشان در این 20 و اندی سال است.

وی اظهار داشت: اوج حضور مردم برای رهبری مهم است، حضوری که به مثابه تأیید نظام جمهوری اسلامی بوده و در نتیجه در هر انتخاباتی کسانی انتخاب می‌شوند که همواره مورد تأیید رهبری بوده و هستند.

وزیر امور خارجه در دولت نهم گفت:‌ با نگاه تیزبین مقام معظم رهبری در اوایل فروردین ماه سال 1388 یعنی سه ماه قبل از انتخابات جریان و حرکتی که بنا داشت اهداف خاص پشت پرده‌ای را نسبت به انتخابات ترغیب کند، دیده شد.

متکی افزود: ایشان به صراحت در مشهد در روز نخست فروردین ماه آن حرکت و جریان را آشکار کردند و فرمودند مجموعه تحلیل‌های برآمده از خبرها و اصلاحات درونی برخی جریان‌های سیاسی و خط سیری از آن سوی مرزها گویای این است که پس از انتخابات صرف نظر از نتیجه، اوضاع کشور به هم بریزد و جریان خاص تأکید می‌کند، اگر پیروز شدیم به بهانه پیروزی کشور را دچار تشنج می‌کنیم و اگر پیروز نشدیم در طراحی‌های حساب شده بعد از شکست اوضاع به‏سامان کشور باید نابه‏سامان شود.

وی تصریح کرد: این احساس شیطنت‌آمیزی بود که برای انتخابات دهم شکل گرفته بود.

وزیر امور خارجه در دولت نهم بیان کرد:‌ ملت پرشور و با نشاط ایران 22 خرداد ماه سال 1388 بالاترین رکورد که بعد از رفراندوم قانون اساسی در کشور بی‌سابقه است را ثبت کردند.

انتهای پیام/2249/غ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول