اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر و عضو هیئت ‌مدیره اتاق تعاون خراسان‌رضوی:

توانمندسازی بخش‌های غیردولتی یکی از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی است

خبرگزاری فارس: دبیر و عضو هیئت‌ مدیره اتاق تعاون خراسان‌رضوی گفت: موضوع توانمندسازی بخش‌های غیردولتی اعم از خصوصی و تعاونی، یکی از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی است.

توانمندسازی بخش‌های غیردولتی یکی از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی است

سیدجواد رضویان‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: اقتصاد شامل مجموعه متنوعی از فعالیت‌های منجر به «ثروت و یا فقر» منعکس‌کننده فناوری، موجودی منابع و جمعیت واحد اقتصادی یک ملت و یا کشور است و در طول تاریخ، زندگی انسان روی کره زمین، فعالیت‌های اقتصادی با استفاده از اشکال گوناگون سازمانی و بسیار متنوع انجام گرفته است.

وی ادامه داد: بیش از یک میلیون سال پس از آن که مردان و زنان از دیگر حیوانات متمایز شدند، شواهد موجود نشان می‌دهد که در گروه‌ها و دسته‌های کوچک دستاوردهای خودشان را مالکیت نموده و برای رفع احتیاجات ضروری از قبیل خوراک، پوشاک و مسکن به مصرف رسانده‌اند.

دبیر و عضو هیئت مدیره اتاق تعاون خراسان‌رضوی ابراز داشت: از آنجا که هر یک به تنهایی قادر به انجام کارها نبوده، با همکاری و مشارکت و تقسیم کار، پس از تولید انواع نیازمندی‌ها، مجبور به مبادله تولیدات شده و به مرور مواردی شامل مالکیت، مشارکت، تولید، توزیع، مبادله و مسائل دیگر موضوعیت یافته و برای ایجاد و تبیین قوانین اعتباری در (اقتصادی ساده) اقداماتی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: در گذر زمان و اعصار، اقتصاددانان مدل‌های گوناگون اقتصادی را بر مبنای نفع تجارت، تخصص‌گرایی و تقسیم کار پیشنهاد کرده و هر یک از کشورها با توجه به شرایط مذهبی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خویش به‌صورت تفکیکی و یا ترکیبی از مدل‌های ارائه شده استفاده کرده‌اند.

رضویان با اشاره به اقتصاد مقاومتی در اندیشه‌های مقام معظم رهبری ادامه داد: در چند سال اخیر و مخصوصاً با ورود به دهه چهارم انقلاب اسلامی شاهد تلاش‌های راهبردی معظم‌له در زمینه‌ها و سطوح مختلف اداره کشور بوده‌ایم.

وی افزود: تاکیدات رهبری بر ضرورت تدوین و پیگیری اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی را نیز می‌توان در ادامه منویات و اقدامات خردمندانه ایشان، در زمینه الگوسازی و مخصوصاً در مقابله با تهدیداتی که در آینده نظام اسلامی با آنها مواجه می‌شود دانست.

دبیر و عضو هیئت مدیره اتاق تعاون خراسان‌رضوی بیان کرد: در این نگاه، اقتصاد مقاومتی در پیوندی مستقیم با اقتدار اقتصادی معنا می‌یابد و در شرایط کنونی تبعیت از الگوی اقتصاد مقاومتی به نوعی ضامن استقلال و سربلندی ملت ایران در خدمت اثبات کارآمدی نظام مردم‌سالاری دینی خواهد بود و در مجموع چنانچه مردم و مسئولین بتوانند در یک حرکت جهادگونه با گام‌های بلند در زمینه حل مشکلات اقتصادی اقدام کنند.

وی ادامه داد: این موضوع به عنوان جلوه بیرونی نظام جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تحقق رسالت تاریخی انقلاب اسلامی، دارای اهمیت است.

رضویان گفت: بر اساس نظرات اقتصاددانان، اقتصاد مقاومتی در رویارویی با اقتصاد وابسته و مصرف‌کننده قرار می‌گیرد، منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی دشمنان ایستادگی می‌کند و در جهت بومی‌سازی و بر اساس جهان‌بینی و اهداف آن با انعطاف‌های شایسته‌ای شکل می‌پذیرد.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با کارگزاران نظام و هیئت دولت افزود: بنابر فرمایش ایشان، اینکه ما اقتصاد مقاومتی را مطرح کردیم، خود اقتصاد مقاومتی شرایطی دارد، ارکان و الزاماتی دارد، یکی از بخش‌هایش همین اتکا به مردم است، همین سیاست‌های اصل (44) که با تاکید و اهتمام و دقت و وسواس هر چه بیشتر، باید دنبال بشود، کاری کنید که بخش خصوصی و بخش مردمی فعال بشود.

رضویان به شاخص‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: توانمندسازی بخش‌های غیردولتی (خصوصی و تعاونی) از طریق اجرای کامل سیاست‌های ابلاغی اصل (44) قانون اساسی، رویکرد اساسی و توجه ویژه به توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان،اصلاح الگوی مصرف، مبارزه با اسراف و استفاده هدفمند از تولیدات داخلی، اهتمام و توجه ویژه به مقوله کارآفرینی و واگذاری جامع امور تصدی‌گری دولت، مبارزه همه‌جانبه و بی‌امان با مفاسد اقتصادی و کاهش وابستگی به نفت و توسعه روزافزون صادرات غیرنفتی از جمله این شاخص‌ها است.

انتهای پیام/70002/خ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول