اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه:

اگر رذائل اخلاقی وجود داشته باشد، علم کارساز نیست

خبرگزاری فارس: استاد حوزه و دانشگاه گفت: همیشه تزکیه بر تعلم مقدم است و اگر رذائل اخلاقی وجود داشته باشد، علم کارساز نیست.

اگر رذائل اخلاقی وجود داشته باشد، علم کارساز نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، حجت‌الاسلام اصغر پهلوانی عصر امروز در آیین گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت اظهار داشت: مانند همه علوم، بشر به علم اخلاق هم نیازمند است که علم اخلاق تخصصی است و سه وظیفه حفاظت، حراست و هدایت رفتار و کردار انسان را در جامعه به‌ عهده دارد.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) علم اخلاق را رسالت خود بیان می‌کند، افزود: کلمه اخلاق به معنای راه و روش است، یعنی راه زندگی را اخلاق می‌آموزد، چیزی که در جامعه به فراموشی سپرده می‌شود و اگر در کنار علم اخلاق نباشد، برای بشریت فاجعه ایجاد می‌شود.

پهلوانی با بیان اینکه انسان دو بعدی آفریده شده است، تصریح کرد: انسان یک بعد از ملائکه و یک بعد از حیوان دارد، تمام احساسات مثبت حیوان را انسان دارد و عقل محض هم از ملائکه گرفته شده است، انسان یک چیز بیشتر از این دو دارد و آن اراده است.

وی خاطرنشان کرد: خداوند متعال از روح خود در انسان دمید، روح از ذات پروردگار است، یک حقیقت مشترک بین همه موجودات روح است که تجلی آن در جسم است، خداوند از روح خود در انسان دمید و به او اراده و حق انتخاب داد، زیرا کمال زمانی ارزشمند است که حق انتخاب وجود داشته باشد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انسان از زمانی که خلق شد، در معرض خسارت است، گفت: یکی از چیزهایی که در عرصه علم باید به آن توجه شود، حسادت و کبر است، هر چه که به انسان منزلت و شخصیت می‌دهد، اگر در کنار آن تزکیه نباشد او را زمین می‌زند، همیشه تزکیه بر تعلم مقدم است و اگر رذائل اخلاقی وجود داشته باشد، علم کارساز نیست.

پهلوانی اظهار داشت: علم چراغ است، اما اگر عقل نباشد، این روشنایی کارآمدی ندارد، علم اگر تحت سرپرستی نفس باشد، برای انسان فاجعه درست می‌کند، اما اگر علم در اختیار عقل باشد، انسان را به کمال می‌رساند، علم در وجود انسان وسیله است اما باید توجه داشته باشیم که نفس احتیاج به تزکیه دارد.

وی با بیان اینکه تزکیه به عهده علم اخلاق است، افزود: اگر بخواهیم در جامعه عدالت ایجاد کنیم باید ظلم را از بین ببریم.

انتهای پیام/80002/ق/و/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول