اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره امور آب جهرم خبر داد

برداشت غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی جهرم

خبرگزاری فارس: رئیس اداره امور آب شهرستان جهرم گفت: برداشت‌های غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی موجب خشک شدن کامل سفره‌های زیرزمینی این شهرستان شده است.

برداشت غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی جهرم

محمدکاظم صحرائیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جهرم با اشاره به اثرات نامطلوب چاه‌های غیرمجاز برای بهره‌برداران اظهار داشت: افت سطح آب‌های زیرزمینی نخستین اثر نامطلوب حفر چاه‌های غیرمجاز است که خود سبب پایین رفتن سطح آب در چاه‌های دارای پروانه شده است.

وی افزود: به این دلیل برداشت کنندگان مجاز ناگزیر به امر کف‌شکنی و گاهی جابه‌جایی محل چاه‌هایشان می‌شوند که به دنبال آن هزینه‌های بسیاری به آنها تحمیل می‌شود.

رئیس اداره امور آب شهرستان جهرم با بیان اینکه برداشت‌های غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی موجب خشکسالی کامل سفره‌های زیرزمینی می‌شود، بیان داشت: گاهی اوقات مشاهده می‌شود که بهره‌برداران مجاز به دلیل خشک شدن چاه‌هایشان، محل زندگی خود را ترک کرده‌اند.

وی بیان کرد: همچنین شور شدن و افت کیفیت آب‌های زیرزمینی موجود و کاهش تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح از دیگر تاثیرات منفی ایجاد چاه‌های غیر مجاز در مناطق مختلف است.

صحرائیان با بیان راهکارهای جلوگیری از برداشت بی‌رویه منابع آب زیرزمینی خاطرنشان کرد: استفاده بهینه از آب چاه‌های مجاز در امور کشاورزی با به کارگیری روش‌های نوین آبیاری، استفاده از ارقام پرمحصول و مقاوم به خشکی، پوشش‌دار کردن کانال‌ها و نهرهای سنتی برای جلوگیری از اتلاف آب در مسیر انتقال و استفاده از کشت‌های گلخانه‌ای به جای کشت‌های معمول و سنتی از راهکارهای جلوگیری از برداشت بی‌رویه منابع آبی برای کشاورزان است.

رئیس اداره امور آب جهرم همچنین آشنا کردن کشاورزان منطقه نسبت به مشکلات و پیامدهای جبران‌ناپذیر حاصل از چاه‌های غیر مجاز همجوار را از دیگر موارد و راهکارهای جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب زیرزمینی دانست و تصریح کرد: همکاری و هماهنگی با سازمان‌ها و شرکت‌های آب منطقه‌ای در صورت مشاهده هرگونه حفر چاه غیرمجاز و برداشت بی‌رویه در محدوده و حریم چاه خود از راهکارهای مبارزه با خشکسالی به خاطر برداشت بی‌رویه آب است.

انتهای پیام/آ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول