اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل:

درمان قطعی برای بیماری ایدز وجود ندارد / طول عمر بیماران پایبند به درمان به 36 سال رسید

خبرگزاری فارس: متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: علیرغم پیشرفت‌های زیادی که در تولید دارو در جهان صورت گرفته اما درمان قطعی برای بیماری پیشرفته اچ آی وی وجود ندارد و درمان آن در حد کنترل بیماری است.

درمان قطعی برای بیماری ایدز وجود ندارد / طول عمر بیماران پایبند به درمان به 36 سال رسید

به گزارش خبرگزاری فارس در بابل، جواد جوانیان صبح امروز در سمینار پیشگیری از بیماری ایدز در مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار داشت: میزان ابتلا به سل در افراد اچ آی وی 80 درصد بوده در حالی که در افراد عادی تنها 10 درصد است.

وی هدف از درمان بیماری اچ آی وی را کاهش تکثیر ویروس در بدن بیمار دانست و افزود: با درمان سعی در کاهش تکثیر ویروس داشته تا سیستم ایمنی بدن ناقص نشود و فرد به سمت ایدز پیش نرود زیرا از زمان ورود ویروس به بدن بیمار علائم خاصی نداشته و با ضعف سیستم ایمنی علائم ایدز آشکار می‌شود.

جوانیان بیان داشت: سعی ما این است تا بیمار به سمت ایدز پیش نرود و اگر رفت تعداد ویروس را کم تا فرد از مرحله ایدز خارج شود زیرا تمام اقدامات ما برای ایجاد طول عمر مناسب برای این بیماران است.

وی تصریح کرد: داروهای ضد ویروس ایدز از سال 85 وارد بازار شد و به صورت تک دارویی برای بیماران تجویز می‌شد، در سال 88 درمان دو دارویی تجویز شد و در سال 91 ترکیب سه دارویی برای بیماران توصیه شد که مقاومت دارویی را بسیار کاهش داده و بهترین نوع درمان است.

متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: جامعه پزشکی سعی دارد با کم کردن مقاومت دارویی و رژیم مناسب، بیمار را پایبند درمان کند تا از انتقال ویروس در جامعه جلوگیری شود.

جوانیان تصریح کرد: عوارض زیاد داروها، تعداد داروها، مقاومت خود ویروس، سوء تغذیه و اختلال در جذب، سبب عدم پذیرش درمان از سوی این بیماران می‌شود زیرا پذیرش درمان رابطه مستقیمی با موفقیت در درمان دارد.

وی اذعان داشت: مشاوره و بیان اهمیت درمان برای بیمار، وجود فرد حامی و حمایت اجتماعی نقش مهمی در پذیرش درمان توسط بیمار دارد.

متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار داشت: دانشمندان برای افزایش طول عمر در بین بیماران در صدد ترکیب دارویی به یک نوع خاص هستند، در گذشته طول عمر بیماران هشت تا 10 سال بوده، اما امروزه با وجود درمان پیشرفته طول عمر برای بیماران پایبند به درمان و مراجعه به موقع به پزشک بیش از 36 سال رسید.

جوانیان گفت: وجود این ذهنیت در بین بیماران ایدزی که ایدز درمان ندارد و پایان زندگی است، سبب شده تا این بیماران به جای درمان به رفتارهای پرخطر خود ادامه دهند در حالی که مسئولان با اطلاع‌رسانی مناسب و حمایت از این بیماران می‌توانند سبب شوند تا این افراد رفتارهای پرخطر را کنار گذاشته و پایبند درمان شوند.

این متخصص افزود: آنچه باید بیماران ایدزی بدانند این است که این بیماری قابل کنترل بوده اما درمان قطعی ندارد و اگر درمان قطع شود، ویروس دوباره برمی‌گردد و بیماران دوباره دچار وضعیت قبلی می‌شوند لذا اگر هم تعداد ویروس به صفر برسد نباید درمان قطع شود.

وی اظهار داشت: در کشور ما بیماری سل در حال ریشه‌کنی بود ولی با شیوع اچ آی وی در دنیا بیماری سل دوباره فعال شده است، لذا بیماران اچ آی وی، بیشتر از افراد دیگر جامعه در معرض ابتلا قرار دارند.

انتهای پیام/86009/ب/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول