اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

فرهنگ باید به سمت بیمار دیدن مبتلایان به ایدز هدایت شود

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: باید فرهنگ در جامعه به سمتی حرکت کند که به بیماران مبتلا به ایدز به چشم بیمار نگاه شود و به چشم مجرم به آنها نگاه نشود.

فرهنگ باید به سمت بیمار دیدن مبتلایان به ایدز هدایت شود

رضا سعیدی عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: نگاه مجرم به بیماران مبتلا به ایدز باید عوض شود.

وی تصریح کرد: پیش از این نگاه مجرم در مورد اعتیاد نیز وجود داشت و برخورد با افراد معتاد بر عهده دستگاه‌های امنیتی بود در حال حاضر این فرهنگ تغییر پیدا کرده است و به افراد معتاد به چشم بیمار نگاه می‌شود و برای کنترل آنها دستگاه‌های بهداشتی نیز وارد عمل شده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: این نگاه باید در مورد بیماران مبتلا به ایدز نیز نهادینه شودو رویکرد بیماری محور در مورد این بیماری جایگزین رویکرد مجرم محور شود.

سعیدی تاکید کرد: در واقع افرادی که به بیماری ایدز دچار شده‌اند با توجه به جمعیت‌های پرخطر این بیماری افرادی هستند که تمامی حقوق آنها لگدمال شده است و بشتر از آنکه نیاز به تنفر داشته باشند نیاز به ترحم دارند.

وی تغییر سبک زندگی را یک امر ضروری دانست و ادامه داد: سبکی که در کشور ما رایج است یکی از غیر علمی‌ترین سبک‌های زندگی است که خود به تنهایی سبب بروز بسیاری از بیماری‌ها است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: سبک زندگی است که فرهنگ را می‌شازد و سبب به وجود آمدن سلامتی در حوزه‌های مختلف می‌شود .

سعیدی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در فرهنگ و سبک زندگی ما هیچ جایی برای تحرک و ورزش بانوان تعبیه نشده است و همین مساله سبب شده است که بانوان ما در سنین پایین به بیماری‌های مختلف دچار شوند که طول عمر آنان را کوتاه می‌کند.

وی اضافه کرد: برای تغییر سبک زندگی و افزایش سطح سلامت در جامعه نیاز به تعامل وزارت بهداشت با سایر ارگان‌ها استکه تعامل با علما یک گام بسیار بلند در این زمینه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری از اصول اولیه است خاطرنشان کرد: در مورد بیماری ایدز نیز این اصل اقتضا می‌کند.

سعیدی ادامه داد: به این معنی که سبک زندگی افراد به سمتی هدایت شود که رفتارهای پرخطر نداشته باشند تا از ابتلای آنها به بیماری ایدز پیشگیری شود.

وی با اشاره به پاسخگویی رایگان برای بیماری ایدز اذعان کرد: در حال حاضر یک نوع آزمایش سریع برای بیماری ایدز در مراکز بهداشت وجود دارد که در عرض 10 دقیقه جواب آن حاضر می‌شود وافراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ارتباط با میزان ابتلای افراد از راه‌های مختلف افزود: بیشترین ابتلای افراد در استان خراسان‌رضوی از راه تزریق مشترک است که حدود 81 درصد موارد را شامل می‌شود.

سعیدی خاطرنشان کرد: بعد از آن 9 درصد افراد از طریق آمیزش جنسی با فرد مبتلا، 2.5 درصد از راه انتقال فرآورده‌های خونی، 0.5 درصد از راه مادر به جنین و 7 درصد از راه‌های نامشخص به افراد دیگر منتقل شده است.

وی با بیان اینکه ذهنیت مسئولان نسبت به بیماری ایدز جدی نیست تاکید کرد: تا زمانیکه نگاه مسئولان به این بماری نگاه جدی نباشد نمی‌توان برای کنترل آن برنامه‌ریزی‌های مدون انجام داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید براینکه علما باید در حوزه سلامت وارد شوند اذعان کرد: علما باید این باور را در جامعه نهادینه کنند که افراد، خودشان در مقابل سلامتی خوشان مسئول هستند .

سعیدی ادامه داد: به عبارت دیگر علما باید خودمراقبتی را در جامعه نهادینه کنند و با استفاده از قدرت سخنوری خود مردم را به سمت سلامت محوری سوق دهند.

وی با اشاره به نزدیک شدن دهه صفر و اقدامات مراکز بهداشت در این زمینه خاطرنشان کرد: تیم‌های نظارتی برای کلیه نقاط شهر مشهد و شهرستان‌ها در نظر گرفته شده است  همچنین جلسات هماهنگی با مسئولان هیئت‌های عزاداری و مبلغان برگزار شده است تا افراد را به سمت رعایت نکات بهداشتی سوق دهند. 

انتهای پیام/70010/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول