اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر ارشاد در گفت‌وگویی صمیمی با دانشجویان

بررسی بحث برانگیزی برخی فیلم‌ها / تفکیک جنسیتی با وزارت علوم است

خبرگزاری فارس: وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی در دیدار صمیمی با دانشجویان دانشگاه‌ سیستان و بلوچستان با طرح پرسش‌هایی در مورد، ارزش کاغذ، تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌‌ها، روزنامه شرق و... به بحث و گفت‌وگو نشستند.

بررسی بحث برانگیزی برخی فیلم‌ها / تفکیک جنسیتی با وزارت علوم است

به گزارش خبر‌گزاری فارس از زاهدان، دیدار صمیمی دانشجویان دانشگاه‌ سیستان‌ و‌ بلوچستان با وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی با طرح پرسش‌هایی در مورد نرخ کاغذ، «فیلم من مادر هستم»، تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌‌ها، روزنامه شرق و کیهان کاریکاتور و... برگزار شد.

در این مراسم افق دید دانشجویان نشان از دغدغه آن‌ها از محیط فرهنگی کشور بود که با طرح سوال‌های بسیار شفاف و روشن، پاسخی صریح به ابهاماتی که در نظر داشتند دریافت کردند، حوزه سینما و فیلم به‌عنوان یکی از محوری‌ترین سوال‌های آن‌ها با جهت‌گیری‌های مختلف نشان از اهمیت این عرصه در تمام کشور داشت.

موضوع مطبوعات و اهمیت ارزش کاغذ نیز بخشی از دغدغه علاقه‌مندان به علم، دانش و فرهنگ بود که با واکاوی میدانی و بررسی علل آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این مراسم با بیان اینکه در شرایطی هستیم که در کنار علم و دانش نیاز داریم، فرزندان برومند این آب‌ و‌ خاک از بینش درست برخوردار باشند، اظهار داشت: نیاز جامعه در شرایط کنونی علاوه بر اهتمام به علم و دانش، تحلیل درستی از مسائل کشور، منطقه و جهان است، این نگاه که صرفاً وظیفه خود را درس خواندن بدانیم کافی نیست اگر چه لازم است.

سید محمد حسینی در ادامه افزود: با پیشرفت علمی می‌توانیم استقلال واقعی برای کشور کسب کرده و به دستاورد‌های فراوانی نائل شویم، الآن در وضعیتی در دنیا به سر می‌بریم که دیگران نمی‌خواهند رشد و پیشرفت داشته باشیم و تحریم‌هایی را در مقابل ما انجام ‌دادند، ما باید بتوانیم این مسیر‌ها را طی کنیم  که خوشبختانه گام‌های بلندی را بر‌داشتیم و شما دانشجویان ادامه دهنده این مسیر بوده و با‌ انگیزه و شور و نشاط، آینده خوبی را برای کشور رقم می‌زنید.

وی دوران دانشجویی را بهترین دوران زندگی دانست و جوان و دانشجو را مظهر حقیقت‌جویی، حق‌طلبی، آرمان‌گرایی و عدالت‌خواهی خواند و گفت: کمتر جوان‌ها آلوده شدند و از اعتقاداتشان فاصله نگرفتند، پیرو حق، حقیقت و عدالت هستند که به این دلایل دوران دانشجویی خوب و طلایی به‌شمار می‌رود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دستیابی به جامعه پویا و بالنده را یکی از آثار دیدگاه‌های متنوع در جامعه عنوان و تصریح کرد: دید‌گاه‌های متنوع جامعه می‌تواند برای مدیران فرصت‌های ارزشمندی باشد، بر اساس نقدی که ارائه می‌شود خوب است که خالق اثر در معرض اندیشه‌ها قرار گرفته و سعه‌صدر هم داشته باشد، اینجاست که ما صاحب جامعه پویا می‌شویم.

حسینی در ادامه بیان کرد: در بعضی کشور‌ها به بهانه آزادی بیان گستاخی کرده و به همه مقدسات توهین می‌کنند، در کشور اسپانیا فیلمی ساخته‌اند و سعی کرده‌اند مسلمانان را طور دیگری جلوه بدهند، این آزادی بیان نیست که یک فرد اثری خلق کند که به یک میلیارد و 500 میلیون نفر توهین کند، توهین به مقدس‌ترین انسان، پذیرفته نیست.

وی به حضور چندی قبل وزیر فرهنگ روسیه در تهران اشاره کرد و معرفی فیلم‌های سینمایی کشور را برای استفاده در کتاب‌های درسی و شبکه ملی روسیه را درخواست‌های این وزیر عنوان کرد و بیان داشت: وزیر فرهنگ روسیه از آگاهی در مورد سیاه‌‌نمایی دنیا علیه ایران صحبت کرد و خواستار معرفی فیلم‌های نشان‌دهنده چهره واقعی ایران شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قرار بوده کاغذ ارزان شود ولی نشده، تصریح کرد: کاغذ هم مثل بقیه کالا‌های کشور به‌دلیل نوسانات قیمت ارز، افزایش قیمت داشت، ما متأسفانه بخشی از نیاز‌مان را وابسته‌ هستیم، باید تولیدات داخلی را افزایش بدهیم که این امر نیاز به زمان دارد، نمی‌شود با یک دستور‌العمل تولیدات داخل را در کوتاه مدت افزایش داد، نوسانات ارز موجب شد تا یکسری وارد‌کنندگان با تردید اینکه ارز مرجع یا مبادله‌ای به آنها داده می‌شود منتظر ماندند، بعد مشخص شد که باید ارز مبادله‌ای استفاده کنند البته ما هم برای جبران این وقفه خیلی تلاش کردیم افراد را تشویق به انجام کار کرده، در ادامه هم حتماً شرایط از این بهتر می‌شود.

حسینی در پاسخ به سوال دیگری در‌باره چرایی سانسور فیلم قلب یخی و حمایت نکردن آن برای پخش در شبکه‌های داخلی، اظهار داشت: سریال قلب یخی در شبکه خانگی بوده که شرایط خاص خود را دارد، سریال‌های شبکه خانگی بیشتر در دولت نهم و دهم اتفاق افتاد که آقای مهران مدیری هم یک کار جدید آغاز کرده و قسمت اول آن را هم تمام کرده است. در مورد این بخش باید نظارت‌ها انجام شود زیرا که ما یک جامعه اسلامی بوده و مردم باور‌های خاص خود را دارند و اگر نادیده گرفته شود مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

وی در ادامه افزود: مسائل فرهنگی سختی‌های خود را داشته و باید همه مسائل در نظر گرفته شود، در عین اینکه یک فیلم طرفدارانی دارد منتقدانی هم دارد، ما باید راه اعتدال را در نظر گرفته و ضوابط را رعایت کنیم.

حسینی در پاسخ به سوال قرآنی یک دانشجو گفت: در دولت دهم به مباحث قرآنی توجهی ویژه صورت گرفته که در این راستا ما اولین حکم معاونت قرآنی و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را صادر کردیم، ما موضوع قرآن را فقط برای حفظ و قرائت نداریم بلکه الآن 22 جشنواره تعریف کردیم و از همه جوان‌ها انتظار داریم که در آن‌ها مشارکت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد برگزاری جشنوار‌ه‌های مختلف کشور بیان کرد: در گذشته به گونه‌ای بوده که برنامه‌هایی فقط در تالار وحدت تهران داشتیم ولی الآن در همه مناطق کشور داریم، اگر جشنواره‌ای در تهران برگزار می‌شود مشابه آن در همه نقاط ایران برگزار شده و بازتاب دارد، جشنواره‌ها قالب فعالیت‌های فرهنگی ما برای نسل جوان بوده که مشتریان آن هم جوانان هستند، امکاناتی در کشور در حال آماده شدن است به‌طوری که ما در طرح مهر ماندگار، 8 تالار بزرگ را در 8 نقطه کشور داریم نگاه ما به کل کشور بوده و امکانات باید تقسیم شود، بیش از 200 سفر استانی داشتیم که واقعیت‌ها و اولویت‌ها را دیده و مسئولان در جریان باشند که امکانات را فراهم کنند البته ما باید به استان‌های کمتر برخوردار از منابع بیشتر کمک کنیم.

مسئول عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد فیلم «من مادر هستم» ساخته فریدون جیرانی نیز با بیان اینکه سالانه در کشور‌ فیلم‌‌های مختلفی ساخته می‌شود که برخی ممکن است بحث برانگیز باشد، اظهار داشت: بعضی فیلم‌ها ممکن است اعتراضات و انتقاداتی را به همراه داشته باشد، فیلم‌‌هایی هم بوده که توقیف شده و پس از کار کارشناسی، اکران مجدد آن بلامانع اعلام شده است، ما فیلم قلاده‌های طلا را داشتیم که در ابتدا با اعتراضاتی مطرح بود و بعد مورد توجه قرار گرفت، بنا بر توصیه فیلم‌های مفید بر کشور است، یکی از کار‌های مؤثر انقلاب تحول در فرهنگ و هنر بوده که نگاه ما را با هالیوود متفاوت کرده است.

وی در ادامه افزود: فیلم‌های «من مادر هستم»، « گشت ارشاد» و «زندگی خصوصی» موارد اختلافی بود و عده‌ای گفتند فیلم‌های خوب و هشدار دهنده‌ای‌ است و برخی هم معتقد بودند که یک آسیب اجتماعی در کشور وجود داشته و بعضی افرادی که پایبندی به ارزش‌ها ندارند پیرو غرب بوده و سبک زندگی‌شان اسلامی نیست و آن‌ها در معرض آسیب هستند. این فیلم می‌تواند هشدار دهنده باشد بله ممکن است بعضی صحنه‌های فیلم گفته شود که بد‌آموزی دارد یعنی قطعاً نتیجه فیلم، که خود فرد اعتراف می‌کند که چه شد این مشکلات در زندگی‌ به‌ وجود آمده است، بعضی‌ها هم می‌گویند هیچ صحنه‌ای از فیلم را نشان ندهید چون می‌خواهد مسئولان را نشان بدهد، این اصلاً میسر نیست. نشان دادن یک صحنه در فیلم به معنای تایید آن نبوده، و اصل نتیجه داستان است، بله اگر ما بخواهیم ضد ارزش‌ها را ترویج کنیم، با آن مخالفیم.

حسینی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه از فرهنگ ایران در دنیا چه ‌خبر، بیان کرد: ما متأسفانه در این سال‌ها نتوانستیم چهره دوست‌داشتنی ایران را با این همه ظرفیت‌ها و تاریخ به خوبی معرفی کنیم، این به این معنی نیست که کاری نشده، کارهای زیادی شده است، ما در خیلی از کشور‌های دنیا رایزنی فرهنگی داریم، هسته‌ها و نمایشگاه‌های فرهنگی برپا می‌کنیم اما حجم تبلیغات دشمن چندین برابر ماست، پس هر مقدار ما بتوانیم در مجامع جهانی حضور پیدا کنیم، اثر بخش خواهیم بود.

وزیر ارشاد در مواجهه با سوالی مبنی بر اینکه، شما به عنوان کارشناس فرهنگی نظرتان راجع به تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها چیست و این راه را مناسب برای جلوگیری از فساد در دانشگاه‌ها می‌دانید، بیان کرد: این سوال را باید از وزیر علوم و معاونان آن پرسید به هر حال واقعی‌تر برایشان هست. 

حسینی در مورد نمایش همزمان فیلم‌، تئاتر و جشنواره‌ها در کل کشور بیان داشت: یکی از کار‌های خوب نمایش فیلم و اعزام گروه تئاتر همزمان با تهران در استان‌های مختلف کشور است که زمینه‌ها باید با همکاری استان‌ها فراهم شود، ما برای حضور دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی منعی نداریم، وزارت علوم معاونت فرهنگی دارد و ما هم در مورد جشنواره‌های مختص دانشجویان آماده خدمت هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که، چطور شد روزنامه شرق به سرعت با یک کاریکاتور توقیف شد ولی روزنامه کیهان با چاپ کاریکاتور موهون به یوسف پیامبر حتی توبیخ زبانی هم نشد، گفت: اتفاقاً کیهان کاریکاتور هم توقیف شد و شما خبر ندارید، گرچه سردبیر این نشریه نیروی بسیار متعهدی است به دلیل همان کاریکاتور و خطا، هیئت نظارت به این جمع‌بندی رسید و برخورد کرد، روزنامه شرق صرفاً یک کاریکاتور نبود بلکه روزنامه‌ای که در گذشته چندین بار توقیف شده و بارها مورد تذکر هیئت نظارت هم قرار گرفته بود، این طور نبود که اتفاقی یک کاریکاتور باشد، هیئت نظارت به این جمع‌بندی رسید که توقیف شود البته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک نفر از 7 عضو هیئت نظارت بر مطبوعات فعالیت دارد.

انتهای پیام/75002/ر/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول