اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای اطلاع‏رسانی استان سمنان:

اعتراض به انتخابات خانه مطبوعات سمنان به‏حق است / ارشاد موارد را اصلاح کند

خبرگزاری فارس: رئیس شورای اطلاع‏رسانی استان سمنان با اذعان به اینکه اعتراض جمعی از خبرنگاران استان به روند برگزاری انتخابات خانه مطبوعات سمنان «به‏حق» است، از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خواست تا موارد تخلف را اصلاح کند.

اعتراض به انتخابات خانه مطبوعات سمنان به‏حق است / ارشاد موارد را اصلاح کند

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، علیرضا خلخالی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه و نمایندگان مطبوعات و خبرگزاری‏ها در سالن جلسات «غدیر» استانداری سمنان، در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از نتایج بررسی‏های استانداری سمنان درباره اعتراضیه جمعی از خبرنگاران، دبیران و مدیران رسانه‏های تأثیرگذار استان سمنان و شهرستان‏های این استان به روند برگزاری انتخابات خانه مطبوعات سمنان و تخلفات رخ داده در آن می‏پرسید، اظهار داشت: استانداری سمنان و شورای اطلاع‏رسانی استان در این زمینه پیگیری‏های متعددی انجام داده است.

وی تصریح کرد: تلاش مجموعه استانداری و شورای اطلاع‏رسانی استان سمنان در زمینه برگزاری انتخابات خانه مطبوعات سمنان این بود که چندان وسواسی به خرج ندهد تا خود اصحاب رسانه که همواره تابع قانون و مقررات و در جامعه فرهنگ‏ساز هستند، انتخابات را به خوبی برگزار کنند.

رئیس شورای اطلاع‏رسانی استان سمنان ادامه داد: در نهایت، یا برخی از دوستان در انتخابات ورود پیدا نکردند یا در روند برگزاری انتخاباتی از این دست، تجربه و حساسیت لازم از سوی دست‏اندرکاران امر وجود نداشت.

شکایت‏ها به‏حق است

رئیس شورای اطلاع‏رسانی استان سمنان با اشاره به اینکه بررسی‏های جامعی در ارتباط با دو بند اصلی شکوائیه خبرنگاران استان سمنان صورت گرفته است، گفت: «بررسی‏ها در این دو بند نشان داد که شکایت‏ها به‏حق بوده و نظر استانداری سمنان و شورای اطلاع‏رسانی استان سمنان این است که باید موارد اصلاح شود.»

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان؛ دو بندی را که رئیس شورای اطلاع‏رسانی استان سمنان در این نشست به عنوان موارد به‏حق مطرح شده از سوی خبرنگاران استان مطرح کرد، شامل شرایط سنی و داشتن اشتغال مستمر در رسانه است.

بر این اساس، در بند 9 بخش (الف) ماده 36 فصل پنجم اساسنامه خانه مطبوعات ناظر بر شرایط عضویت آمده است که «برخورداری از حداقل سه سال سابقه و اشتغال مستمر در یکی از نشریات چاپی و یا خبرگزاری‏های دارای مجوز» لازم است.

همچنین در زمینه بند دوم مورد اشاره از سوی رئیس شورای اطلاع‏رسانی استان سمنان باید گفت که در بند دو بخش (ب) ماده 36 فصل پنجم اساسنامه خانه مطبوعات ناظر بر شرایط اختصاصی برای بازرسی و عضویت در هیئت مدیره درباره کاندیداهای عضویت در هیئت مدیره آمده است که «داشتن حداقل 30 سال سن» لازم بوده و عدم رعایت این موارد از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان به همراه شماری از تخلفات دیگر مورد اعتراض خبرنگاران استان بود.

باید به همه رسانه‏ها اطلاع‏رسانی می‏شد

رئیس شورای اطلاع‏رسانی استان سمنان در ادامه سخنان خود اظهار داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اگر در مورد موضوعی همچون لغو الزام سن 30 سال مجوزی دریافت کرده بود، باید در زمان قانونی و مقرر در اساسنامه خانه مطبوعات به همه رسانه‏ها اطلاع‏رسانی می‏شد.

خلخالی افزود: اگر این اطلاع‏رسانی قبل از ثبت نام برای رأی‏گیری انجام می‏شد، می‏توانستیم به عنوان توجیه آن را بپذیریم و باید مراتب به همه افراد به صورت مساوی اطلاع‏رسانی می‏شد.

وی با اشاره به ادعای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان که گفته مجوز لغو شرایط سنی 30 سال را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته است، بیان کرد: حتی اگر این مجوز از وزارت‏خانه هم دریافت شده، باید به همه هم‏زمان و در مهلت قانونی اعلام می‏شد.

ارشاد پاسخگو باشد

رئیس شورای اطلاع‏رسانی استان سمنان با تأکید بر اینکه همواره باید قانون در جامعه و دستگاه‏های دولتی و تمام مراودات عملی شود، گفت: «این دو مشکل باید هر چه سریع‏تر اصلاح شود و ارشاد در این زمینه پاسخگو باشد.»

دبیر شورای اطلاع‏رسانی استان سمنان نیز که از سوی رئیس این شورا و معاون سیاسی امنیتی استاندار سمنان مأمور رسیدگی به خیل شکایات خبرنگاران استان سمنان و شهرستان‏های این استان درباره تخلفات برگزاری انتخابات خانه مطبوعات سمنان شده است، در این جمع به ارائه مکاتباتی که برای اصلاح تخلفات صورت گرفته است، پرداخت.

ایرج کارخایی ادامه داد: در زمینه مشکلاتی که در برگزاری انتخابات خانه مطبوعات سمنان وجود دارد، به طور حضوری و کتبی با مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان دیدار و مکاتبه شده است.

پافشاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد سمنان بر موضع خود

دبیر شورای اطلاع‏رسانی استان سمنان با اشاره به اینکه دو مورد اصلی در این تخلفات بر خلاف اساسنامه خانه مطبوعات سمنان است، به قرائت نامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در پاسخ به مکاتبه شورای اطلاع‏رسانی استان سمنان در این زمینه پرداخت.

بر این اساس؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در نامه خود به ذکر دو مورد اصلی پرداخته است که خواندن آن خالی از لطف نیست.

محمدرضا سوقندی در این نامه آورده است که در ارتباط با سوابق نماینده منتخب خبرگزاری‏ها در شورای مرکزی خانه مطبوعات استان سمنان، بررسی‏هایی صورت گرفته است که نشان می‏دهد وی سه سال مستمر با یکی از خبرگزاری‏های کشور همکاری داشته است.

اما خبرنگاران سمنان در حاشیه این نشست مطرح کردند که آیا بهتر نیست مستندات این بررسی‏ها در اختیار رسانه‏ها نیز قرار گیرد تا مشخص شود که بررسی‏های به اصطلاح صورت گرفته تا چه حد دقیق بوده و ضمناً این مستندات از سوی رسانه‏ها و شورای اطلاع‏رسانی استان راستی‏آزمایی شود؟

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در نامه خود به استانداری سمنان درباره مورد دوم نیز به اخذ مجوز از سوی وزارت ارشاد برای لغو شرط سنی 30 سال در مورد یکی از منتخبان اشاره کرده است که در این زمینه نیز پاسخ‏های صریح رئیس شورای اطلاع‏رسانی استان سمنان را خواندید.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ به هر حال خبرنگاران استان سمنان پیگیری مسئله را تا حصول نتیجه عادلانه و اجرای نصّ صریح قانون، حق مسلم خود می‏دانند.

=====================

گزارش از: مرتضی مزینانی‏صفابین

=====================

انتهای پیام/22491/ی/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول