اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه‌های اردبیل:

عقده روانی نام بد از غده سرطانی بدتر است

خبرگزاری فارس: استاد حوزه و دانشگاه‌های اردبیل گفت: عقده روانی که حاصل انتخاب نام بد برای افراد است، از غده سرطانی نیز بدتر و زشت‌تر است چرا که نام بد بر روحیه افراد تاثیری منفی دارد.

عقده روانی نام بد از غده سرطانی بدتر است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام علی بهزاد صبح امروز در همایش روز ثبت احوال در اردبیل اظهار داشت: در آیات و روایات مختلف بر انتخاب نام نیک فرزندان تاکید شده است به طوری که اولیا به ما یاد داده‌اند با نام نیک و حفظ شئونات اسلامی می‌توان متخلق به ادب و اخلاق شایسته و متادب به نیکوترین خصایل بود.

وی با بیان اینکه نام‌های انتخاب شده باید معانی پر‌محتوایی داشته باشند، خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه بشر ذاتاً زیباپسند است معمولاً دوست دارد بهترین و زیباترین اسامی را داشته باشد و به همین دلیل یکی از وظایف خطیر پدران و مادران انتخاب نام نیکو برای فرزندانشان است تا زمانی که بزرگ شده‌اند از نام زشت خود احساس حقارت نکنند.

استاد حوزه و دانشگاه‌های اردبیل یادآور شد: به دلیل آنکه کودک از دوران به دنیا آمدن با این اسم رشد پیدا می‌کند نام نیکو می‌تواند وی را فردی اجتماعی،‌ شاداب و خلاق به بار بیاورد و در مقابل اسم بد می‌تواند او را به انزوا کشانده و آسیب‌های روحی و روانی و بدبختی‌های او را بیشتر از دیگران رقم بزند.

بهزاد یکی از اقدامات نبی مکرم اسلام را در دوران حکومتش تغییر اسامی زشت و بد اعلام کرد و گفت:‌ پیامبر (ص) می‌کوشید تا اسامی خوب را برگزیند و به همین دلیل در کلام الهی نیز بارها تکرار شده است که نام نیکو برگزینید و از به کار بردن القاب زشت خطاب به دیگران پرهیز کنید.

وی به این حدیث نبی مکرم اسلام اشاره کرد که فرموده است «اگر در خانواده‌ای چهار پسر به دنیا بیاید و نام یکی از آنها محمد نباشد قطعاً در آن خانواده شری به پا می‌شود و چنین خانواده‌ای از رحمت الهی دور بوده و پدران و مادران نیز در حق فرزندانشان جفا مرتکب شده‌اند.»

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: افضل نام‌ها اسامی است که در آن بندگی خدا ذکر شده باشد، چرا که انتخاب اسامی همچون عبدالله،‌ عبدالرحمان و عبدالرحیم بهترین و پر‌محتواترین اسامی هستند که به همراه محمد و احمد برای فرزندان ذکور گذاشته می‌شود.

بهزاد افزود: باید از تغییر و تحت‌اللفظی به کار بردن اسامی خودداری کرد چرا که چنین اقدامی آثار روحی و روانی نامطلوبی را به جا می‌گذارد.

وی پرهیز از تقلید اسامی غربی و همچنین تلاش برای گذاشتن اسامی موزون در خانواده‌ها را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد:‌ لزومی ندارد خانواده‌ها برای فرزندانشان اسامی موزونی انتخاب کنند که هیچ معنا و مفهومی نیز نداشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه تکریم بزرگان را بسیار ضروری دانست و ادامه داد: تکریم انسان‌های بزرگ جزو وظایفی است که امروز باید به فرزندان و نسل آینده آن را آموزش دهیم چرا که این نهایت بی‌‌احترامی است که فرزندان ما در اتوبوسی بنشینند و افراد سالخورده و پیر و گیس سفید‌ها سر پا بایستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، بهزاد در پایان سخنان خود اذعان داشت: با پرهیز از برخی خرافات باید افراد سن و سال گذشته را اجلال کرد و بیش از هر زمان دیگر کوشید تا احترام آنها نگه داشته شود.

انتهای پیام/62001/ب/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول