اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه پیام‌نور استان زنجان:

تلفیق میان علم و دین از مشخصه‌های بارز مردم زنجان است

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه پیام‌نور استان زنجان با بیان اینکه تلفیق میان علم و دین از مشخصه‌های بارز مردم استان است، گفت: شهید شهریاری نماینده برجسته این فرهنگ در استان زنجان است.

تلفیق میان علم و دین از مشخصه‌های بارز مردم زنجان است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محمد موسوی ظهر امروز در آئین اختتامیه مسابقات قهرمانی کاراته دانشجویان دختر دانشگاه‌های پیام‌نور کشور به ویِژگی‌های استان زنجان به عنوان یکی از شهرهای ایران عزیز اشاره کرد و اظهار داشت: زنجان یکی از خطه‌های ارزشمند ایران اسلامی و خاستگاه یکی از جریان‌های فکری فلسفه دنیا است.

وی در ادامه با بیان اینکه فلسفه از یونان باستان به وسیله پزشکان و همراه طب وارد ایران شده است، افزود: با توجه به نیاز مردم به مداوای طبیبان یونانی، طبیبانی از یونان به ایران آمده و به همراه فلسفه وارد تمدن اسلامی شدند.

رئیس دانشگاه پیام‌‌نور استان زنجان فارابی را یکی از افرادی برشمرد که به فلسفه رنگ و بوی اسلامی بخشید و افزود: کسی که تلاش وافری در رنگ و بوی ایرانی بخشیدن به فلسفه از خود نشان داد، شیخ شهاب‌الدین سهروردی و از خطه زنجان بود.

وی زنجان را خاستگاه مهم فقاهت و اجتهاد عنوان کرد و اظهار داشت: زندگی مردم به نوعی با شریعت عجین شده و نماینده این جریان هم آیت‌الله شبیری زنجانی است که یکی از مراجع تقلید اعظام به شمار می‌رود.

موسوی در ادامه با بیان اینکه خصوصیات زنجان با زندگی مردم ارتباط تنگاتنگی دارد، تصریح کرد: این ویژگی‌ها با جامعه‌شناسی مردم این خطه ارتباط تنگاتنگی ایجاد کرده است.

وی شجاعت را دیگر ویژگی بارز زنجانی‌ها خواند و ابراز داشت: با توجه به مطالعات تاریخ مردم ایران، مقاومت زنجانی‌ها در نهضت مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و مهم‌تر از همه در هشت سال دفاع مقدس جنگ عراق علیه ایران است که به این دلیل شهر غواصان دریادل نام گرفته و شهره عام و خاص است.

رئیس دانشگاه پیام‌نور استان زنجان شجاعت، غیرت و آزادی را از جمله صفاتی عنوان کرد که در رگ‌های زنجانی‌ها جاری است و گفت: ارادت مردم زنجان به خاندان پیامبر اکرم (ص) و به ویژه سالار شهیدان امام حسین (ع) که اقدام به حرکت زنجانی‌ها در ایام محرم به ویژه دسته عزاداری حسینیه و زینبیه اعظم زنجان شده است، شهرت آفاق و انفس را دارد.

وی همچنین مهربانی، مهرورزی و مهمان‌دوستی زنجانی‌ها را دیگر مشخصه مردم این خطه برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر به دنبال شخصیتی که ویژگی‌های آیینی را دارا باشد، بگردیم استاد روزبه نمادی از یک مرد زنجانی است که مهر و محبت در دل این اندیشمند ارجمند موج می‌زند و خدمتی که در طول میزبانی مسابقات کاراته همکاران پیام‌نور زنجان در خدمت مهمانان بودند، گوشه‌ای از این مهربانی و مهرورزی زنجانی‌ها بود و زبان گویای همه این‌ها در کلام شخصیت‌هایی از قبیل حکیم هیدجی استاد کلامی و استاد منزوی نهفته است.

موسوی اظهار داشت: این میزبانی را برای خودمان افتخار دانسته و به نوبه خود وظیفه می‌دانم از حضور گرم و استقبال شما ورزشکاران، هیئت‌ها و مسئولانی که شما را همراهی کردند نهایت تقدیر و تشکر را داشته باشم.

وی در پایان از همکاری و مساعدت اداره کل تربیت بدنی و امور جوانان استان، خانم دکتر اصغری نماینده سازمان مرکزی، رئیس هیئت کاراته استان، مدیریت هتل پیام زنجان، مسئولان دانشگاه پیام‌نور و از همه کسانی که دانشگاه را در برگزاری هرچه بهتر مسابقات یاری کردند، تشکر کرد.

انتهای پیام/2308/ع/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول