اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خواستار شد

لزوم توجه ویژه برای رسیدگی به مشکلات پسماندها و زباله‌ در روستاها

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اهمیت مدیریت پسماند و ساماندهی توالت‌های روستایی برای ارتقای شاخص‌های بهداشت و سلامت، از مسئولان کهگیلویه و بویراحمد خواست توجه جدی به این موضوع داشته باشند.

لزوم توجه ویژه برای رسیدگی به مشکلات پسماندها و زباله‌ در روستاها

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، جلسه بررسی وضعیت توالت‌های بهداشتی روستاها و بحث پسماند و دفن صحیح پسماندهای روستایی امروز با حضور مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، مدیرکل محیط زیست و جمعی از بخشداران، مدیران و دهیاران کهگیلویه و بویراحمد در محل بخشداری گچساران برگزار شد.

پسماند و توالت‌های بهداشتی دو عامل تهدید ‌کننده سلامت روستاییان است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در این جلسه با اشاره به نحوه جمع‌آوری و نگهداری زباله‌ها در روستاها خطاب به بخشداران کهگیلویه و بویراحمد گفت: شما به عنوان بخشداران قسمت‌های مختلف این استان بیشتر از همه ما در جریان مشکلات و مسائل پسماندها و زباله‌ها هستید، به همین دلیل راهکار مسئله با همفکری با بخشداران به دست می‌آید.

وی افزود: سلامت و بهداشت در جامعه یکی از وظایف دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت و درمان بوده اما برطرف کردن مشکلات بهداشتی جامعه به تنهایی از عهده این سازمان ساخته نیست.

نبوی‌زاده با بیان اینکه تنها 25 درصد مسائل و مشکلاتی که منجر به اختلال در سلامت مردم می‌شود، به وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی ارتباط دارد، ادامه داد: برطرف کردن 75 درصد از مشکلات و مسائلی که موجب ایجاد اختلالات در سلامتی جامعه می‌شود به دیگر سازمان‌ها برمی‌گردد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج داشتن بهداشت و جامعه سالم را منوط به همکاری بین بخشی، میان اداره‌ها و سازمان‌های مختلف دانست و در ادامه جمع‌آوری و نگهداری زباله‌ها و سرویس‌های بهداشتی را یکی از معضلات اساسی پیش روی بهداشت کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد.

نبوی‌زاده اظهار داشت: پسماند و زباله‌ها یکی از معضلات اساسی بهداشت در کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود که در این زمینه جلسات متعددی برگزار شده است.

وی با تأکید بر اینکه موضوع پسماندها و توالت‌های بهداشتی از مسائل مهم بهداشتی کهگیلویه و بویراحمد است، عنوان کرد: عدم توجه به زباله‌ها و توالت‌های بهداشتی سبب بروز بیماری‌های عفونی زیادی در میان مردم می‌شود که باید هزینه زیادی صرف درمان این بیماری‌ها شود.

نبوی‌زاده گرانی داروهای درمانی این بیماری‌ها و آلوده شدن آب‌ در دراز مدت را از دیگر مضرات عدم توجه به موضوع جمع‌آوری زباله‌ها و ساماندهی توالت‌های بهداشتی در سطح استان عنوان کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: در سال‌های گذشته بودجه‌های مناسب در راستای ایجاد و ساماندهی توالت‌های بهداشتی به دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اختصاص می‌یافت در حالی که از سال گذشته این اعتبارات کاهش یافته و در سال 91 نیز این بودجه به طور کامل قطع شده است.

نبوی‌زاده عدم اختصاص بودجه برای ایجاد و ساماندهی توالت‌های بهداشتی به دانشگاه علوم پزشکی را سبب کند شدن روند ساخت توالت‌های بهداشتی در سطح استان دانست و این موضوع را یکی از مهم‌ترین مشکلات و معضلات بهداشتی فعلی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد.

وی از بخشداران، فرمانداران و استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواست تا با توجه به عدم اختصاص بودجه به دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در زمینه ساخت توالت‌های بهداشتی و با توجه به اهمیت این موضوع، در این زمینه همکاری و مساعدت‌های لازم را به عمل آورند.

مسئولان از سوزاندن غیر اصولی زباله‌ها جلوگیری کنند

نبوی‌زاده آگاهی‌بخشی در زمینه اهمیت ساخت توالت‌های بهداشتی به جامعه به‌ویژه جامعه روستایی را گامی مهم و اساسی در راستای توسعه فرهنگ بهداشت و درمان دانست و گفت: اگر افراد آگاهی کامل از این موضوع داشته باشند، دیگر منتظر کمک‌های دولت نخواهند شد و به خاطر حفظ سلامتی خود و خانواده اقدام به ساخت توالت بهداشتی خواهند کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به موضوع دفن بهداشتی زباله‌ها عنوان کرد: زباله و پسماندها نیز از جمله مسائل و مشکلات مهم در استان است.

نبوی‌زاده با یادآوری تأکید دین اسلام بر رعایت بهداشت و نظافت اظهار داشت: در هیچ دینی مانند دین مبین اسلام بر موضوع بهداشت و نظافت تأکید نشده است اما متأسفانه به آن اهمیت نمی‌دهد.

وی ریختن زباله‌ و پسماندها در کنار جاده‌های روستاها و شهرهای استان را عملی ناپسند و غیربهداشتی دانست و گفت: به دلیل فضای مناسب گردشگری کهگیلویه و بویراحمد و حضور گردشگران از دیگر استان‌ها، زباله‌های کنار جاده‌ها منظره خوبی برای استان ندارد.

نبوی‌زاده سوزاندن زباله‌ها توسط مردم را عملی خطرناک و غیربهداشتی عنوان کرد و ادامه داد: سوزاندن زباله‌ها به صورت غیراصولی توسط مردم سبب ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود که فرمانداران و بخشداران باید در این زمینه نظارت و توجه جدی داشته باشند.

انتهای‌پیام/82001/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول