اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس عنوان شد

دولت در حل بحران اقتصادی کشور شتاب‌زده عمل نکند

خبرگزاری فارس: نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در حل بحران اقتصادی کشور شتاب زده عمل نکند و از نظرات کارشناسان اقتصاد بهره ببرد.

دولت در حل بحران اقتصادی کشور شتاب‌زده عمل نکند

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، اقتصاد ایران در اوضاع و احوال آشفته کنونی به دلایل مختلف دچار مشکلاتی شده است. اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران از یک سو مدیریت تیم اقتصادی کشور از طرف دیگر بر این موضوع دامن زده است.

نوسانات قیمت ارز در بازار آزاد و پایین آمدن ارزش پول ملی و وابستگی شدید اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی ما را پای گفت‌وگو با روح‌الله بیگی نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب نشاند:

* با توجه به ایجاد نوسان قیمتی در بازار ارز چرا مجلس تاکنون برای این مشکل مصوبه و قانونی وضع نکرده است؟

برای برنامه‌ریزی و نوشتن قانون داشتن اطلاعات و آمار و تحلیل مناسب ضروری است. آن گونه که به نظر می‌رسد مشکل عدم تصویب قانون و خلأ قانونی نیست و مشکل اصلی مدیریت و برنامه‌ریزی است، در این مشکلات ارزی التهاباتی بود که توسط خود مسئولان امر ایجاد شد و شائبه عمدی بودن آن هم ایجاد شده بود؛ چرا که دولت برای افزایش قیمت‌ها بی‌میل نبود و عدم کاهش مناسب قیمت ارزی مبادله‌ای در روزهای سقوط دلار نیز خود دلیل این مدعا است.

* اقدامات دولت و مسئولان در افزایش قیمت ارز شامل چه کارهایی است و آیا همسو با اقتصاد مقاومتی نیست؟

عدم تزریق چند هفته‌ای ارز سکوی شلیک دلار یک هزار و 900 تومانی بود که در کنار سخنان التهاب‌آور مسئولان قرار گرفت و سبب نوسانات افزایشی ارز شد.

تغییر مداوم قوانین و مقررات و تصمیمات خلق‌الساعه که عمر آن‌ها به کمتر از یک روز هم می‌رسد خود سبب بی‌ثباتی و التهاب شد و به افزایش قیمت ارز کمک کرد.

یکی از فاکتورهای اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری دوری از تصمیمات آنی و تغییر مداوم قوانین و مقررات بوده که متأسفانه رعایت نشده است.

* آیا تعامل دولت و مجلس در کنار هم برای حل و فصل مسائل اقتصادی راهگشا است؟ انتظار نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دولت در ارتباط با استفاده از نظرات نمایندگان در اجرای آیین‌نامه‌های اقتصادی چیست؟

دولت باید در تدوین و اجرای برنامه‌ها، روش آزمایش و خطا را کنار بگذارد و به موقع با استفاده از نظرات مجلس و فعالان اقتصادی و کارشناسان استفاده کند تا مسائلی چون بررسی ارز که قبل از اجرا به دلیل ناپختگی طرح از گردونه خارج شد پیش نیاید البته مجلس مشتاق بوده با دولت تفاهم و همکاری داشته باشد، اما با وجود تلاش مجلس بسیاری از برنامه‌ها و طرح‌های دولت از جمله ارتقای مبادلات ارزی و بورس ارز را نمایندگان فعالان اقتصادی مثل بقیه مردم از طریق رسانه‌ها مطلع شدند.

که این مسائل سبب می‌شود طرح‌ها در حین اجرا با نظرات و انتقادات پخته شود و دست‌خوش تغییر و دگرگونی شود. بهتر است این اتفاقات قبل از اجرا صورت پذیرد تا هزینه‌های کمتری بر کشور و مردم تحمیل شود.

* در روزهای اخیر مسائلی مطرح شده که بیانگر آن بود که می‌توان درآمدهای نفتی را حذف و درآمد حاصل از مالیات را جایگزین آن کرد، آیا این طرح برای اقتصاد ایران که وابسته به درآمدهای نفتی است طرح مناسبی است و امکان اجرای آن در کوتاه مدت میسر است؟

تفکر اقتصاد بدون نفت ستودنی است، اما الزامات برآورده شدن چنین مسئله‌ای باید مورد توجه قرار گیرد. اینکه آیا مشکل ما فقط نفت است و اگر نفتی نباشد مشکل حل خواهد شد.

با توجه به اینکه اقتصاد کشور ایران از سال‌های متمادی وابسته به نفت است قطع وابستگی به درآمد نفت یک شبه و در مدت زمان کوتاه امکان‌پذیر نیست، اما با برنامه‌ریزی و بهره‌گیری از نظر کارشناسان اقتصادی می‌توان به این کار دست یافت.

* آیا ساختار کل اقتصاد، بخش تولید، سیستم‌های مدیریتی، سیستم‌های مالیاتی، برنامه‌ریزی و... در حال حاضر با مشکل مواجه هستند؟

بله در شرایط کنونی و همزمان با برنامه‌ریزی در راستای قطع وابستگی به درآمد نفت، توجه به سیستم مدیریتی اقتصاد کشور بسیار راهگشا است.

در اقتصاد نفتی با بودن نفت، اهمیت به تولید بسیار حیاتی است، اما در اقتصادی که بخواهیم درآمدهای نفتی را از آن حذف کنیم و درآمد مالیاتی را جایگزین آن کنیم، تقویت تولید در بخش صنعت، معدن و کشاورزی گام اساسی است.

* افزایش تولید در کشور در چه زمینه‌هایی سبب تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و وصول مالیات در راستای پیشبرد اقتصاد ایران مؤثر است؟

اولاً بهبود وضعیت تولید سبب افزایش تولید ناخالص ملی شده و اشتغال، رفاه و رونق اقتصادی را در پی دارد و ثانیاً افزایش سودآوری شرکت‌ها و اشخاص سبب وصول درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده می‌شود چرا که ایجاد مشکلات در بخش تولید سبب کاهش سودآوری شرکت‌ها شده و عملاً تحقق درآمدهای مالیاتی با مشکل مواجه خواهد شد. البته در این رهگذر باید ساختارهای کلی اقتصاد، سیستم‌های مدیریت، سیستم‌های استعلام، سیستم‌های مالیاتی و... نیز ارتقا پیدا کرده تا اهداف تحقق یابند.

* برای اجرای دقیق و کارشناسی اخذ مالیات و کنترل و نظارت چه راهکارهایی پیشنهاد می‌کنید؟

نکته‌ای که نباید فراموش شود پوشش حفره‌های سیستم‌های مالیاتی است که سبب فرار مالیاتی می‌شود و همچنین نبود سیستم نظارت و کنترل مناسب سبب می‌شود شرکت‌ها و اشخاص به راحتی مالیات پرداختی را از طریق افزایش قیمت کالاها و خدمات خود به سایر اقشار به ویژه اقشار ضعیف (که اغلب حقوق بگیرند) انتقال ‌دهند. بنابراین قبل از اجرای طرح‌های مالیاتی باید الزامات اجرای آن به دقت مورد بررسی و توجه قرار گیرد.

=================

گفت‌وگو از: المیرا پورعلی

============

انتهای پیام/61010/ن/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول