اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مسائل عقیدتی:

تعلیم و تزکیه عوامل مهم رهایی از غفلت هستند

خبرگزاری فارس: کارشناس مسائل عقیدتی گفت: تعلیم و تزکیه به عنوان دو عامل مهم در رهایی از غفلت بسیار مهم هستند.

تعلیم و تزکیه عوامل مهم رهایی از غفلت هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از شاهرود، سیدتقی حسینی ظهر امروز در جلسه بسیج اصناف شاهرود اظهار داشت: بهره‏گیری از عقل و تفکر در هستی در کنار تزکیه نفس راه رهایی انسان از غفلت است.

وی گفت: عواملی که باعث غفلت انسان از یاد خدا می‏شود را می‏توان به دو دسته اصلی عوامل ایجادی و زمینه‏ساز تقسیم کرد.

این کارشناس مسائل عقیدتی با بیان اینکه برخی از عوامل خود به طور مستقیم موجب می‏شوند تا انسان گرفتار غفلت از خدا شود و برخی دیگر زمینه‏ها و بسترهایی را فراهم می‏آورد تا آدمی گرفتار غفلت شود، افزود: بی‏گمان اموری چون هواهای نفسانی و دل‏بستگی به دنیا و دنیاطلبی مهم‏ترین عوامل غفلت در انسان است.

حسینی شیطان و وسوسه‏های او و اذنابش را از دیگر عوامل غفلت دانست و خاطرنشان کرد: خواسته‏های نفسانی و هواهای بی‏پایان آن، می‏تواند انسان را چنان سرگرم خود کند که دیگر اصل و فلسفه آفرینش و زندگی فراموش شود.

این کارشناس مسائل عقیدتی، رفاه و آسایش را زمینه‏ساز غفلت آدمی برشمرد و گفت: رفاه زدگی و آسایش زیادی موجب می‏شود که آدمی سرگرم پاسخ‏گویی به هواهای نفسانی و از مسیر کمال و فلسفه آفرینش غافل شود.

حسینی نشانه‏های غفلت از خداوند که در قرآن آمده را بیان کرد و گفت: از جمله نشانه‏های غفلت از خدا پیش‌گیری از کارهای نیک است، کسانی که از خداوند غافل هستند، نه خود به کارهای خیر و نیک اقدام می‏کنند و نه اجازه می‏دهند تا دیگران این‏گونه باشند.

وی افزود: آنان به سبب اینکه خداوند را فراموش کرده و از حضرت حق غافل شده‏اند، هر گونه کار نیک را بی‏خردی می‏شمارند و تحقیر فقیران و بینوایان و نادیده انگاشتن شخصیت انسانی تهی‏دستان و به خود بستن امتیازات موهوم، همه از نشانه‏های غفلت از خداوند است که در آیه 28 سوره "کهف" به آن اشاره شده است.

این کارشناس مسائل عقیدتی با اشاره به راه‏های برون‏رفت از این غفلت‏ها گفت: راه رهایی انسان از غفلت و آثار و پیامدهای زیان‏بار آن، بهره‏گیری از عقل و تفکر در هستی در کنار تزکیه نفس است.

وی با بیان اینکه تعلیم و تزکیه به عنوان دو عامل مهم در رهایی از غفلت بسیار مهم است، گفت: غفلت زمانی پدید می‏آید که انسان نسبت به هستی و فلسفه آفرینش غافل شود و با سرگرم شدن در امور مادی و دنیوی و پاسخ‏گویی به نیازهای طبیعی و غریزی، خدا و اهدافش را فراموش کند.

حسینی ادامه داد: از آن جایی که انسان‏ها به طور طبیعی گرفتار دنیا هستند و مظاهر و زینت‏های آن موجبات غفلت و فراموشی را نسبت به خدا و اهداف آفرینش فراهم می‏آورد، لازم است که هر از گاهی به وی گوشزد شود.

این کارشناس مسائل عقیدتی ادامه داد: از این‌رو، بعثت پیامبران و رسولان الهی راهی برای باز داشتن مردم و جنیان از غفلت قرار داده شده است.

وی اضافه کرد: انسان باید همواره به این نکته توجه کند که عوامل غفلت در درون و بیرون آدمی چنان قوی است که اگر اندکی غافل شود و هوشیار و بیدار نباشد، ممکن است در دام بزرگ غفلت گرفتار آید و دنیا و آخرت خویش را تباه کند و انگشت حسرت و ندامت بگزد.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول