اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان غربی:

تغییر نام‌خانوادگی منع قانونی ندارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل ثبت احوال آذربایجان غربی گفت: تغییر نام‌خانوادگی بر اساس قانون ثبت احوال منعی ندارد به طوری که فردی چنانچه دلیل مستندی ارائه کند می‌تواند نسبت به این موضوع اقدام کند.

تغییر نام‌خانوادگی منع قانونی ندارد

محمد جوان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: تغییر نام‌خانوادگی بر اساس قانون ثبت احوال منعی ندارد به طوری که فردی چنانچه دلیل مستندی ارائه کند می‌تواند نسبت به این موضوع اقدام کرده و نام‌خانوادگی خود را تغییر دهد.

وی با بیان اینکه بعضی از نام‌های خانوادگی طولانی بوده و معنای نامناسبی دارند، افزود: در ارتباط با تعویض نام‌خانوادگی به اداره‌های ثبت‌ احوال تفویض اختیار شده به طوری که افراد می‌توانند با مراجعه به اداره‌های ذی‌ربط نسبت به این امر اقدام کنند.

این مسئول با بیان اینکه پیش از این تغییر نام نیز به قوه قضاییه ارجاع داده می‌شد، اضافه کرد: در ارتباط با تعدادی از نام‌هایی که وحدت رویه وجود دارد و مواردی که تفویض اختیار شده است به راحتی می‌توان بدون ارجاع دادن به قوه قضاییه، نام را تغییر داد.

جوان، با اظهار به اینکه برای تغییر نام خلفای راشدین مجوز وجود ندارد، اضافه کرد: این اسامی طبق قانون اساسی از احترام ویژه برخوردار هستند به همین دلیل به ثبت‌احوال در راستای تغییر آن‌ها مجوز صادر نشده به همین دلیل اگر کسی چنین نامی دارد برای تغییر آن باید از طریق قوه قضاییه اقدام کند.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان غربی با بیان اینکه مهندسی فرهنگ نام‌گزینی برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی دشمنان تدوین شده، ادامه داد: برای اینکه فرهنگ و تمدن غنی کشورمان در مقابل تفکرهای مقابل آن مصون بماند لازم است والدین با رجوع به این مهندسی برای فرزندان خود نام انتخاب کنند.

وی با اشاره به اینکه از ائمه معصوم (ع) در ارتباط با انتخاب نام پسندیده حدیث وجود دارد، افزود: اقشار مختلف مردم باید به احادیث و توصیه‌های موجود در این زمینه توجه کرده و با عنایت به آن‌ها نامی برای فرزندان خود انتخاب کنند که ایرانی و اسلامی بودن تفکر و منش ما را به اثبات برساند.

جوان به سپری شدن هفته ثبت احوال اشاره کرد و اظهار داشت: در این مدت با هدف گرامیداشت هفته ثبت احوال برنامه‌های متنوع زیادی برگزار شد که دیدار با ایثارگران، غبارروبی مزار شهدا، برپایی نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های این مجموعه و بازدید از شیرخوارگاه مهم‌ترین این برنامه‌ها را شامل می‌شود.

انتهای پیام/61002/ن20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول