اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط دادستان جیرفت صورت گرفت؛

پلمپ 30 حلقه چاه غیرمجاز در جیرفت

خبرگزاری فارس: دادستان جیرفت گفت: 30 حلقه چاه غیرمجاز در روستای کریم‌آباد پلمپ شده است که به طور متوسط از آن 10 لیتر بر ثانیه آب برداشت می‌شد.

پلمپ 30 حلقه چاه غیرمجاز در جیرفت

مجید رستمی امروز در حاشیه پلمپ چاه‌های غیرمجاز کشاورزی در روستای کریم‌آباد از توابع شهرستان جیرفت در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی بیش از آبی است که این سفره‌ها از نزولات آسمانی تغذیه می‌‌کنند.

وی با اشاره به اینکه از مهرماه سال 69 دشت جیرفت برای حفر چاه منطقه ممنوعه اعلام شده است، افزود: به دلیل تداوم خشکسالی‌ها از سال 76 متوسط بارندگی‌ در این شهرستان 680 میلی‌متر بود که در نتیجه افت سالانه یک متر از منابع آب زیرزمینی را در پی داشته است.

رستمی با اشاره به اینکه این امر موجب شده است که از منابع آب زیرزمینی حفاظت ویژه‌ای صورت گیرد، تصریح کرد: تنها راه حفظ سفره‌های آب زیرزمینی مبارزه همه‌جانبه با حفاری‌های غیرمجاز و مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز است.

وی ابراز داشت: در این راستا توسط دادستانی دستوراتی صادر شده که در پی آن در سال 90 و 91 در شهرستان جیرفت 14 دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف و 130 حلقه چاه غیرمجاز پر و مسلوب‌المنفعه شده است.

رستمی با اشاره به پلمپ‌کردن 30 حلقه چاه غیرمجاز در روستای کریم‌آباد عنوان کرد:‌ به طور متوسط از این تعداد حلقه چاه پلمپ شده، 10 لیتر بر ثانیه آب برداشت می‌شده است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت گفت: افت منابع آبی اثرهای زیانباری از جمله شور شدن آب، کاهش دبی آب چاه، خشک شدن قنوات و چشمه‌ها، هزینه گزاف کف‌شکنی و جابه‌جایی چاه‌های مجوزدار، از بین رفتن سفره‌های آب زیرزمینی و عدم برگشت‌پذیری آن و فرونشستن زمین بر جای می‌گذارد.

رستمی با تأکید بر استمرار برخورد قاطع با متخلفان و حفاران چاه‌های غیرمجاز بیان داشت: با توجه به اینکه بازگشت آب هدر رفته از این چاه‌ها سال‌ها به طول می‌انجامد، می‌طلبد با استفاده بهینه و صحیح از آب سلامت نسل آینده را تأمین کرد.

غلام‌عباس قاسمی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان نیز در این زمینه اظهار داشت: با پلمپ این 30 حلقه چاه، حدود یک هزار و 500 هکتار از اراضی ملی که در تصرف کشاورزان بود به نفع دولت بازگردانده شد.

انتهای پیام/80007/ت/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول