اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مؤسسه مطالعات و تدوین تاریخ ایران:

اشتباه دشمن حماسه 9 دی را رقم زد

خبرگزاری فارس: رئیس مؤسسه مطالعات و تدوین تاریخ ایران، حماسه 9 دی را حاصل اشتباه دشمن در حمله به اسلام به عنوان شاخص انقلاب قلمداد کرد.

اشتباه دشمن حماسه 9 دی را رقم زد

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، عباس سلیمی‌نمین در همایش بزرگ بسیجیان کاشان در سالن شهدای پاسدار ناحیه مقاومت بسیج سپاه کاشان، به بررسی روند تحولات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا رسیدن به انتخابات ریاست جمهوری در سال 88 پرداخت و اظهار داشت: مسائلی که به تدریج در لایحه‌های پنهان جامعه شکل گرفت، بعد از انتخابات سر بازکرد و به این‌گونه فرصت خودنمایی پیدا کرد.

وی با اشاره به شکل‌گیری جریان خودمحور توسط برخی از قدرت‌طلبان نظام و وجود جریان قانون‌مدار از ابتدای پیروزی انقلاب بیان داشت: این دو جریان و خط مشی از ابتدا در بسیاری از جاه‌ها به صراحت در مقابل یکدیگر صف‌آرایی گرفتند.

رئیس مؤسسه مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه افراد خودمحور معتقدند چون انقلاب را رقم زده‌اند و انقلاب مولود آنها است بنابراین نمی‌توان آنان را محدود کرد ابراز داشت: بر خلاف این نظر، امام راحل معتقد بود حتی افرادی که در انقلاب نقش داشته‌اند نمی‌توانند سلایق شخصی خود را به نظام دیکته کنند.

سلیمی‌نمین افزود: محدود شدن این افراد موجب شد تا به دنبال ایجاد حاشیه امنی برای خود باشند و این اشخاص در سایه این حاشیه امن رشد کردند به طوری که برخی از نیروهای در مسیر انقلاب را به استحاله گرفته و در مقابل انقلاب اسلامی و حتی باورهای اسلامی قرار دادند.

وی سپس به تعریف اصطلاح استحاله در جریان فتنه پرداخت و گفت: استحاله به این معنا است که روی ذهن افراد مؤثری سرمایه‌گذاری و ذهن آنان را تسخیر کرد تا نتوانند راه را به مردم نشان دهند.

به گفته وی، به دلیل اینکه این افراد جرأت عرض‌اندام علنی در صحنه را نداشتند خود را در سایه امن شخصیت‌ها پنهان کردند و سرانجام این حاشیه‌های امن منجر شد تا دشمن برخی از نیروهای نظام را مورد استحاله قرار دهد.

سلیمی‌نمین افزود: به تدریج این ایده در خارج از کشور شکل گرفت که اکنون که نمی‌توان به طور مستقیم در برابر نظام ایستاد با استفاده از شخصیت‌های بزرگ نظام و با استحاله افراد برجسته، نظام را از درون متلاشی کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در کنار بحث خودمحوری و قانون‌مداری فرصتی ایجاد شد تا عده‌ای به دنیاگرایی بپردازند، ابراز داشت: امام راحل در چنین برهه‌ای از زمان توصیه به انتخاب مسئولانی از جنس ملت کردند اما در این شرایط عده‌ای بر خلاف عقیده امام بر روی کار آمدن مسئولانی متفاوت از توده مردم تأکید داشتند.

این مسئول تصریح کرد: این تفکر در حاشیه انقلاب جلو رفت و تعدادی را نیز با خود همراه کرد و به این صورت پدیده دنیاگرایی که با اندیشه و تفکر امام و جهت‌گیری انقلاب سازگاری نداشت در برخی از مسئولان رشد یافت.

وی در ادامه عدم قدرت قانون در هر نظام سیاسی و نوپا را پدیده‌ای معمول خواند و گفت: در چنین برهه‌ای از زمان برخی از دولتمردان وقتی به قدرت می‌رسیدند احساس می‌کردند می‌توانند بر قانون برتری یافته و جایگاهشان فراقانونی باشد و به عبارت دیگر این تفکر که می‌توان قانون را نادیده گرفت و یا آن را دور زد در این شرایط شکل گرفت.

به گفته وی، این افراد وقتی بقای خود را در ماندگاری در قدرت از طریق یک شاخص می‌بینند به دنبال تأسیس حزب هستند تا در زمان خارج از قدرت نیز به قدرت برسند مانند کارگزاران که در زمان خاتمی حزبی برای ماندگاری در قدرت تأسیس کردند.

رئیس موسسه مطالعات و تدوین تاریخ ایران تصریح کرد: یک جریان انحرافی در زمان هاشمی و خاتمی برای ماندگاری در قدرت شکل گرفت اما چون قانون اساسی و رهبری را سد راه خود می‌دیدند به یک نقطه متقابل رسیدند و به پیروزی دست نیافتند.

سلیمی‌نمین افزود: این جریان‌ها در آستانه انتخابات سال 88 در پشت شخصیت‌ها قرار گرفت تا بتواند رهبری را تضعیف کنند اما موفق نشدند.

وی خاطرنشان کرد: این جریان‌ها که امکان پیوند آنان با یکدیگر وجود نداشت در انتخابات سال 84 به یکدیگر نزدیک شدند و در انتخابات سال 88  نیز با یکدیگر ائتلاف کردند و در نهایت این زیاده‌خواهان با هدف تقابل با رهبری به میدان آمدند.

سلیمی‌نمین خاطرنشان کرد: اگر در گذشته در برخی از مقاطع مجبور شدیم به برخی از زیاده‌خواهان فرصت دهیم این کار باعث شد تا این تفکر در آنها ایجاد شود که اگر آنها بتوانند شرایط را برای نظام سخت کنند به آنها قدرت داده می‌شود لذا تقابل اصلی در جبهه انقلاب با برخی زیادخواهی‌‌های بعضی نیروهای سیاسی برای تحمیل به انقلاب بود.

وی تأکید کرد: در سال 88 دو جریان مؤتلف در صدد بازیابی قدرت بودند چون پشتوانه مالی یکی از این جریان‌ها در حال تحلیل بود بنابراین برای جبران آن نیازمند رسیدن به قدرت بودند.

این کارشناس مسائل سیاسی، التهاب و تنش در هر انتخاباتی و در هر نظامی را امری اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: وقتی کشور آماده شرکت همه گروه‌های سیاسی در عرصه انتخابات می‌شود ناخودآگاه امری چالش برانگیز رخ می‌دهد چراکه پذیرش شکست گروه اقلیت برابر قشر اکثریت پدیده‌ای تنش‌زا محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: در سال 84 چرخش قدرت صورت گرفت اما به دلیل آنکه مجری برگزاری انتخابات خودشان بودند سکوت کردند حال آنکه در انتخابات سال 88 با این ایده که در اجرای انتخابات نقشی نداشته‌اند پس می‌توانند تنش ایجاد کنند وارد میدان شدند.

سلیمی‌نمین همچنین عنوان کرد: در پدیده بعد از انتخابات سال 88 اگر برخی از خطاهایی که توسط بعضی بسترسازان صورت گرفت انجام نمی‌شد، دشمن نمی‌توانست از آن برای مظلوم‌نمایی خود استفاده کند و شناخت فتنه آسان می‌شد.

وی با تأکید بر شناسایی و بررسی عواملی که بعد از انتخابات تلاش کردند تا فضای التهاب بر کشور حاکم شود تا مردم فرصت شناسایی فتنه را نداشته باشند، بیان داشت: باید انتخابات 88 تجربه‌ای شود تا در آینده به خطاکاران امتیاز ندهیم چرا که امتیاز دادن به خطاکاران امر تشخیص افراد را با دشواری مواجه می‌سازد.

رئیس مؤسسه مطالعات و تدوین تاریخ ایران بر مطالعه دقیق وقایع گذشته تأکید کرد و اذعان داشت: در آینده هر دولتی قدرت به دست گیرد عده‌ای برای کسب قدرت می‌آیند و گروهی نیز تلاش می‌کنند تا قدرت را از دست ندهند و به این ترتیب افراد به افراد قبلی پیوند خورده و ممکن است در این زمان فتنه سخت‌تری ظاهر شود.

سلیمی نمین در بخش پایانی سخنان خود با قدردانی از حضور حماسی ملت ایران در راهپیمایی 9 دی ابراز داشت: در مقاطع مختلف هر زمان ملت ایران انقلاب خود را در خطر دیده است یک حضور دشمن‌شکن که حاکی از فرهنگ سیاسی ملت ایران است را به رخ دشمن کشیده‌اند.

وی متذکر شد: دشمن در محاسبات خود در فتنه 88 دچار اشتباه بزرگی شد چراکه فکر می‌کرد به مرحله‌ای رسیده که می‌تواند بدون عوامل داخلی به اهداف خودش برسد لذا آنها را خیلی زود خرج کرد و سپس به شاخص انقلاب که اصل اسلام بود حمله کرد تا این اشتباه دشمن، موجب تقویت اتحاد ملت ایران و رقم خوردن حماسه نهم دی شود.

انتهای پیام/2406/خ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول